Lagerstatus på firmans grejer

Permalänk

Lagerstatus på firmans grejer

Hej

Tänkte bolla lite idéer med er här som kan.

Jobbar på en byggfirma. Ca 30 anställda, byggnation, el, måleri, kakel.

Vi har skaffat nya fina lagerlokaler. Min idé är att kunna införa en smart grej för att kolla lagerstatus på vad som finns i lokalerna, vad gäller material och verktyg.

Streckkodhistorian är inte aktuellt.

Skulle behöva ett program eller om man ska göra det i ett excelark (?), där man fyller i vad man har hämtat ut på lagret, och den nya lagerstatusen uppdateras. En funktion skulle även vara att man ska kunna kolla lagerstatus via nätet. Eftersom lagret är placerat vid kontoret, men vi har hela Sverige som arbetsplats ska man inte behöva åka till lagret för att veta om det finns färg eller kakel där, utan kolla detta på internet istället för att hämta ut nytt hos leverantörerna.

Har ni några idéer om hur man går vidare?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

En streckkodsläsare vore ju det smidigaste.

Men för att bygga ett sådant här system så skulle jag rekommendera att du bygger det som en webbsida, och alla produkter samt information om lagersaldo sparas i en databas.
Du gör på webbsidan ett formulär där man anger tex artikelnummer på varan, samt antal man plockat från lagret.
Sen uppdateras helt enkelt databasen beroende på vad man fyller i för värden.
Och du behöver ju då även bygga systemet så att man kan lägga in nytt antal, när lagret fylls på.

Hela sidan bör ju då ligga bakom inloggning.

Är egentligen ett väldigt lätt system att bygga, kanske handlar om några få timmars jobb.
Men med en streckkodsläsare så skulle man slippa allt det manuella jobbet med att knappa in artiklar, bara scanna varan och så är det klart, krävs ju dock lite mer jobb med att integrera läsaren med systemet.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag kör med excel, fungerar bra, men har du stor omsättning på grejerna så kanske du vill ha något mer automatiserat, har tyvärr ingen koll på vad dock.

Permalänk
Hjälpsam

För att få lite copy/paste funktion, skulle man inte kunna utgå ifrån en standard webshop lösning. Fast ni säljer inte externt, utan använder det systemet internt?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Vad i runda slängar skulle ett streckkodssystem kosta?

Vi använder bara materialet internt på företaget. Inget som faktureras vidare eller tas betalt för.

Det enklaste hade ju varit att göra ett excelark med varje produkt/verktyg. En kolumn med antal, en kolumn för om man plockar ut eller lägger till produkter och en kolumn för den totala summan.

Men just med att man vill ta det snäppet längre och kunna kolla den statusen när man inte är i närheten, den behärskar inte jag

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Använd eller starta ett GMail-konto och använd Google Docs för att skapa ett Spreadsheet, som är motsvarigheten till ett Excel-ark. Det kan du göra åtkomligt från internet för alla som har rätt länk (en krånglig länk, se det som ett lösenord). Föreslår att sätta rättigheterna så att de som har länken kan se dokumentet, men bara vissa utvalda personer kan redigera dokumentet.

http://docs.google.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Vad i runda slängar skulle ett streckkodssystem kosta?

Vi använder bara materialet internt på företaget. Inget som faktureras vidare eller tas betalt för.

Det enklaste hade ju varit att göra ett excelark med varje produkt/verktyg. En kolumn med antal, en kolumn för om man plockar ut eller lägger till produkter och en kolumn för den totala summan.

Men just med att man vill ta det snäppet längre och kunna kolla den statusen när man inte är i närheten, den behärskar inte jag

Jag gjorde en simpel variant för massa år sen med hjälp av en streckkodsläsare och File maker pro. Gick inte på många kronor. Har för mig att streckkodsläsaren kostade en 1000-lapp. Så jag tycker absolut du/ni ska köpa en streckkodsläsare, blir så sjukt mycket smidigare att scanna in en streckkod istället för att manuellt mata in vad man fyller på lagret med resp. hämtar från lagret.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Hur många varor rör det sig om? Ett excelark blir väldigt opraktiskt om det rör sig om flera hundra varor. Då är det helt klart bättre med ett webbaserat system. Om det däremot ligger på runt 10 varor så kan man klara sig med excel. Fast jag skulle nog ändå satsat på nåt webbaserat just för att det är mer skalbart.

Kan ju säga att jag redan är klar med hela designen och strukturen i huvudet men att koda det är det värre med för min del tyvärr

Permalänk

"Vi använder bara materialet internt på företaget. Inget som faktureras vidare eller tas betalt för."

Hmm?
Så det material nu gör av med fakturerar ni inte kunden?

Vi använder iaf en sträckkodläsare som vi knappar in hur mycket vi gjort av med sen så blir det alltid spill om man säger så men vi på firman brukar ha rätt bra koll på lagret vad som behövs. små saker beställs långt innan de tar slut så de finns medans lite större dyrare saker beställs när det ska användas eller när det är slut då det inte används så ofta.

Sen när grejor börjar ta slut så lägger man bara en 'order' på mer

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ett Google Docs Spreadsheet klarar 99 st "sheets", alltså verktyg i det här fallet.

Om det antalet räcker kan göra det extremt enkelt för er:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0ApuVLxZ9sp3ydC10QlF2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av azoapes:

Ett Google Docs Spreadsheet klarar 99 st "sheets", alltså verktyg i det här fallet.

Om det antalet räcker kan göra det extremt enkelt för er:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0ApuVLxZ9sp3ydC10QlF2...

En onlinelösning låter inte så optimalt vad jag tycker =), eftersom de flesta vill nog kunna använda det utan att vara beroende av internet.

Men ett enkelt program för lagerhantering och med en streckkodsläsare är inte svårt att bygga. De läsare jag har testat fungerar stort sett så här: markera ett fält, tryck på knappen på läsaren och då fyller den i fältet med det den har läst av, eftersom de fungerar som en "inputdevice" som t.ex. ett tangentbord.
Går även att implementera i någon form av onlinelösning t.ex. Google Docs som azoapes nämner.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av gameresource:

En onlinelösning låter inte så optimalt vad jag tycker =), eftersom de flesta vill nog kunna använda det utan att vara beroende av internet.

Som jag förstått det har de idag ingenting, men vill kunna se lagersaldo via internet. Då känns det väldigt rimligt med en onlinelösning. Många lagerhanteringssystem som säljs som helhetslösningar använder för övrigt en central server. Men om din gissning på kravställning stämmer är det naturligtvis inte ett alternativ.

Tycker det låter onödigt att bygga ett skräddarsytt webbaserat system för detta, även om totalsumman blir ganska låg. Jag skulle siktat på att återanvända befintlig teknik på ett smart sätt för en så här enkel grej.