Permalänk
Medlem

Formatera C:

Hej, ja ska formatera min hårddisk C: som mitt operativsystem ligger på. Jag vet att man kan boota skivan, sen välja ta bort partion, skapa partion. Men sen installeras ju windows 7 , de vill ja inte. den ska vara helt tom. Och sen när man startar dator så står de ju typ, sätt i skivan med operativsystemet osv.. Hur kan man formatera den utan att behöva göra de genom skivan?

tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem

Ett relativt enkelt sätt är att ladda ner, bränna, och boota GParted GParted -- About

Permalänk

Hej

Om du inte vill ta hem program kan du göra såhär.
1. Boota DVDn med windows 7
2. Välj språk.
3. Välj inte installera utan "repair your computer" eller motsvarande på svenska om du har svensk version.
4. Välj nu det översta alternativet "use recovery tools ..." och Next, eventuellt får du vänta lite.
5. Välj command promt, längst ner.
6. Nu kan du formatera, rensa eller partitionera vilken disk/partition du önskar.

Vet du inte hur man gör detta i dos googla på diskpart och format så hittar du massor med hjälp men gör inget utan att veta vad du gör för gör du fel går det inte att ångra sig.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Hej

Om du inte vill ta hem program kan du göra såhär.
1. Boota DVDn med windows 7
2. Välj språk.
3. Välj inte installera utan "repair your computer" eller motsvarande på svenska om du har svensk version.
4. Välj nu det översta alternativet "use recovery tools ..." och Next, eventuellt får du vänta lite.
5. Välj command promt, längst ner.
6. Nu kan du formatera, rensa eller partitionera vilken disk/partition du önskar.

Vet du inte hur man gör detta i dos googla på diskpart och format så hittar du massor med hjälp men gör inget utan att veta vad du gör för gör du fel går det inte att ångra sig.

avbryter jag bara installationen av windows sen då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newix:

avbryter jag bara installationen av windows sen då eller?

Nej du har aldrig startad den så att säga, så behövs inte avbrytas i det här läget.

EDIT: tänk på att om du har haft windows 7 innan på disken, så är det 2 partioner du måste ta bort dels en på 100Mb dels OS partionen, och tar du bort dessa 2 har du en ren disk utan någonting på
vill du sen göra en förmatering skapar du en partion som du formaterar, men tänk på att den nte kan användas för windows 7 då på rätt sätt om man vill lägga in det igen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det finns ingen installation att avbryta eftersom du inte har påbörjat någon.
När du är klar skriver du bara exit , eventuellt 2 ggr om du är inne i diskpart, och kan sedan välja på starta om eller stänga av datorn om jag minns rätt.

Visa signatur

/GannTrader