Permalänk
Medlem

Jordat eller Ojordat?

Hej
Jag har en Asus N53JQ--SX172V bärbar som jag älskar det enda som jag kan klaga på är batteritiden, men utöver det så är den perfekt enligt mig.
P.g.a batteritiden så måste jag ha den inkopplad med elkabeln vid längre tids användning, då kommer jag till min fråga. Det finns nämligen inte ett enda jordat uttag i mitt rum utan bara i köket och badrummet i min lägenhet, är det så viktigt att man har jordat när jag använder datorn? Finns det inga adapters så man kan använda ett ojordat uttag säkert med dator? Vill gärna använda datorn på mitt rum utan behöva ringa elektriker för göra om hela elnätet på rummet.

(Obs har optisk bredband inkopplat på rummet, trådbundet)

Mvh
Mr.Z

Permalänk
Hedersmedlem

Skyddsjord är till för att skydda dig om apparat skulle bli elektriskt ledande i höljet. Då en bärbar dator sällan eller aldrig har ett hölje av metall eller annat elektriskt ledande material är det ganska onödigt att koppla till jordat uttag då eventuell jordning inte gör nån praktisk skillnad vad det gäller skadeskydd. Blir det nåt elektriskt fel i datorn så har den interna säkringar och i värsta fall så går säkringen vid er elcentral.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Praktisk skillnad kan det bli ändå vilket gamla trådar, som jag svarat i, visar. Någon hade ilningar/krypningar i fingrarna vid användning i icke jordat uttag och det försvann vid jordning. Minns inte fler saker nu, men vissa laptops måste ibland jordas, annars blir det olika störningar. Är laddaren jordad finns det en anledning (märkligt nog ).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Praktisk skillnad kan det bli ändå vilket gamla trådar, som jag svarat i, visar. Någon hade ilningar/krypningar i fingrarna vid användning i icke jordat uttag och det försvann vid jordning. Minns inte fler saker nu, men vissa laptops måste ibland jordas, annars blir det olika störningar. Är laddaren jordad finns det en anledning (märkligt nog ).

Ovanstående tyder på defekt eller gravt felkonstruerad hårdvara som ej bör användas öht. Skyddsledaren ä.k. jord skall och får enl. föreskrift endast användas för avledning mot jord och inte på något annat sätt ingå i en strömkrets.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videfix:

Ovanstående tyder på defekt eller gravt felkonstruerad hårdvara som ej bör användas öht. Skyddsledaren ä.k. jord skall och får enl. föreskrift endast användas för avledning mot jord och inte på något annat sätt ingå i en strömkrets.

Tror det var en Asus eller Dell senast. Du kan säkert hitta tråden om du söker.

Hittade den: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att det verkligen krävs jordat uttag? En del apparater kräver det enligt instruktionsboken men om man inte bor i ett väldigt nytt hus så har man inte jordat annat än i köket. Att ta hem en elektriker till ett hyreshus är inte heller det enklaste. Dels för att man antagligen inte får ändra i elsystemet och sedan är det väl inte ens möjligt att ordna jordat utan att dra kablar genom övriga huset?

Det hela känns mest som ett extra sätt för tillverkaren att gardera sig om något skulle gå åt skogen.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Tar upp denna tråd igen har samma funderingar.
Tycker det verkar helt idiotiskt med en jordad laddare till en dator år 2018. Fick hem en Toshiba Portege x30 som är en dyr modern tunn dator med väldigt låg strömförbrukning.
Diskusionen här handlar mycket om hur det ser ut hemma men för mig är en laptop något som man också vill resa med och även utanför sverige. På tåg och hotell i Europa är det mycket vanligt med ojordade uttag och där blir ju den jordade kontakten omöjlig.
Många prylar liknande laptops t.ex stora mobiltelefoner, paddor etc. har ju ojordade laddare så att det skulle behövas något skydd mot att få ström i kroppen tror jag är total bullshit.
Det jag funderar på att göra är att köpa en smidig liten ojordad sladd (apparatkabel c7) till min laddare för att lösa problemet. Har pratat med en elektriker också och han sa att det var helt ok. Han har aldrig förstått grejen med att vissa prylar har jordade kontakter när det inte verkar behövas.

Visa signatur

Pentium4 2.8GHZ HT | MB: Aopen AX4SG Max | DDR400 768mb | 2 x WD raptor 74gb Raid0 | Xcard | LCD-TV LG 32Lp1r mm