Koppla PS3 till datorskärm med ljud via datorhögtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Feb 2009

Koppla PS3 till datorskärm med ljud via datorhögtalare

Jag vill koppla min PS3 till min datorskärm, men den har inga högtalare. Så då vill jag att ljudet ska gå via ett par datorhögtalare. Frågan är hur gör man detta?

Skärmen har en ingång för DVI, och en ingång för VGA. Högtalarna ansluts med en 3,5mm grön teleplugg.
PS3 är av den gamla modellen, 40GB versionen om det spelar någon roll. Den har en HDMI utgång, en utgång för optiskt ljud och en AV-utgång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Du behöver en adapter för ljudet, RCA (hona-hona) till 3.5mm (hane). Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
Du kopplar det till kablarna du har till A/V-Out som följer med din PS3, Röd/Vit.
Sedan ställer du bara in i menyn att du vill ha ljud ut via A/V-Out.

Till skärmen behöver du en HDMI till DVI-konverter. Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
Alternativt så kan du köpa en HDMI till DVI-kabel och slippa adaptern. Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Sen är det bara att tuta och köra.

CPU: AMD Ryzen R7 1700X@3.9 GHz Grafikkort: Sapphire R9 390 Nitro 8GB Rev.2 @1150 MHz
Moderkort: Gigabyte GA-AX370 Gaming K5 Minne: G.Skill Flare X (4x8GB) @2930MHz
Chassi: Fractal Design Define S Nätdel: EVGA SuperNOVA G2 750W Bildskärm: Acer 27" XF270HUA FreeSync IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Feb 2009

Jag provade ungefär samma grej alldeles nyss, och det fungerade!

Jag kopplade ps3 till tv med hdmi, men kopplade RCA till hemmabion och stängde av ljudet på tv. Jag hade ingen aning om att man kunde göra så.
Blir att åka ner till centrum i veckan och köpa ett par sådana där adaptrar.

Tack så mycket för svar!