Acer 3820TG, Asus U35JC, MSI X360 och Toshiba R630

Permalänk
Medlem

Måste påpeka som några tidigare har gjort att Acern har dubbla kylsystem, dvs. "utblås" på vardera sida. Ljudnivån är i pincip ljudlös på Acern vid vanlig surf, fläktarna är helt av då. I alla fall för min. Vid hårt spelade så låter den givetvis mer, fullt förståeligt.

Informerar även att 5650 kortet i Acern går att överklocka rätt bra utan några som helst problem, vare sig ökad värmeutveckling eller stabilitet!

Köper man denna i Grå variant så slipper man fett-fläcks-problemet

EDIT;

Stock får Acern runt 7500~ i 3DMark06.

5650@680/1065 ger ungefär 9000~. Många kör 680~ för 100% stabilitet, men väldigt många kör 700+ utan problem.

Notera även att detta är resultat med en lite svagare i5 430M och inte 460M som i denna artikel.

Skrivet av Newklear:

GPU'n på dem bilderna är 5750... inte 5650

Ser ut så, men det är 5650's resultat i alla fall (?). Får samma med mitt 5650, verkar vara 3dmark som läser av fel.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Skulle inte ni kunna ta med en macbook i era tester? så får alla det svart på vitt om de är snabba att surfa, redigera etc etc

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ziim0n:

Informerar även att 5650 kortet i Acern går att överklocka rätt bra utan några som helst problem, vare sig ökad värmeutveckling eller stabilitet!

GPU'n på dem bilderna är 5750... inte 5650

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raffe1995:

Skulle inte ni kunna ta med en macbook i era tester? så får alla det svart på vitt om de är snabba att surfa, redigera etc etc

Saknar också en MacBook som referens, Unibody White (13") är under 10000kr (8500kr med studentrabatt!). Är väl som alla vet stora skillnader på OSX och Windows men hade vart kul o se dem emot andra. Bootcamp kan man juh köra tester på lika villkor med.

Fördelar är magsafe strömadaper, slotin-dvd, touchpaden och andrahandsvärdet. Nackdelar är att man behöver adaptrar för dvi, hdmi vga och displayport samt avsaknaden av en delete-tangent, går dock att byta ut mot annan tangent.

Spelar man inte på sin bärbara är mac att rekommendera starkt.. enligt mig.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Macbook

Jag är också intresserad av hur macbook mäter sig mot dessa.

Speciellt intressant vore det att veta om skärmen är bättre eftersom den inte var något vidare på någon av de testade modellerna och med tanke på att Apple utger sig för att göra saker med hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

Visst kul om någon Mac dator skulle vara inblandad men ärligt talat så tror jag att de som vill ha en Mac köper inte en dator med Windows 7 för att den skulle visats vara bättre i detta test? Neeee.......

Svårt att testa Macen i prestandad tester etc också??

Permalänk
Medlem

Till redaktionen: Varför kör ni med automatisk vitbalans på kameran? Kändes som kameran skulle spy när den skifta fram och tillbaka. Finns inga proffs som kör så.
Sen också så blir "vinkeltestet" bilden inte korrekt för oss läsare då vinkeln till skärmen ändras ju längre bort skärmen kommer i ett sådant side-by-side test. (hoppas ni förstår)

Mina reflektioner över testet så här snabbt.
/Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Saknar också en MacBook som referens, Unibody White (13") är under 10000kr (8500kr med studentrabatt!). Är väl som alla vet stora skillnader på OSX och Windows men hade vart kul o se dem emot andra. Bootcamp kan man juh köra tester på lika villkor med.

Fördelar är magsafe strömadaper, slotin-dvd, touchpaden och andrahandsvärdet. Nackdelar är att man behöver adaptrar för dvi, hdmi vga och displayport samt avsaknaden av en delete-tangent, går dock att byta ut mot annan tangent.

Spelar man inte på sin bärbara är mac att rekommendera starkt.. enligt mig.

CMD + backspace så får du din delete knapp. Mycket lättare att nå delete på detta sätt, närmare sätt riktigt optimalt än att leta upp vart på tangenten den sitter.

Det jag inte kan förstå, varför kan inte någon annan ha en slätt och fin undersida som macbook ? Måste det se så fult ut med alla skruvar och fläktuttag ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

Har en Acer Aspire Timeline X 15,6" med i princip samma komponenter och kan bara hålla med om att den är en sjukt bra dator för det priset. Prestandan går inte att klaga på, klarar även de nyaste spelen. Batteritiden är sagolikt bra, kan sitta på två 2h föreläsningar dvs 4h och aktivt jobba med datorn utan att behöva ladda den vilket är mer än väl godkänt. (har batteritid kvar)
Smart att man kan växla mellan det interna och externa grafikkortet för olika behov och på så sätt spara batteriet.

