Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
255.255.255.0
Registrerad
Okt 2008

Minnes problem.

Min dator har ni i spec. Satte in 2st till 2gig stickor utav samma sort/märke/hastighet/storlek så jag fick 8gig.

Men då startade inte skärmarna, fick ingen bild, dom bara blinkade på/av.

Resettade BIOS, tog ut en av de nya stickorna, Tog ut en till, och då funkade det....

Är det en inställning i bios, eller defekta minnen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Det är ingen inställning i BIOS. Möjligen kan BIOS kräva att man går in och bekräftar förändringen.
Prova med bara de nya och ett i taget. Se efter i BIOS hur den uppfattat minnenas egenskaper.

Senaste BIOS är 2102 men det är mest stöd för nya processorer.
M4A79XTD EVO BIOS 0604
Improve the system stability and performance when using certain memory.

Om inget annat fungerar så ta ur batteriet en stund så avantuella inställningsfel rättas till.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
255.255.255.0
Registrerad
Okt 2008

Har testat att ta ut batteriet som sagt tidigare, och har testat att ta ut en sticka i taget. Inget av det funkar.

Kanske kan testa bios, har dock inte uppdaterat på ett par år. vettifan om jag kommer ihåg hur man gör.

Hur gör man på ett asus mobo? Tycker dock det verkar konstigt att man ska uppdatera bios för att kunna använda 2extra stickor...

Mvh / p0k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Har du testat med endast en av de nya stickorna i ? Ta ur de gamla och testa bara de nya.

Se efter om du har minst BIOS version 0604 där minnesproblem åtgärdas.

Det är inte mer konstigt än att det inte fungerat direkt för dig... BIOS är ett program som försöker hantera moderkortets olika delar...
Alternativet är att skicka tillbaka minnena.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
255.255.255.0
Registrerad
Okt 2008

Då har jag en fråga.

Har Bios versionen 2003, Så det är ju okej tydligen.

Ska testa de nya stickorna i de gammla platserna imorgon.

Annars får jag la rma dem om de inte funkar på den nuvarandes plats.

Mvh / p0k