Flera hemsidor från samma webhotell?

Permalänk
Medlem

Flera hemsidor från samma webhotell?

Tjena!

Jag funderar på att skaffa mig ett webbhotell för lite blandade saker men mest för att det är bra att ha. Bland annat så ska jag ha det lite som labb för att leka med webbdesign, men vill även kunna köra fler och seriösare sidor.

Men frågan är om det går och hur krångligt det är att köra flera sidor från samma webbhotell.
Ex kan jag skaffa ett webbhotell på ex one.com och sedan köra flera hemsidor med olika system samtidigt?

T.ex.

• Föreningssida med Joomla

• Blogg med Wordpress

• Sida utan CMS

För att sedan koppla olika .SE adresser till varje sida, naturligtvis så måst jag betala extra för .SE adresserna, men går det? Hur fungerar det?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Nästan alla webbhotell har en kontrollpanel där du kan lägga till sidor, databaser osv.
Jag har ett konto hos bland annat Binero, där kan du enkelt ha flera sidor.

Att koppla domänerna till ditt webhotell är ingen konst. Om du tex skulle registrera domänerna hos Loopia och hosta sidorna hos Binero så pekar du bara domänens namnservrar till Binero.
Sen loggar du in i din kontrollpanel och lägger till domänen.

Permalänk
Medlem

De webbhotell som har någon typ av kontrollpanel (DirectAdmin, cPanel mfl.) stöder i regel flera domäner. Dock finns det fortfarande några webbhotell som iofs stöder flera domäner, men de kan endast peka mot EN hemsida (sk parkerade domäner).

Du bör skicka ett mail till resp. webbhotells support INNAN du tecknar ett avtal med dem. Vissa webbhotell tillåter en testperiod

Permalänk
Medlem

Kolla också med ditt webbhotell hur många databaser som ingår, du behöver en separat databas för varje CMS (Joomla, Wordpress) du tänker installera.

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------
Gigabyte Z390 Designare | Intel i9 9900k | RX6800XT 16GB | 64GB RAM
49" Samsung G9 OLED 240hz | Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric
2TB Corsair MP600 PRO med MacOS Sonoma för Videoredigering
1TB FireCuda 510 med Windows 11 för Spel & Vardagssurf

Permalänk
Skrivet av Eduardo:

Kolla också med ditt webbhotell hur många databaser som ingår, du behöver en separat databas för varje CMS (Joomla, Wordpress) du tänker installera.

Nja. Separat databas till separata sidor är kanske smart av andra anledningar, men jag vet att åtminstone Wordpress inte har något emot att dela databas med andra applikationer (alla tabeller får ett prefix som kan konfigureras vid installation). Drupal har liknande inställning om jag inte missminner mig. Har inte provat Joomla.

Permalänk
Medlem

one.com har såvitt jag vet bara en databas. Du kan köra flera installationer av te.x Wordpress då de delar på en databas men särskiljer sina data med ett prefix som ska vara unikt för varje Wordpress-installation.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig