Permalänk
Medlem

Tystaste vita chassit???

Hej!

Inte ofta jag bygger med vita chassin, så nu undrar jag om någon har erfarenhet av någon av dessa chassin?

Produktjämförelse hos Prisjakt

Vilket är tystast? Behöver man byta fläktarna i P180 Mini för att den ska bli riktigt, riktigt tyst?

Har en väldigt ljudkänslig människa som jag ska hjälpa... (Enkelt passivt grafikkort, Chieftec A-80 och en Gelid Silent Spirit ska in i burken).

Tacksam för all hjälp, även kvalificerade gissningar.

/xJom

Permalänk
Hjälpsam

Skulle psontant säga Fractal R3. Bra fläktar sitter i från början, medioker ljuddämpningsmattor (bättre än de andra vad jag vet dock).

Vad som är helt avgörande är vad du stoppar i datorn, Noctua CPU kylare, grafikkort är helt efter krav och budget men finns passiva alternativ.

En tyst 5400rpm grön disk som lagring och/eller en SSD för OS och ett tyst nätagg tex den gamla vanliga Corsair 550VX.

Där bör du ha en rimligt tyst burk.

Permalänk
Medlem

Jag har ett mini själv, och ville också ha lite lägre ljudnivå mha passivt grafikkort, corsair agg, noctuafläktar på låg hastighet på cpukylaren etc. Antec skickar med chassifläktar med switch som går att ställa i tre lägen, antar att det är därför de kallas tri-cool. Den stora fläkten i toppen gör ett bra jobb och skyfflar mycket luft utan alltför mycket oljud, men den andra är jag mer tveksam till, borde gå att få ner ljudet lite till på den. Känns dock lite som Upplevd nytta < Orka pilla mer... :/

Permalänk
Medlem

Tri-cool fläktarna snurrar i 1200rpm vid lägsta så speciellt tysta är dom inte, big-boyen i topen i Antec mini går att modda så den kör i lägre hastighet så den blir tyst.
R3 och mini är väll i samma liga, båda har hålen på samma ställen, frontlucka som dämpar och dämpmaterial i sidorna.
minus för R3an är att den inte är lika robust byggd (liksom Hush) och minus för Antec Minit är att det är i princip lika stort som R3 fast tar bara mATX kort.

Finns någon här på forumet som sitter med P180 Mini och då kör han bara med topfläkten sen resten passivt och det funkar bra.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det lutar definitivt åt P180 mini, då ett mATX-mobo ändå redan finns. Får se om jag byter ut fläktarna, eller bara kör med topp-fläkten.

/xJom

Permalänk
Medlem

Det blev ett Fractal Design Define R3 till slut.

Jag rev ut alla medföljande fläktar och satte in en 700 rpm Noctua i fronten och en 1200 rpm Noctua i bak, och återanvände en av FD-fläktarna till en Scythe Infinity-kylare (istf Gelid Silent Spirit), som jag kopplade via en av Noctuas ULN-adaptrar. Båda chassifläktarna ställdes på lägsta varvtal med den med chassit medföljande fläktkontrollern. Det blev aptyst, och CPUn (en gammal E6420) låg på 39 grader efter 15 minuter PassMark BurnInTest.

Det var trots allt bättre med det större chassit, då av/på-knappen samt front-panelen för hörlurarna hamnade någorlunda ergonomiskt till från arbetsplatsen...

Case closed - tack för hjälpen alla.

/xJom