Det ända jag kan klaga på är att mitt viloläge har pajjat, går den ner i viloläge (när man stänger locket) slocknar skärmen och när man sedan ska gå ur vänteläget fungerar inte skärmen. Datorn står på men skärmen är svart. Kan dock vara jag själv som orsakat det då jag misstänker att AMD Fusion som jag installerade ändrade om på datorns energisparningskonfigurationer. Klarar mig dock bra utan det då datorn är så snabb att stänga av/starta.

En annan grej som inträffar är att datorn hänger sig. Allting fryser och datorn slutar fungera, är dock fortfarande igång. Det ända som hjälper är att hålla in strömknappen och stänga av den. Händer oregelbundet och ungefär en gång i månaden, vet inte vad det beror på.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Bra och trevlig video! Men hur lyckas ni få in orden "helt okey" 47 gånger på 20 minuter, bara det är en prestation i sig

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Även jag tycker att ni ska nämna Acerns överklockningsförmåga då den är lite unik med separata kylsystem för GPU och CPU.

EDIT: Och angående AMD-datorer så har jag hört att de skall vara riktigt svettiga. Lite synd med tanke på att det finns datorer med trevliga grafikkort för billig peng, fast med nackdelen att de har varma AMD-processorer i sig.

Är du helt säker på att det är så? Jag har nämligen fått för mig att AMD:s processorer till bärbara datorer tillverkade i 45nm inte längre lider av detta problem, utan att det var förra generationens processorer tillverkade i 65nm som led av detta.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Ingen Envy 13 i recensionen? Eller är det en gammal modell numera?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Relik 📜

God morgon! Kul att många verkar uppskatta recensionen.

Angående vilka maskiner som är med och vilka tester som redovisas handlar det om tid och tillgänglighet, fler än fyra maskiner blir svårt att få med. Att gå igenom bärbara datorer tar väldigt många timmar i anspråk, och vi var därför tvugna att begränsa oss något för att hinna klart inom en vettig tidsram. Temperatur och ljudnivå är dessutom mycket svårt att mäta ordentligt, speciellt eftersom datorernas inbyggda sensorer tenderar att visa allt mellan himmel och jord.. Subjektivt tyckerjag dock att alla datorerna var tysta under surfande, möjligen undantaget MSI:s maskin som envisades med att varva upp fläkten i tid och otid.
Noterade också att många ville ha med en Macbook, tyvärr har vi ingen i normalkonfiguration att slänga in. Jämförelsen blir dessutom en smula skev då Apples produkter är byggda för att vara en kombination av hård- och mjukvara, bara att dra in Windows tar bort en del av Macbook:ens funktion (batteritiden t.ex.). Men, kanske kan det bli en jämförelse i någon framtida artikel!

När det gäller videon kan jag bara hålla med; givetvis ska vi ha och brukar ha fast vitbalans. Av någon anledning var den knappen i fel läge vilket vi inte märkte förrens efter renderingen, bara att beklaga. Tyvärr blev det inte heller några inklippsbilder i filmen, vi hoppas att ni som är intresserade av detaljstudier istället nöjer er med fotografierna. Videon var främst tänkt som ett komplement där vi kunde peka på fördelar och brister mer tydligt, därför hänvisar vi också till artikeln flera gånger.

Bilden på sidan för bildskärmstestet är bara med som kuriosa från testandet; det är alltså inte meningen att läsaren ska dra slutsatser direkt av denna. Givetvis blir det olika förutsättningar när man fotar i vinkel, maskinen längst bort hamnar snävare och visas därmed från sin sämsta sida. För att undvika missförstånd byter jag ut bilden till en annan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ett bra litet test måste jag säga. Och tack för att ni inte tog med en Macbook i testet! Alla vet väl att Macarna, spec. Pro'n, piskar allt i PC-väg om man bara har dom extra laxarna i bakfickan.

Det är dock synd att läsa om alla dessa dåliga skärmar! För mig, som har en stationär burk för tyngre bruk, krävs i stort sätt bara tre saker av en bärbar dator:

1. Viktigaste är helt klart batteritiden! Fyra timmar vid vanligt användande är absolut minimum. Man måste kunna ta sig igenom en halv arbetsdag på batteridrift.

