Crosshair IV Formula 2 av 4 minnes slots ut funktion...

Permalänk
Medlem

Crosshair IV Formula 2 av 4 minnes slots ut funktion...

Hej har ett litet problem... mitt moderkort gillar inte mina ram minnen... det funkar skit bra om jag har dom i slot 3 och 4 men så fort jag har en sticka i slot 1 och 2 så vägrar den komma förbi "check" delen när moderkortet går igenom processor, moderkort, grafikkort osv efter fel innan datorn bootar..

så undrar om någon har vart med om samma sak och vet hur man åtgärdar det? eller måste jag lämna in mitt moderkort och vänta 3-4 veckor till för att använda minna andra 2 stickor?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är dual-channel på dina datorer i sign. Alltså ska du ha 2 eller 4 ramstickor för max prestanda och stabilitet.

EDIT: Kanska missuppfatta dig lite... Funkar det att köra i slot 3 och 4 och det skiter sig när du stoppat i ett till i 1 eller 2? Eller funkar det med stickor i 3 och 4 men inte med stickor i 1 och 2?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Nu är det väl såhär att du kanske skulle testa ha dem i antingen de röda eller svarta slottarna, alltså slot 1 och 3 eller slot 2 och 4
De är ju färgkodade utav en anledning

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Det är dual-channel på dina datorer i sign. Alltså ska du ha 2 eller 4 ramstickor för max prestanda och stabilitet.

EDIT: Kanska missuppfatta dig lite... Funkar det att köra i slot 3 och 4 och det skiter sig när du stoppat i ett till i 1 eller 2? Eller funkar det med stickor i 3 och 4 men inte med stickor i 1 och 2?

kör just nu med 2 stickor som sitter i slot 3 och 4 men så fort jag sätter i en av stickorna i slot 1 eller 2 (spelar ingen roll om jag använder 1 eller 2 stickor har provat alla olika kombinationer)

och har ett par minnen till som är på väg hem efter RMA hos komplett

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Nu är det väl såhär att du kanske skulle testa ha dem i antingen de röde eller svarta slottarna, alltså slot 1 och 3 eller slot 2 och 4

har provat alla möjliga kombinationer med 1 och 2 stickor

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Sätt dem i de svarta slottarna (2 och 4) och tryck sedan på "go button" (sitter ovanför de röda sata-uttagen). Funkar det nu?

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Sätt dem i de svarta slottarna (2 och 4) och tryck sedan på "go button" (sitter ovanför de röda sata-uttagen). Funkar det nu?

Hmm får ta och prova det lite senare ^^ vill inte väcka lillen som sover

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

provade att ha båda i svata och sen trycka på "go knappen" utan resultat... Baah vill veta vad som är fel och om man kan fixa det själv då jag köpte det hos komplett och vill inte vänta i 3 veckor på ett nytt och bara kunna ha min bärbara under den tiden =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

fick precis hem minna stickor och funkade inte... varken med go knappen eller vanligt.. ajjaa blir nog att köpa ett nytt moderkort samt skicka in detta på garantin =/

Visa signatur

here we go!