Priser på netbookdatorer i fritt fall

Permalänk
Melding Plague

Priser på netbookdatorer i fritt fall

Framtidsutsikterna för små nedbantade bärbara datorer ser ut att vara dystra. I tuff konkurrens med tabletdatorer tvingas tillverkarna ständigt sänka priserna för att hålla volymerna uppe.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ja när Android 3.0 kommer honeycomb då kommer Tablet marknaden att explodera.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Låter tråkigt. Jag använder min netbook mer än min stationära 965 med 5850... Min netbook duger utmärkt till det jag gör förutom mina tunga skolarbeten, jobb och de fåtal timmarna jag per månad som jag spelar sc2!

Visst det är trevligt med lägre priser men samtidigt innebär det ju att tillverkarnas fokus på netbooks minskar.

Permalänk
Medlem

Var väll väntat, speciellt när alla ville ha en bit av netbook marknaden. Stortsett alla jag känner har en notebook och är bombsäker på att de flesta inte har planer på en ny.

Permalänk
Medlem

Älskar min netbook, använder den varje dag och förstår inte alls folk som istället köper tablet med så mycket smalare anvöndningsområde faktiskt. Trrist!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Seriöst grabbar, hur är det med stavningen ?

Lite väntat var det, tablets med honeycomb kommer att ta över.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Behöver ingen notebook då min smartphone uppfyller det syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Behöver ingen notebook då min smartphone uppfyller det syftet.

instämmer och en surfplatta är bara fånigt i mina ögon då en smartphone fixar den biffen också.
Dock kommer jag köpa lös en netbook från jobbet när leasing går ut kostar max 500 då och då följer en massa tillbehör med.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Håller med om att smartphone täcker surfplatta, men inte netbook. Jag har min netbook och skriver ett gäng a4 varje dag på universitetet.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Hela grejen med netbooks var ju att de skulle vara billiga. Men när de blev populära började de kosta lika mycket och mer än vanliga bärbara datorer fastän de har sämre hårdvara. Det är först nu när de inte är lika populära som de hamnar i den prisklass de från början var tänkta. Men jag ser då ingen anledning att skaffa någon netbook igen. Min iPad täcker allt behov av en surfdator och behöver jag en arbetsdator väljer jag hellre en riktigt laptop.

Permalänk
Medlem

Kalas fint nu när man får småbehov av en.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Tycker inte om netbooks egentligen.
Dom är okej att använda som resedatorer, men annars så segar dom bara ner marknaden.
Äger en Acer Aspire One själv.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Inte en speciellt drastisk sänkning, i alla fall inte om man ser till hur det började. Visst låg priset för de första 10" modellerna på kring 2700 - 2800 kr? Jag tycker mer det känns som att Microsofts panik på att inte förlora netbook-marknaden mer än mycket annat saboterade formatets chans att leva några år längre.

Jag har fortfarande kvar en av de första Acer Aspire One modellerna, och den sköter fortfarande sin uppgift med plus i kanten. Trots sin mediokra SSD enhet pinnar den på riktigt bra, och med ett relativt billigt nytt batteri finns det inte ens någon orsak till att använda hybernation (konstant användning med WIFI ger även det omkring 10 timmars batteritid). För småarbeten, av kontorskaraktär eller nätverksjobb, är surfplattor och smartphones inte ett alternativ. Att springa runt med en svindyr notebook av miniformat är ju inte heller särskilt smart, eftersom det för många jobb inte ger ett skvatt i mervärde.

Permalänk

Nu lär som bekant AMD snart lansera sina Zacate och Ontario APU:er något som mycket väl kan rädda netbook marknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Dyrt

Det är fortfarande dyrt med tanke på innehållet
EN atomprocessor värde cirka 400kr om man köper ett stort gäng på en som samma gång.
Ram 200kr. 10"s monitor 300kr. Hårddisk nån hundralapp.

Man får en sjutums surfplatta på ebay med 1ghz armprocessor för 1300kr.
10" är inte mycket dyrare.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang999:

Det är fortfarande dyrt med tanke på innehållet
EN atomprocessor värde cirka 400kr om man köper ett stort gäng på en som samma gång.
Ram 200kr. 10"s monitor 300kr. Hårddisk nån hundralapp.

Man får en sjutums surfplatta på ebay med 1ghz armprocessor för 1300kr.
10" är inte mycket dyrare.

Beror väl på om du menar tillverkningskostnad eller totalkostnad. Men jag kan inte tänka mig att Atom processorn i sig kostar så mycket som 400 spänn.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts, som resedator och anteckningsblock duger en netbook bra. Men då jag bara reser 2-4 veckor per år och sällan behöver anteckna, duger min iPhone bra. Den lyckades faktiskt ersätta en gammal sunkig Dell-laptop vars syfte var att kolla nyheterna och vara Spotify-dator med FM-sändare till ljudanläggningen.

Permalänk
Medlem

Ja inte har jag nå planer på att köpa en netbook i alla fall. För min del blir det förmodligen en tablet när Honeycomb finns tillgängligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Utvecklingen av netbooks har mer eller mindre stått still och på grund av Microsofts hårdvarubegränsningar för att få sälja Windows starter är dom alla nästan samma.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Utvecklingen av netbooks har mer eller mindre stått still och på grund av Microsofts hårdvarubegränsningar för att få sälja Windows starter är dom alla nästan samma.

