Uppgradera PS3 blu-ray läsare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2009

Uppgradera PS3 blu-ray läsare?

Hej!

Jag har läst att om man uppgraderar HDD på PS3:an så kan laddtiderna bli uppemot 100% snabbare i vissa spel (SSD disk). Däremot så tror dem att det är blu-ray läsaren som är största bottlenecken då den bara går i 2x read speed. Jag vet att det går att byta blu-ray läsare i PS3:an, men om man uppgraderar den till en läsare som är 6x read speed så borde väl spel ladda mycket snabbare?

Hittade inget på google om detta, men om PS3:an skulle ladda 3 gånger snabbare om en sådan läsare fungerar på PS3 så vore det lätt värt 800-1000 kr som en 6x speed blu-ray läsare kostar.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2008

För att byta till en SSD så måste du ha den äldre tjocka versionen av PS3:an.
Kan vara så att laddtiderna blir lite kortare om man byter läsare, jag tvivlar dock eftersom man installerar spelen (iaf dem jag testat) på PS3:ans hårddisk. Jag tror att skivan bara är där för att bekräfta att spelet är äckta, men jag kan ha fel.
mvh

ASROCK P67 Pro3 // Intel core I7 2600k // Geforce GTX680 // 2000Mhz 2x4096MB // 6 TB lagring // 256 GB SSD // 1000W PSU

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av otello:

För att byta till en SSD så måste du ha den äldre tjocka versionen av PS3:an.
Kan vara så att laddtiderna blir lite kortare om man byter läsare, jag tvivlar dock eftersom man installerar spelen (iaf dem jag testat) på PS3:ans hårddisk. Jag tror att skivan bara är där för att bekräfta att spelet är äckta, men jag kan ha fel.
mvh

Bara en liten del av spelen installeras, så skivan behövs alltid.

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Okt 2007

Du vinner mycket litet med att installera en SSD i din PS3!
Har läst flera tester och det kan handla max om en sekund i spel förrutom några få som ärlite extra utvecklade för att det skall gå snabbare medd SSD, tror GT5 var ganska mycket snabbare med SSD!
Tror inte heller du vinner mycket med att byta ut blu-ray spelaren, har inte läst några tester om detta men min logik säger bara att man inte vinner nått på det!

Fujitsu Esprimo Q510

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Jessheim
Registrerad
Jul 2001

Du kan byta till SSD i Slim modellen också såklart. Det påverkar mest vid spelinstallationer (spel laddade från PSN) och det är bara en engångsgrej efter man laddat hem dom. GT5 blev en hel del snabbare med SSD vid laddning av banor t.ex.

Byta till en snabbare Bluray tror jag inte går. Det funkar inte att bara sätta i vilken läsare som helst, den har trots allt krypterad firmware tillsammans med PS3an.

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Det sitter inte standard-BD-läsare (som de du köper till en dator) i en PS3:a utan det handlar om en specialtillverkad enhet, det finns inget annat att byta till.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av twinlight:

Du kan byta till SSD i Slim modellen också såklart. Det påverkar mest vid spelinstallationer (spel laddade från PSN) och det är bara en engångsgrej efter man laddat hem dom. GT5 blev en hel del snabbare med SSD vid laddning av banor t.ex.

Byta till en snabbare Bluray tror jag inte går. Det funkar inte att bara sätta i vilken läsare som helst, den har trots allt krypterad firmware tillsammans med PS3an.

ja jäklars, det gick tydligen. Hade för mig att jag läst nånstan om att det inte fungerade med PS3 Slim.
PlayStation 3 Solid State Drive Upgrade Report – Updated! - Features at GameSpot skillnaden i laddtider ser iaf ut att vara marginell.

ASROCK P67 Pro3 // Intel core I7 2600k // Geforce GTX680 // 2000Mhz 2x4096MB // 6 TB lagring // 256 GB SSD // 1000W PSU