2. Skärmen är, och har alltid varit mycket viktigare än vad tillverkarna verkar förstå. (utom Apple då)

3. Kraft nog att spela HD-filmer. Min 5 år gamla Asusburk klarar 1080 utan hjälp av grafikkortet (x1600 hade inte sådana luxurösa finesser =), då ska en ny burk kunna göra det utan att ens behöva svettas.

I dagsläget finns det bara ett fåtal datorer som klarar dom tre, kan tyckas enkla punkterna. Macbook Pro är ju givet, men även HP Envy med den fläskigare 1080-skärmen. Dock saknar Envyn batteritiden. Sen finns det ju en del, mer professionellt inriktade produkter ifrån tillverkare som Dell med bra skärmar.

Nä, jag har väntat och väntat men det blir nog att svika mina ideal och köpa en Mac nästa gång. Ska dock vänta och se hur dom nya processorarkitekturerna ter sig framöver, och sen kanske vänta på nästa arkitektur... är ju alltid bra att vänta i datorvärlden

Gott nytt år alla!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Har en Acer Aspire Timeline X 15,6" med i princip samma komponenter och kan bara hålla med om att den är en sjukt bra dator för det priset. Prestandan går inte att klaga på, klarar även de nyaste spelen. Batteritiden är sagolikt bra, kan sitta på två 2h föreläsningar dvs 4h och aktivt jobba med datorn utan att behöva ladda den vilket är mer än väl godkänt. (har batteritid kvar)
Smart att man kan växla mellan det interna och externa grafikkortet för olika behov och på så sätt spara batteriet.

Det ända jag kan klaga på är att mitt viloläge har pajjat, går den ner i viloläge (när man stänger locket) slocknar skärmen och när man sedan ska gå ur vänteläget fungerar inte skärmen. Datorn står på men skärmen är svart. Kan dock vara jag själv som orsakat det då jag misstänker att AMD Fusion som jag installerade ändrade om på datorns energisparningskonfigurationer. Klarar mig dock bra utan det då datorn är så snabb att stänga av/starta.

En annan grej som inträffar är att datorn hänger sig. Allting fryser och datorn slutar fungera, är dock fortfarande igång. Det ända som hjälper är att hålla in strömknappen och stänga av den. Händer oregelbundet och ungefär en gång i månaden, vet inte vad det beror på.

Det här viloläges problemet är något jag märkt på väldigt många datorer det senaste och det måste ju bero på Windows?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Bra och trevlig video! Men hur lyckas ni få in orden "helt okey" 47 gånger på 20 minuter, bara det är en prestation i sig

En ännu större prestation är att få in det 47 gånger utan att jag märkte det 1 ända gång.

Permalänk

Har själv en Acer 3820TG, som jag är nöjd med. Lite irriterande med touchpaden, och grafikväxlingen skulle jag helst vilja ha mer manuell kontroll på.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Bra och trevlig video! Men hur lyckas ni få in orden "helt okey" 47 gånger på 20 minuter, bara det är en prestation i sig

Att orka räkna det till 47 ggr är en bra prestation det med ;P

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Det här viloläges problemet är något jag märkt på väldigt många datorer det senaste och det måste ju bero på Windows?

Det är det säkert, fungerade dock i början. Lite irriterande är det dock men har stängt av funktionen så datorn är fortfarande igång när man stänger skärmen. skärmen slocknar men den går inte in i viloläge och det fungerar så.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Herregud, hur tänkte de när de byggde MSIn?

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Det är det säkert, fungerade dock i början. Lite irriterande är det dock men har stängt av funktionen så datorn är fortfarande igång när man stänger skärmen. skärmen slocknar men den går inte in i viloläge och det fungerar så.

Jag har samma "problem" med min 3820TG. Det är dock lättlöst.
Fäll bara ner och upp locket snabbt efter att du "väckt" datorn så tänds skärmen igen om skärmen fortfarande är svart då. Jag vet dock inte vad som orsakar problemet. Antar att det kan vara någon vajsing med grafikkorten då det är rätt nytt med växlingsbar grafik.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Skrivet av razkie:

Jag har samma "problem" med min 3820TG. Det är dock lättlöst.
Fäll bara ner och upp locket snabbt efter att du "väckt" datorn så tänds skärmen igen om skärmen fortfarande är svart då. Jag vet dock inte vad som orsakar problemet. Antar att det kan vara någon vajsing med grafikkorten då det är rätt nytt med växlingsbar grafik.

