Speldator 20-25k. behöver tips!

Permalänk

Speldator 20-25k. behöver tips!

Okej då var det dags för en ordentlig stationär dator vilket jag itne haft på ett bra tag utan det har varit min Bärbara som har kört stand-in.
Jag har lackt ner rätt mycket tid på att surfa runt och kolla igen recensioner och forum med mera och börjar få mig en rätt bra uppskattning men behöver fortfarande feedback på en del punkter så här kommer det!
Det slutgiltiga målet med denna dator är att kunna köra alla nuvarande spel på de maximala inställningarna och det får gärna finnas lite överklockningspontensial även om jag inte tror att jag kommer orka ta tag i det på direkten

Processor: Intel Core I7 950
Känns som ett säkert kort

Moderkort: Asus Rampage III Formula
Lite osäker om jag verkligen behöver ett så dyrt moderkort, det viktiga är bra sli/crossfire möjligheter, usb 3.0 portar och gärna Sata 6gb/s även om jag inte vet vad jag ska med det till.

RAM-Minne: OCZ Titanium XTC LV DDR3 PC12800/1600MHz CL7 3x2GB
Det här med minnen känns jävligt svårt, det finns sjukt mycket och så har jag dålig koll på hur snabba jag egentligen behöver. Alla förslag är välkommna!

Grafikort: 2st Sapphire AMD Radeon 6970
Var först inne på 2st GTX 580 med de kändes lite väl dyra så då stod det mellan gtx 570 och 6970 och just nu lutar det mot 6970.

Chassi: Silverstone Fortress FT02B
Grubblat rätt mycket på denna del, svängt fram och tillbaka mellan olika låder som NXZt Phantom, Cooler Master HAF 932 och nån Lian Li låda inna jag fastande för Fortress FT02B. Inte för "mycket", men fortfarande snygg, bra luftkylning och inte alltför stor dock dyrare än de flesta andra.

Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+
Liknande dilemma som på moderkortet här; vet inte jag behöver ett så här durt nätagg dock så har det fått väldigt bra kritik generellt sett så jag kör på det tillsvidare.

Lagring: Mitt största problem för stunden, jag vet att jag vill ha en SSD+HD kombo. Just nu är jag inne på 2st Crusial RealSSD 64gb i Raid0 eller 2st A-Data S599 64GB för operativsystem och sen 2st Samsung Spinpoint F3 1TB också i Raid0 för spel och masslagring

Bluray läsare/brännare: Lite-On iHBS112
Såg schysst ut, just brännardelen är inte nödvändig men tyckte det kunde vara trevligt att ha.

Denna uppsättning verkar handla någonstans runt 22k beroende på vart man handlar och så vidare. Men nu vill jag har era förslag på vad som kan bytas ut eller tas bort!

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

Blueray brännaren kan du ju plocka bort eftersom du tycker den inte är nödvändig.
Beroende på vad du har för skärm idag och vilka spel du ska spela så investera i en 120hz skärm, jag gjorde det inte först men köpte en efter
och det var som natt och dag på Bad Company 2 t.ex

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem

Köp den SSD:n som ger bäst pris/GB. Intel är det märket som är överlägset i kvalité, kolla bara RMA listan som sweclockers tog reda på.
De enda SSD jag vet som har TRIM i RAID 0 är Intels serier, rätta mig om jag har fel.

Köp de billigaste 1600 Mhz ramminnena, om du inte ska klocka över 4ghz. Finns inget som är så onödigt som att lägga tusentals kronor extra på löjliga sifferskillnader som inte märks. Finns d billiga 2000 Mhz eller billiga CAS 7 eller 8 så ta dem men inte om prisskillnaden är mer än nån hundring.
Kör 12 gb ram direkt kostar inte mycket. Windows 7 utnyttjar ram ;).

Håller med k1mzo, absolut 120 Hz skärm om du ska ha 2x 6970, du kommer ligga långt över 60 fps i de flesta spelen, då är ju grafikprestandan bortkastad om du inte kan visa den på skärmen. Skit i 580 då 6970 xfire scalar bättre eller i stort sett lika bra. OBS, tänk på om du är känslig för microstuttering.

