AMD phenom2 x4 955 3,2GHz BE eller AMD phenom2 x6 1055T 2,8GHz?

Permalänk
Medlem

AMD phenom2 x4 955 3,2GHz BE eller AMD phenom2 x6 1055T 2,8GHz?

Tjenare Jag funderar på att köpa en ny processor och det står mellan en AMD phenom2 x4 955 3,2GHz BE eller en AMD phenom2 x6 1055T 2,8GHz processor. Jag har hört att den fyrkärniga är väldigt bra för spel men den sexkärniga har ju fler kärnor. Det finns väl inga spel ännu som man kan utnyttja alla sex kärnorna? så det kanske är onödigt. Men ifall jag överklockar den sexkärniga prollen rätt mycket så är den väl bättre? Har inte mycket kunskap om att överklocka men det kan jag nog lära mig isåfall. Den fyrkärniga prollen kostar 1310:- sammanlagt på inet.se ifall jag ska beställa. Den sexkärniga prollen kostar 1649:- också på inet.se, så det är lite skillnad prismässigt. Själv känner jag att jag borde köpa den fyrkärniga, men vill höra era åsikter. Tack på förhand!

Permalänk

Jag rekommenderar nog den fyrkärniga, klockvänlig och som sagt finns inte ens många spel som utnyttjar fyra kärnor
God jul i efterskott!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Jag rekommenderar nog den fyrkärniga, klockvänlig och som sagt finns inte ens många spel som utnyttjar fyra kärnor
God jul i efterskott!

Okej just nu har jag en tvåkärnig amd phenom2 x2 555 3,2GHz men känner att den inte är helt tillräcklig för mig ;P mitt moderkort stöder tydligen inte att låsa upp de extra kärnorna heller så xD så funderar på att sälja den efter att jag har köpt ny Men jag tror jag kör på den fyrkärniga vill först höra lite fler åsikter tack iaf, och God Jul och Gott Nytt År

Permalänk
Medlem

Tja, om ditt moderkort inte stödjer att låsa upp extra kärnor på 555:an så kanske det inte är så stabilt att överklocka med heller, så en 955 är således antagligen ett bättre val då en 1055:a kräver mer av moderkortet för att överklockas stabilt.
Jag har själv en sexkärnig 1055a överklockad till 4 GHz och ja, jag har nog aldrig pressat den till 100% i mitt dagliga användande (utom vid vissa brandsimuleringar, men det är inte alla som kör sådana =). I spel är den oftast inte ens svettig... Tror inte ens den behöver kliva ur sängen i dom flesta spelen.
Så nog kommer du klara dig med en fyrkärnig tills dess att det är dags att köpa helt ny plattform.

Vad har du för moderkort? Kanske en biosuppgradering kan göra att din 555:a kan låsas upp?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Tja, om ditt moderkort inte stödjer att låsa upp extra kärnor på 555:an så kanske det inte är så stabilt att överklocka med heller, så en 955 är således antagligen ett bättre val då en 1055:a kräver mer av moderkortet för att överklockas stabilt.
Jag har själv en sexkärnig 1055a överklockad till 4 GHz och ja, jag har nog aldrig pressat den till 100% i mitt dagliga användande (utom vid vissa brandsimuleringar, men det är inte alla som kör sådana =). I spel är den oftast inte ens svettig... Tror inte ens den behöver kliva ur sängen i dom flesta spelen.
Så nog kommer du klara dig med en fyrkärnig tills dess att det är dags att köpa helt ny plattform.

Vad har du för moderkort? Kanske en biosuppgradering kan göra att din 555:a kan låsas upp?

Jag har ett nytt moderkort med den senaste teknologin. Har ett gigabyte 880GMA-UD2H och det ska tydligen gå att låsa upp processorer som 555:an. Men det finns inte med i BIOS och jag tror att jag har den senaste uppgraderingen av BIOS så Men köpte 955:an ;P så det spelar ingen roll. Får sälja 555:an bara