Provade detta utan framgång. Det som händer är att skärmen går igång men det är bara svart. Den startar alltså men visar bara svart. Verkar inte heller som datorn går i vänteläge utan fastnar innan då datorn fortfarande jobbar som om den var igång, dvs inte vilar. Har dock inga större problem med detta då ja stängt av viloläget helt och stänger av datorn.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av onaka_the_kaka:

Jag är också intresserad av hur macbook mäter sig mot dessa.

Speciellt intressant vore det att veta om skärmen är bättre eftersom den inte var något vidare på någon av de testade modellerna och med tanke på att Apple utger sig för att göra saker med hög kvalitet.

Om man ska gå efter andra tester på hur Macbook presterar som Windows 7-dator så skulle den åka på råspö mot i5-alternativen i prestandatesterna. Sedan skulle man behöva lägga till priset för en windows-licens vilket sabbar prisvärdheten en del.

När det kommer till skärmen skulle den säkert vara något bättre än de som finns de testade datorerna, dock brukar inte den hålla samma klass som datorerna i Pro-serien som är riktigt bra.

Att köpa en Macbook för att köra Windows 7 är inte speciellt intressant, vill man använda OSX är det förstås ett alternativ. Precis som redan nämts så är en Macbook en paketlösning där Apples hårdvara och mjukvara fungerar bäst ihop. Tycker man om den lösningen är det ett bra alternativ till de testade datorerna, är man inte ett fan av OSX bör man kika på något annat.

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Ser ut så, men det är 5650's resultat i alla fall (?). Får samma med mitt 5650, verkar vara 3dmark som läser av fel.

Japp, det är 3dmark som har fel.

Skrev en liten mini-recension med andra smådetaljer som kanske kunde vara intressanta:
______________________________________________________________________

Har själv en Acer 3820TG, är väldigt nöjd med den. Har satt i en Corsair Force 60GB SSD i den så den är riktigt snabb. Startar upp på ca 20sek.

Angående värmen och ljudet...

Har man laddaren i eller om man kör med 5650 grafikkortet så går fläktarna, men det är inte direkt något man stör sig på, bara om man belastar datorn, då kan fläktarna dra på.

Jag har inte upplevt att den har varit speciellt varm vid vanligt användande som surf och musik. Sen om man sätter igång ett spel så är det ju klart att den blir varm, men min har inte gått över 70 grader iallafall. Har läst att vissa har haft problem med värmen, att CPUn (eller om det var GPUn) har legat runt 100 grader, men jag vet inte mer om det...

Gillar tangentbordet riktigt mycket, känns skönt att skriva på, men en mindre bra sak med det är att det lätt faller ner skräp mellan tangenterna då det bara är hål mellan, men man får väl se till att inte fika framför datorn

Hade problem ett tag med nätverkskortet som la av ibland och jag fick vänta 1 minut innan jag kunde ansluta till nätverket igen, men jag har inte märkt av det de senaste 3 månaderna.

Touchpaden har vissa lite problem med har jag sett. Men det finns vad jag vet minst två olika tillverkare som gör dom, och det verkar bara vara ena sorten som har problem.
Ibland så lägger multi-touchen på min av. Då kan det ta ett tag (läs 10-15min) innan det börjar funka igen, kan bara vara min, jag vet inte, men det är lite störande då jag hatar att behöva dra i scrollen till höger :/

Som någon annan nämnde en bit upp så fryser datorn sig ibland. För mig så är det ifall jag har haft den i viloläge och ska använda den. Enda lösningen då är att hålla inne power-knappen och stänga av den, men det händer inte så ofta.

Det finns (fanns?) två olika varianter av datorn. En med 9-cells batteri och en med 6-cells batteri. Den som SweC har i sin recension är 6-cells varianten. Skillnaden är att 9-cells batteriet har lite längre batteritid, men nackdelen är att det sticker ut några millimeter (hur många vet jag inte exakt) under datorn, så datorn höjs upp lite. Det är ju iofs bra med tanke på att det blir bättre ventilation under datorn samt att det blir lite skönare vinkel på tangentbordet, men det kan vara svårt att rymma datorn i vissa väskor och sleeves just pga att batteriet sticker ut.

Sen finns det ju två olika färger på locket av datorn, svart och grå, och det är bara den svarta som suger åt sig fingeravtryck.
Här har jag ett galleri på min dator med det gråa locket, lite närmare bilder på laddaren samt tester ifall någon är intresserad: http://www.sweclockers.com/galleri/5748-acer-timelinex-3820tg
Tog bara bilderna snabbt så kvalitén kanske inte är den bästa

Överklockning av datorn går utmärkt, har inte testat själv men har sett många som har gjort det. Läste på ett annat forum att det var någon som hade fått över 10k poäng i 3dmark06 med sin dator (ca 2,5k poäng mer än oklockad).

