Bärbar 10-13 tkr, 15 tum, spel samt lite musik, vad tänka på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Bärbar 10-13 tkr, 15 tum, spel samt lite musik, vad tänka på?

Hej!
Jag hjälper min 14-åriga grabb att köpa en bärbar dator. Han har sparat länge och önskat sig pengar i julklapp, så nu är det dags att slå till.

Själv har jag inte hängt med på ett par år, så det tar ett tag att "läsa in sig" på all ny terminologi och allt man ska tänka på För att kunna begränsa urvalet av datorer skulle jag behöva lite allmänna råd.

Budget är ca 10-13 tkr. Han ska använda datorn till musik (nybörjare, ska troligen skaffa Cubase light) samt spel. De spel han spelar för närvarande är:
Team fortress 2
Portal
Just cause 2
Left 4 dead (1 och 2)
Far Cry 2
Garry's mod
Counterstrike source

Han tänker sig en 15-tums skärm (17 vore ju trevligt, men då verkar priset dra iväg lite för mycket)

Har har själv kikat på Alienware 15x, men det känns som om man inte får så mycket för pengarna (lite "märkesdator" över det hela). Synpunkter?

När det gäller processer velar jag mellan Intel Core i5 och i7, som verkar vara de bästa. En i5 har ju generellt sett högre frekvens, men i7 har å andra sidan flera kärnor, vilket ju inte alla program verkar kunna utnyttja om jag fattat saken rätt. Har någon en rekommendation här?
Jag har även kikat på länken (som rekommernderas under "köpråd"): Mobile Processors - Benchmarklist - Notebookcheck.net Tech Hur långt "ner" på listan bör man max söka sig? Tips/råd?

Ett grafikkort med 1 Gb dedikerat minne är kanske lämpligt. Synpunkter?
Här finns det ju olika varianter såsom gddr5. Vad ska man tänka på här? Är gddr5 tillräckligt bra? (gddr5 säger mig ingenting rent tekniskt).
Jag har också kikat på länken Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech som rekommenderas i "köpråd", och undrar hur långt "ned på listan" man bör söka sig när man letar efter datorn i den prisklassen som vi gör? Tips/råd?

Vanligt minne verkar oftast vara av sorten ddr3 (vilket inte heller det säger mig så mycket rent tekniskt). Är detta den typ av minne man bör sträva efter? Är 6 GB lagom för vår prisklass och tillräcklig prestanda?

Är det någon som har inriktningen "musik" som kan ge lite tips om något att tänka på här? Portar? Ljudkort (miniminivå?). Finns det några märken/varianter på ljudkort man bör undvika alt. något som rekommenderas? Vi söker inga proffssaker här, utan något som passar en väldigt intresserad nybörjare (han spelar tre instrument och har bl.a. ett elektroniskt trumset, resten akustiskt).

Var letar man efter olika datorer? Vi vill bara köpa av välkända firmor.
elgiganten.se, siba.se, onoff.se, expert.se, (mediamarkt som ju "saknar" hemsida, får väl åka dit)
inet.se, komplett.se
Flera förslag?

Saker som hårddisk, trådlöst nätverkskort, DVD-läsare, USB-portar etc, verkar vara relativt lika, och där kanske det inte är lika viktigt att göra jämförelser.
Är det något ovan jag GLÖMT att fråga om, dvs något som man absolut bör tänka på vid köp som är av vikt?

Jag är tacksam för alla typer av råd och svar! Förhoppningsvis ger svaren hjälp även till andra här på forumet som är ute i liknande ärenden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Mar 2006

Du verkar ganska påläst. Jag plockar ut lite svar här.

-Alienware är ordentligt överprisade.

-i5 Dual Core eller i7 Quad Core. Därom tvistar de lärde. En i5 DC prestarar ypperligt i spel som inte drar nytta av Quad Core, men kan halka efter så fort fler kärnor än 2 kan nyttjas. Jag säger kan för det är inte alla spel/program som har stöd för QC som är ordentligt optimerade för det. Givetvis hänger QC med bra i program som vill ha DC och även enkel core. Teoretiskt så borde QC vara mera "framtidssäkert" men ingen vet vad som händer i framtiden. Låt plånboken avgöra. Gå dock inte lägre än i5-familjen.

-DDR5 är nyare och bättre än DDR3 vad gäller grafikkort. Vi behöver inte gå in på hur/var/när/varför utan kan lätt konstatera att för slanten din son ska lägga så är det bara 2 olika kort som gäller. Mer om det längre ner.

-Jag tror att DDR3-ram är det ända som finns i nya laptops. 4GB räcker men får du mer så är det bara att tacka och ta emot.

-Jag tror inte det finns laptops med särskilda musikmöjligheter. Det handlar nog om extern utrustning som du kopplar in via t.ex USB. Kan inte mycket om detta dock, så du får googla.

