Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2007

Datorbygge AMD / INTEL ?

Hejsan , vet ej om jag hamnat rätt men får hoppas så =P tar detta på AMD tråden då AMD är troligtvis det mitt paket kommer inehålla , får se efter lite kommentarer från er där ute.

Så mitt nya köp av delar har jag grumlat lite över. Skriver här nedanför vilka 2 alternativ jag funderat över.

AMD Phenom II x4 3.4Ghz 965 Black Edition
8GB Crosair 1333Mhz DDR3 (Amd phenom II rek.)
"Asus Crosshair IV Formula
http://www.inet.se/artikel/1901844/asus-crosshair-iv-formula"

---

Intel i7 Quad 950
12GB Crosair 1600Mhz DDR3 (i7 rek.)
"Gigabyte GA-X58-USB3
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=612714"

Vad jag vill veta är hur stor prestanda skillnad dessa paket ger mig , är det någon märkvärd skillnad för mig som vill ha en snabb dator? Kör för det mesta endast COD B-ops , anledningen till att jag vill uppgradera är pga av att det kliar i fingrarna av att bygga dator igen , & värt att nämna är att jag oftast inte har datorn som den är mer än 6-8mån innan jag bygger nytt igen så systemet nu är inget som ska sträcka sig år framöver.

Priskillnaden landar på runt 1000-1500kr på dessa paket , är det så att man märker väldig skillnad på att köra på i7 paketet som jag antar är snabbast kanske det är värt att gå det hållet? men vad säger ni? vill ha kommentarer gällande prestanda , inte gällande vad som håller längst , eller vad du gillar mest , ENBART prestanda -_-.

Kan även tillägga att jag just nu sitter på MSI 770-C45 , AMD Phenom II x4 965 BE , 4GB 1333Mhz DDR3 , anledningen att jag uppgraderar mig lite är mest pga av att det kliar i fingrarna & lite uppgradering skadar ju som sagt ingen då jag antagligen inte kommer behöva lägga mer än 500-1500kr för nya systemet när jag sålt min dator på blocket till någon snäll person.

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Apr 2010

Jag skulle kört AMD riggen, byta ut 965 till en 955 och köra på 4 Gb snabbare minnen.

Crosshair IV är sjukt lätt att klocka med, fick upp min 955:a till 4Ghz med ett knapp tryck

Men vilket grafikkort kommer du köra AMD eller nVidia för ska du köra nVidia är Intel riggen bättre men ska du köra AMD så kör på AMD riggen

Citera så hittar jag ditt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av pAcKiE:

Men vilket grafikkort kommer du köra AMD eller nVidia för ska du köra nVidia är Intel riggen bättre men ska du köra AMD så kör på AMD riggen

Vad ger det för olika effekter att köra Radeon i ett AMD system eller Radeon i ett Intel system?

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av gugel:

Vad ger det för olika effekter att köra Radeon i ett AMD system eller Radeon i ett Intel system?

prestandan är ska va den samma men jag tror han syftade på att nvidia passade bättre på intelsystemet av de 2 eftersom moderkortet på intelsystemet stödjer sli vilket inte amd kortet gör från fabrik i alla fall. Och båda stödjer Crossfire från fabrik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av jOnÄTÄn:

prestandan är ska va den samma men jag tror han syftade på att nvidia passade bättre på intelsystemet av de 2 eftersom moderkortet på intelsystemet stödjer sli vilket inte amd kortet gör från fabrik i alla fall.

Jo, precis så det var en SLI/CF fråga mer än att hårdvaran "drivs" bättre med intel eller inte. Missförstod lite var han var på väg.

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av gugel:

Jo, precis så det var en SLI/CF fråga mer än att hårdvaran "drivs" bättre med intel eller inte. Missförstod lite var han var på väg.

Det jag menade var att AMD riggar med AMD chipset inte är bra för nVidia SLi,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av pAcKiE:

Det jag menade var att AMD riggar med AMD chipset inte är bra för nVidia SLi,

Vad är det som inte är bra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Kanske prova och köra en X6a?

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 1700 @ 3,9| 16GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Colorful 1080 | Samsung 950 Pro 256gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Asus MG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av gugel:

Vad är det som inte är bra?

Om du kör SLi på ett AMD Chipset ex. 890FX så måste du hacka moderkortet och prestandan blir ej lika bra, dock så är jag nöjd med att jag körde den AMD riggen du valt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004

Prestandaskillnaden på alt:1 mot den riggen du har nu blir ju noll. Såvida 4gb minne inte räcker.

I7 eller strunta i det o vänta.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2007

Vet att den amd blir samma som jag har doc bättre moderkort vilket ökar lite , men vad jag undrar vad som går bäst av intel & amd paketen jag länkade ? hur stor prestanda skillnaden är , jag kommer bara köra 1 grafikkort & till AMD paketet blir det ett HD5870 till intel blir det gtx470. Vad jag vill veta är enbart hur stor prestanda skillnad det blir för 1-1500kr mer som inte paketet kostar mig.

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av kmkz:

Vet att den amd blir samma som jag har doc bättre moderkort vilket ökar lite , men vad jag undrar vad som går bäst av intel & amd paketen jag länkade ? hur stor prestanda skillnaden är , jag kommer bara köra 1 grafikkort & till AMD paketet blir det ett HD5870 till intel blir det gtx470. Vad jag vill veta är enbart hur stor prestanda skillnad det blir för 1-1500kr mer som inte paketet kostar mig.

Intel är bättre, men jag tror dock inte att de är så mycket bättre, varför ett 5870 och inte ett 6950?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Okt 2003

Jag skulle väl byggt en htpc eller något annat eftersom du av allt att döma inte är i behov av en bättre dator?

Om du ska ha något bra så tänker jag också att det inte alls är långt tills sandy bridge kommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av kmkz:

Hejsan , vet ej om jag hamnat rätt men får hoppas så =P

Du skulle ha startat tråden under "köpråd".

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Feb 2009

Vänta på Sandy Bridge, allt annat känns onödigt när du har en sån bra dator.

Stationär: | Stor tung långsam historia |
Ultrabook: | ASUS UX31A |
Mobil: | Samsung Galaxy S8+|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av kmkz:

Skillnaden mellan moderkorten är i princip inget i prestanda. Om du inte överklockar hårt?
Varför olika grafikkort till de olika systemen??

Prestandaskillnaden varierar. Sök efter lite "reviews". Värt pengarna? Upp till dig, men jag tycker en uppgradering idag är förkastlig.

Om det är till spel? Köp ett fett grafikkort.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.