Sålde inte Asus EEE utan OS för en lägre slant så man kunde lägga in Linux själv? Vad hände med dom egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag älskar min netbook, använder den mycket mer än min stora laptop.

Permalänk
Medlem

Ge mig en tablet/surfplatta som jag kan använda i min studio som ett vettigt verktyg. Hårdvaran måste vara en kraftig dual-core eller helst quad-core, minst 4GB internminne (för bildhanteringens skull) samt iaf en 500GB disk och som dessutom inte har begränsningar för att kunna behandla raw bilder i 24Mpix storlekar.

Från applikationen skall man ju givetvis kunna ställa in slutartid, bländarval samt även iso och exponeringskompensation. När bilden sedan tas från tableten till kameran så skall bilderna föras över direkt till disken på tableten och visas på skärmen, där snabb redigeringsverktyg så som svartvit, oskarp mask, histogram och crop verktyg finns tillgängliga för att kunna visa brudparet/modellen hur bilden kommer att kunna se ut.

För övrigt är funktionen att kunna markera bilder med en stjärna (favorit) som man vill "låsa" (så även om man raderar bildbibloteket följer inte de här med). På det här sättet kan man sortera ut dåliga bilder med en gång.

Först när det här finns, blir tablet-marknaden intressant för mig som fotograf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Låter tråkigt.
[snip]
Visst det är trevligt med lägre priser men samtidigt innebär det ju att tillverkarnas fokus på netbooks minskar.

Jo, det är tråkigt. Men samtidigt så hoppas jag nu att netbookstillverkarna börjar bygga med riktigt bra kvalité, metall istället för plast osv. Betalar gärna extra för det.

En netbook med kommande Intel Cedar Trail, HDMI, 2GB och bra byggkvalité skulle för min del bli ett solklart köp direkt.

Skrivet av MaLo:

Utvecklingen av netbooks har mer eller mindre stått still och på grund av Microsofts hårdvarubegränsningar för att få sälja Windows starter är dom alla nästan samma.

Jo, en netbook ska säljas med 2GB Och Windows Home Premium. Inte 1GB och Windows Starter som >90% av dagens netbooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Sålde inte Asus EEE utan OS för en lägre slant så man kunde lägga in Linux själv? Vad hände med dom egentligen?

Dom sålde inget, var väl mer ett experiment från Asus sida.

Permalänk
Medlem

Usch och blä för netbooks. De må vara billiga men jag verkligen AVSKYR pekplattan på dessa datorer som är åt dvärgar! Tagentbordet är inte heller så mycket att hänga i.

Kommer aldrig köpa en netbook igen, oavsett pris.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Utvecklingen av netbooks har mer eller mindre stått still och på grund av Microsofts hårdvarubegränsningar för att få sälja Windows starter är dom alla nästan samma.

Problemet är snarare att det är en så begränsad produkt, som sagt min smartphone med tangentbord klarar det som en netbook klarar, börjar man stoppa in mer grejer eller bättre komponenter ja då blir det en laptop av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Usch och blä för netbooks. De må vara billiga men jag verkligen AVSKYR pekplattan på dessa datorer som är åt dvärgar! Tagentbordet är inte heller så mycket att hänga i.

Kommer aldrig köpa en netbook igen, oavsett pris.

Håller med liten skärm, låg uplösning, hemsk att hantera, nackdelen är att notebooken är den enda portabla datorn jag har så på nåt vänster är det ändå positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Sålde inte Asus EEE utan OS för en lägre slant så man kunde lägga in Linux själv? Vad hände med dom egentligen?

Jodå, de första var med linux. Har själv en 701 importerad från USA.

Skrivet av Kazutoyo:

Jo, det är tråkigt. Men samtidigt så hoppas jag nu att netbookstillverkarna börjar bygga med riktigt bra kvalité, metall istället för plast osv. Betalar gärna extra för det.

En netbook med kommande Intel Cedar Trail, HDMI, 2GB och bra byggkvalité skulle för min del bli ett solklart köp direkt.

~macbook air
Annars har HP haft två stycken netbooks i metall, ganska billiga också.

Skrivet av Zyriak:

som sagt min smartphone med tangentbord klarar det som en netbook klarar

Ja min droid klarar mycket av det som min samsung netbook klarar. Men surfningen på doriden är ändå bara ett nödalternativ, medan på en netbook är den helt okej. Så prestanda är inte allt utan också upplevelsen, som är rätt tafflig på en 4" skärm.
Att skriva längre texter är inte heller en dröm även med dedikerat tangentbord på mobilen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Problemet är snarare att det är en så begränsad produkt, som sagt min smartphone med tangentbord klarar det som en netbook klarar, börjar man stoppa in mer grejer eller bättre komponenter ja då blir det en laptop av det hela.

Är det dock inte det som måste till för att ge ett alternativ? Jag skulle inte ha något problem med en lite dyrare och kraftigare dator i netbook formatet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Jo, det är tråkigt. Men samtidigt så hoppas jag nu att netbookstillverkarna börjar bygga med riktigt bra kvalité, metall istället för plast osv. Betalar gärna extra för det.

Du verkade missat Nokia booklet den hade aluminiumchassie. Men den kostade därefter också.

Visa signatur

NO MAAM