Det var allt jag kom på nu... Ledsen för eventuella stavfel/konstiga meningar, är lite trött

Har ni några andra frågor angående datorn kan ni skicka ett PM.

God Jul och Gott Nytt År på er alla, och tack SweC för ytterligare en bra recension!

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Avstängd

Verkligen ingen av dom laptoparna jag skulle köpa.

Acer is a no go hatar deras eviga fläktar som varvar upp oavbrutet plus värmen.
Och dom andra var ett stort skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Verkligen ingen av dom laptoparna jag skulle köpa.

Acer is a no go hatar deras eviga fläktar som varvar upp oavbrutet plus värmen.
Och dom andra var ett stort skämt.

Vad ska det vara då? Vad skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem

Hur kan toshiban helt sakna grafikkrets, ha en långsammare processor och vara helt i plast och trotts det knappt billigare? Vill de inte sälja den eller?

Känns som "företags-inriktad" innebär dåliga saker för dyra priser, i princip alltid. Förstår inte företag bättre? Känns som detta är guldgruvan för tillverkarna, de kan sälja kassa grejer till dyra priser, eftersom företag inte orkar/har tid att kolla upp grejerna, utan betalar och är glada..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av heatm:

Ett bra litet test måste jag säga. Och tack för att ni inte tog med en Macbook i testet! Alla vet väl att Macarna, spec. Pro'n, piskar allt i PC-väg om man bara har dom extra laxarna i bakfickan.

Det är dock synd att läsa om alla dessa dåliga skärmar! För mig, som har en stationär burk för tyngre bruk, krävs i stort sätt bara tre saker av en bärbar dator:

1. Viktigaste är helt klart batteritiden! Fyra timmar vid vanligt användande är absolut minimum. Man måste kunna ta sig igenom en halv arbetsdag på batteridrift.

2. Skärmen är, och har alltid varit mycket viktigare än vad tillverkarna verkar förstå. (utom Apple då)

3. Kraft nog att spela HD-filmer. Min 5 år gamla Asusburk klarar 1080 utan hjälp av grafikkortet (x1600 hade inte sådana luxurösa finesser =), då ska en ny burk kunna göra det utan att ens behöva svettas.

I dagsläget finns det bara ett fåtal datorer som klarar dom tre, kan tyckas enkla punkterna. Macbook Pro är ju givet, men även HP Envy med den fläskigare 1080-skärmen. Dock saknar Envyn batteritiden. Sen finns det ju en del, mer professionellt inriktade produkter ifrån tillverkare som Dell med bra skärmar.

Nä, jag har väntat och väntat men det blir nog att svika mina ideal och köpa en Mac nästa gång. Ska dock vänta och se hur dom nya processorarkitekturerna ter sig framöver, och sen kanske vänta på nästa arkitektur... är ju alltid bra att vänta i datorvärlden

Gott nytt år alla!

Bara som ett litet tillägg: Min 3820TG har bättre hårdvara och prestanda än den drygt dubbelt så dyra 15 tums macbook pro'n. 13 tummarna (macbook pro eller alla macbook) är inte ens med på kartan. Macen har lite bättre batteritid och dvdspelare. Thats it!

Köp inte en mac och åk på tvåveckors semester till kontinenten helt gratis!

Gott slut!

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanOeberg:

Bara som ett litet tillägg: Min 3820TG har bättre hårdvara och prestanda än den drygt dubbelt så dyra 15 tums macbook pro'n. 13 tummarna (macbook pro eller alla macbook) är inte ens med på kartan. Macen har lite bättre batteritid och dvdspelare. Thats it!

Köp inte en mac och åk på tvåveckors semester till kontinenten helt gratis!

Gott slut!

För att inte nämna trackpad, magsafe, ljudnivån OSX och andrahandsvärdet. Gör dig själv en tjänst och köp mac som bärbart. De har även batterier som håller, nästan alla 3-4år gamla Macbookar folk jag känner har håller fortf i 3-4h.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra recension men skulle gärna vilja att ni pratade mindre i mun på varandra och avslutade varandras meningar. Har en ul30vt farsan hatar muspaden samt tangentbordet (van vid lenovo) personligen har jag inte emot paden. Tangentbordet enligt mig är riktigt bra att skriva på vill man ha bättre ska man nog satsa på apple om man vill ha "perfekt" dator (utseendemässigt).