Nåväl. Konkreta råd då?

Asus G53JW-SZ154V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

i5 460M processor
GTX460M grafikkort (DDR5, 1500MB)
Ett av de bästa kylsystemen på marknaden
Full-HD
Upplyst tangentbord
Enligt tester väldigt bra högtalarsystem
3 st USB 2.0-portar och en USB 3.0
4GB ram (DDR3)

Eller

MSI GX660-266NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

i5 460M processor
HD5870 grafikkort (DDR5, 1000MB, något snabbare än Asusen, går dock lite varmare och har inte vissa av GTX460's nyare teknik)
Bra kylsystem med ställbar turbofläkt (Tror Asus system är bättre, men det är nog marginellt)
Full-HD
Enligt tester bäst högtalarsystem (allt är relativt, men det ska tydligen vara mkt bra)
2 st USB 2.0-portar och 2 st USB 3.0
4GB ram (DDR3)

Båda två av de här bör göra din son riktigt nöjd. Kan han tänka sig att gneta ihop en tusenlapp till så får han:

MSI GX660R-490NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Samma som den första MSI'n, men med 6GB i ram och Quad Core processor.

Asus har även en 17,3-tums likvärdig Quad Core, men då sticker det iväg 500-1000 kr till.

Notera att jag inte tagit hänsyn till var de här maskinerna kan köpas.

OnOff har båda Asus-maskinerna iaf, men de andra har jag ingen aning om.

De två olika grafikkorten spm sitter i de här maskinerna är typ det bästa du kan få i en laptop (för de pengarna) just nu. Lägg inte energi på andra kort.

Felskrivning
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Hej!
Ett jättestort tack för ditt svar!! Detta hjälper oerhört mycket, och nu finns det en del konkreta alternativ att jämföra! Asus:en verkar verkligen kanonbra (snygg också enligt mitt omdöme, får se vad grabben säger imorgon bitti). Särskilt i5:an känns prisvärd, men visst verkar i7:an också prisvärd med sin häftiga prestanda.

MSI:na håller jag på och kikar på också. Det verkar generellt sett svårt att hitta info om ljudkort, men jag hörde att man även kan ha ett externt ljudkort, så det kan ju vara ett alternativ framöver.

Åter igen, ett stort tack för mycket värdefulla upplysningar och guidning i laptop-djungeln!!

Har du (eller någon annan) någon mer synpunkt så välkomna med det också! Nu ska jag kika vidare, så kanske det blir ett köp under måndagen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Mar 2006

Inga problem. Återkom gärna med vad det blev för burk och om grabben blev nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Hej!
Det lutar helt klart åt en Asus G53JW (tack för bra tips!!). Just nu surfar vi olika butiker och de två varianterna nedan. Vi sticker och handlar inom kort.

Vi försöker just nu förstå skillnaden mellan Asus G53JW-SZ154V och Asus G53JW-SZ188V.
Asus G53JW-SZ154V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Asus G53JW-SZ188V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

men kan inte riktigt hitta den. Vet du (eller någon annan) något?

Tacksam för snabbt svar!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jul 2004

Hej,

Jag skulle tipsa om att du väntar en månad med ditt köp. Det händer otroligt mycket på teknikfronten just nu. Det kommer bl.a. ut ny nya grafikkortsserier, processorserier samt nya SSDs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Oj, det var nya bud

Hur brukar det i så fall vara på prisfronten... brukar inte dessa nya grejor ha ganska högt pris den första tiden (eller?). Brukar priset på "gammal" teknologi rasa direkt eller dröjer det?

Vad är det mera konkret som händer och har du mera info om vad som kommer när?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Jun 2009

Den enda skillnaden jag kan hitta är att Egenskaper för Asus G53JW-SZ188V levereras med Windows 7 Ultimate och Egenskaper för Asus G53JW-SZ154V med Windows 7 Home Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Ok, tack för info om skillnader!

Om att vänta med köp... Vet inte om grabben klarar av att "härda ut" en månad. Gamla datorn redan såld. Just nu kör han på en "av pappas gamla stationära..." (Win XP

Är det inte alltid så att det "snart kommer en massa nytt", eller är det verkligen stora saker som händer nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Hej igen!
Vi har inte helt släppt MSI GX660, men det framgår inte klart om den har ett separat ljudkort eller inte.

Asus G53JW har "Creative EAX Audigy HD" enligt onoff:s hemsida. Vet någon vad MSI GX660 har för ljudkort (separat eller integrerat på moderkortet)?

Har någon allmänna synpunkter kring skillnader mellan ASUS G53JW och MSI GX660 ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Hej!
Jag "avslutar" denna tråd och skapar istället en ny tråd för EN kort konkret fråga.
Tack alla som har bidragit, och särskilt tack till "Muyfa666" som tog oss in på rätt spår från början!