Vill du ha ett tyst chassi köp ett fractal Hjälpte min kusin med ett sånt, sjukt mycket man får för pengarna.

Moderkortet... du har inte valt en aftermarket kylare till CPU så jag räknar med att du inte kommer överklocka så mycket, då är detta moderkort overkill alla gånger, du kan spara en tusenlapp här å få samma prestanda.

Skit i blu-ray köp d när du verkligen vill ha den. Har du PS3 så kommer du aldrig behöva blu-ray (bla bla) xD.

Permalänk
Medlem

Förslag på delar:

Processor: I7 950

Moderkort MSI Big Bang-XPower - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
att man kan få detta för 2k är brutalt, MSI's värstingkort. MSI Big Bang X58 XPower review

Minne: 2x A-Data XPG Plus Series DDR3 PC12800/1600MHz CL8 3x2GB (AX3U1600PB2G8-3P) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen

Grafik: 6970 xfire.

Chassi: Om du inte har någon speciell anledning till Silverstone fortress: Köp Fractal Design Define R3 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Miditower-chassin spara 1300 kr å få ett ljuddämpat chassi, köp några extra fläktar bara för xfires skull.

Nätagg: Ta det bästa: Corsair CMPSU-850AX 850W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat stabilare dator.

HDD: Kommer inte info om pris för Intels nya snart: Corsair Force Series F240 240GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD) SJUKT bra pris/GB mot konkurrenterna. Kan du ha typ OS å alla spel på SSD.
Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar För lagring, behövs inte 7200 rpm om du har 240gb SSD.

DVD brännare : 200 kr Sony brukar va tysta.

CPU kylare: Ja köp denna direkt, slipper du pilla i efterhand: H50, H70 eller noctua NH-D14. Tänk på att H70 låter mycket, jag föreslår fläktbyte i båda corsair.

Cirka 19k SEK. Mer ram, bättre mobo, bättre näragg, bättre SSD och dubbelt så mycket plats, 2gb masslagring, bästa CPU kylare, grymt chassi, 12gb ram osv. Tänk på att några extra fläktar kan va bra, speciellt vid grafikkorten
Så har du råd med en 120hz skärm också 3000-4000 kr.

Säg till om ja glömt nåt.

God jul! /KAN1N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trisk3lion:

Okej då var det dags för en ordentlig stationär dator vilket jag itne haft på ett bra tag utan det har varit min Bärbara som har kört stand-in.
Jag har lackt ner rätt mycket tid på att surfa runt och kolla igen recensioner och forum med mera och börjar få mig en rätt bra uppskattning men behöver fortfarande feedback på en del punkter så här kommer det!
Det slutgiltiga målet med denna dator är att kunna köra alla nuvarande spel på de maximala inställningarna och det får gärna finnas lite överklockningspontensial även om jag inte tror att jag kommer orka ta tag i det på direkten

Processor: Intel Core I7 950
Känns som ett säkert kort

Moderkort: Asus Rampage III Formula
Lite osäker om jag verkligen behöver ett så dyrt moderkort, det viktiga är bra sli/crossfire möjligheter, usb 3.0 portar och gärna Sata 6gb/s även om jag inte vet vad jag ska med det till.

RAM-Minne: OCZ Titanium XTC LV DDR3 PC12800/1600MHz CL7 3x2GB
Det här med minnen känns jävligt svårt, det finns sjukt mycket och så har jag dålig koll på hur snabba jag egentligen behöver. Alla förslag är välkommna!

Grafikort: 2st Sapphire AMD Radeon 6970
Var först inne på 2st GTX 580 med de kändes lite väl dyra så då stod det mellan gtx 570 och 6970 och just nu lutar det mot 6970.

Chassi: Silverstone Fortress FT02B
Grubblat rätt mycket på denna del, svängt fram och tillbaka mellan olika låder som NXZt Phantom, Cooler Master HAF 932 och nån Lian Li låda inna jag fastande för Fortress FT02B. Inte för "mycket", men fortfarande snygg, bra luftkylning och inte alltför stor dock dyrare än de flesta andra.

Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+
Liknande dilemma som på moderkortet här; vet inte jag behöver ett så här durt nätagg dock så har det fått väldigt bra kritik generellt sett så jag kör på det tillsvidare.

Lagring: Mitt största problem för stunden, jag vet att jag vill ha en SSD+HD kombo. Just nu är jag inne på 2st Crusial RealSSD 64gb i Raid0 eller 2st A-Data S599 64GB för operativsystem och sen 2st Samsung Spinpoint F3 1TB också i Raid0 för spel och masslagring

Bluray läsare/brännare: Lite-On iHBS112
Såg schysst ut, just brännardelen är inte nödvändig men tyckte det kunde vara trevligt att ha.

Denna uppsättning verkar handla någonstans runt 22k beroende på vart man handlar och så vidare. Men nu vill jag har era förslag på vad som kan bytas ut eller tas bort!

580 är väl ungefär 18% bättre än 570, och om det totala slutpriset på hela datorn endast blir 10% mer så är det ett givet val att ta 580, enligt mig.
Och om man ändå känner att 580 blir för dyrt så är ju 2 eller 3 st470 väldigt prisvärt och underskattat.
3st 470 är ungefär lika bra som 2 580 men kostar 1/3 mindre, så det är verkligen ett alternativ som man bör väga in, såvida man inte köper 3 st 580 "idag" så är 3 470 nästan det smartaste, då kan du sen sälja alla 3 om ett halvår för säkert 1500 mindre än vad du köpt dom för och köpa 3 st 580 då.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

580 är väl ungefär 18% bättre än 570, och om det totala slutpriset på hela datorn endast blir 10% mer så är det ett givet val att ta 580, enligt mig.
Och om man ändå känner att 580 blir för dyrt så är ju 2 eller 3 st470 väldigt prisvärt och underskattat.
3st 470 är ungefär lika bra som 2 580 men kostar 1/3 mindre, så det är verkligen ett alternativ som man bör väga in, såvida man inte köper 3 st 580 "idag" så är 3 470 nästan det smartaste, då kan du sen sälja alla 3 om ett halvår för säkert 1500 mindre än vad du köpt dom för och köpa 3 st 580 då.

Vad ska han med 580 sli till när 2st 6970 scalar nästan lika bra för 2k kr mindre.
Och 3 st av något grafikkort är att skjuta sig själv i benet med tanke på microstuttering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vad ska han med 580 sli till när 2st 6970 scalar nästan lika bra för 2k kr mindre.
Och 3 st av något grafikkort är att skjuta sig själv i benet med tanke på microstuttering.

2st 6970 är väl inte ens i närheten av 580 sli, eller?

Micro stuttering är inte så himla farligt, om det sker hela tiden så kan det vara jobbigt, men 3 470 är ju verkligen mer pris/prestanda än 2 580 eller 2 6970 på kort sikt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Vänta på Sandy Bridge som kommer om ca. 2-3 veckor (om du inte behöver den akut dvs.).

Permalänk
Skrivet av Layon:

2st 6970 är väl inte ens i närheten av 580 sli, eller?

Micro stuttering är inte så himla farligt, om det sker hela tiden så kan det vara jobbigt, men 3 470 är ju verkligen mer pris/prestanda än 2 580 eller 2 6970 på kort sikt.

ganska nära HEXUS.net - Review :: HIS Radeon HD 6970 2GB graphics card in two-way CrossFireX : Page - 7/11 i crysis non the less.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Förslag på delar:

Processor: I7 950

Moderkort MSI Big Bang-XPower - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
att man kan få detta för 2k är brutalt, MSI's värstingkort. MSI Big Bang X58 XPower review

Minne: 2x A-Data XPG Plus Series DDR3 PC12800/1600MHz CL8 3x2GB (AX3U1600PB2G8-3P) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen

Grafik: 6970 xfire.

Chassi: Om du inte har någon speciell anledning till Silverstone fortress: Köp Fractal Design Define R3 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Miditower-chassin spara 1300 kr å få ett ljuddämpat chassi, köp några extra fläktar bara för xfires skull.

Nätagg: Ta det bästa: Corsair CMPSU-850AX 850W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat stabilare dator.

HDD: Kommer inte info om pris för Intels nya snart: Corsair Force Series F240 240GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD) SJUKT bra pris/GB mot konkurrenterna. Kan du ha typ OS å alla spel på SSD.
Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar För lagring, behövs inte 7200 rpm om du har 240gb SSD.

DVD brännare : 200 kr Sony brukar va tysta.

CPU kylare: Ja köp denna direkt, slipper du pilla i efterhand: H50, H70 eller noctua NH-D14. Tänk på att H70 låter mycket, jag föreslår fläktbyte i båda corsair.

Cirka 19k SEK. Mer ram, bättre mobo, bättre näragg, bättre SSD och dubbelt så mycket plats, 2gb masslagring, bästa CPU kylare, grymt chassi, 12gb ram osv. Tänk på att några extra fläktar kan va bra, speciellt vid grafikkorten
Så har du råd med en 120hz skärm också 3000-4000 kr.

Säg till om ja glömt nåt.

God jul! /KAN1N

Jag har bytt ut Ram-Minnena, SSD:en, nätagget och Moderkortet till det du föreslog. Men jag vill fortfarande ha hyfsat snabba masslagringshårdiskar eftersom många spel kommer nog hamna där tex Steam där jag har över 100 spel (allt är deras dumma reors fel) och då tror jag inte SSD:en kommer räcka till men jag kan i allafall ha vissa spel och alla program installerade på den.
När det gäller chassit så är jag osäker, jag tycker om Fortressen för den är riktigt snygg och ska ha ett bra luftflöde men har också satt ihop en dator med Fractal Design R2 åt en vän och det är ett riktigtt trevligt chassi det håller jag med om.
Behåller nog Bluray-brännarn tillsvidare men det blir nog endast en läsare på slutet.
Jag köper nog en cpu-kylare på direkten som tycker, får väll sätta mig ner och försöka kränga upp processorn i 4Ghz i allafall, men en sak som jag undrar med Corsair H50, H70 och liknande är var fan placerar man radiatorn bäst? I eller utanför chassit?

Ny skärm får nog vänta lite sitter just nu på en Eizo FOris FX2431, som är en fantastisk skärm, och en Benq E2420 HD som bra för sitt pris men vissnar lite i jämförelse med Eizo'n. Skulle kunna byta ut Beng'n men tror det får bli ett senare projekt.

Skrivet av jux2:

Vänta på Sandy Bridge som kommer om ca. 2-3 veckor (om du inte behöver den akut dvs.).

Har suttit och funderat på Sandy Bridge frågan ett tag men kommit fram till att jag inte orkar vänta och så jag hoppas inte att prestanda förlusten bli så stor

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

Bara drygt 2 veckor dit. Skulle nog ändå ha väntat.

Permalänk
Medlem

Enligt sweclockers prestaindex så är 580 sli 7.5% bättre, och om du ser till fler spel än bara ett så förefaller det vara rätt så exakt hur mycket bättre 580 är oftast.
AMD-korten kompenserar den skillnaden rätt bra med lägre pris och lägre strömförbrukning.
Så AMD alternativen är ändå ok.

Säga vad man vill om det, så är 580 ändå världens bästa gpu vilket ger fördelar om du väljer att uppgradera eller bara vill skryta med det.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

kör 3 eller fyra 6970, kul grej...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd

vänta på sandy bridge...köp ett kraftigare kort som 580 eller 6990 när det kommer så du kan uppgradera lättare i framtiden! Om du ska ha ett jätte dyrt moderkort för 1500+ så är det mest av överklocknings skäl. Köp även en SSD mär de går ner i pris

Permalänk
Medlem

Eller ett GTX 590.

Permalänk

Buuu jag hatar att vänta

Men, men...

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"