Skall gå från Intel till AMD, hur är det med RAM kompabilitet

Permalänk
Medlem

Skall gå från Intel till AMD, hur är det med RAM kompabilitet

Hej

När jag byggde min gamla dator (E6600, DDR2) så var det lite kinkigt vilket ram minne man valde, fanns en viss inkompabilitet. Hur är det dem DDR3 minnen och kompabilitet med kort och CPU?
Tänkte mig 965BE+ ett gigabyte el. MSI kort + 4 el 6gig ram

Hade tänkt köpa ett uppgraderingskit men det är väldigt slutsålt så jag tänkte peta ihop något själv.

Fråga 2: Kör Windows 7 och spelar spel, räcker det med 4 gig till en början? eller skall jag satsa på 6 gig direkt? Alltid en ekonomisk fråga.

Tack på förhand

Emil

Permalänk
Medlem

4 gig räcker!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

1# Ram som ram mer eller mindre kan man säga när det kommer till DDR3 och AMD. Däremot är det bra att tänka på att minnena ska köras i dual channel när det kommer till AMD, dvs två eller fyra stickor (två rekommenderas för högsta kompabilitet). Pallar minnena mer än 1333MHz kommer du att behöva ändra detta manuellt i Bios och överklocka nordbryggan så den hinner med.

2# Det finns otaliga mängder tester på datorer som körs med 4GB gentemot 8GB minne och det är endast i enstaka fall där 8GB visar någon som helst vinst i prestanda. Dvs räcker det, åtminstone än så länge, med 4GB.

Permalänk
Medlem

Tackar
Är det någon vits att satsa på snabbare minnen tex. 1600 el. 2000Mhz? kan alla MB klockas att köra de eller är det bara dyrare MB som klarar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Tackar
Är det någon vits att satsa på snabbare minnen tex. 1600 el. 2000Mhz? kan alla MB klockas att köra de eller är det bara dyrare MB som klarar det?

Det går som sagt att köra i 2000MHz utan att överklocka minneskontrollern alls, men det ger ingen direkt prestandavinst då nordbryggan flaskhalsar. Det fungerar att överklocka på de flesta moderkort, men det lär bli en viss temperaturhöjning på speciellt processorn om man ska upp till 1600MHz eller högre (man får höja spänningen på CPU-NB) och då är det bra att processorn har bra kylning om man dessutom ska överklocka dess frekvens.

AMD rekommenderar att frekvensen på nordbryggan ska ligga tre gånger över minneshastigheten, så för 1600MHz på minnena ska nordbryggan ligga på 2400MHz (1600 / 2 x 3).

Jag kan garantera att det fungerar med denna setup: Kundvagn - 2010-12-29 - Inet.se

Permalänk
Medlem

en liten fråga till Hraf
av vilken anledning rekommenderar du ett moderkort med inbyggt grafikkort ?

är det billigare än motsvarande utan eller kan han inte få ett bättre moderkort för dom pengarna utan grafikdelen

detta är ingen kritik på något vis angående ditt val utan bara en fundering för det kan mycket väl vara så att ditt val är det bästa för pengarna det kostar
så jag är bara nyfiken på vad som gör att du väljer just det kortet till han

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

en liten fråga till Hraf
av vilken anledning rekommenderar du ett moderkort med inbyggt grafikkort ?

är det billigare än motsvarande utan eller kan han inte få ett bättre moderkort för dom pengarna utan grafikdelen

detta är ingen kritik på något vis angående ditt val utan bara en fundering för det kan mycket väl vara så att ditt val är det bästa för pengarna det kostar
så jag är bara nyfiken på vad som gör att du väljer just det kortet till han

tjoo flöjt

Att moderkortet har inbyggd grafik har väl mest fördelar även om man inte har tänkt använda det. Det är ju inte helt ovanligt att ett grafikkort dör.

Sata 6,0 Gbit/s + USB3. Ibyggd Raid direkt på bordet. Har värmeledare och riktigt feta kylflänsar. Suveränt enkel Bios efter en liten flashning.

Helt enkelt ett bra kort som håller ett par år fram i tiden. Däremot inte sagt att det inte finns billigare kort i samma liga, har bara inte hittat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

1#. Pallar minnena mer än 1333MHz kommer du att behöva ändra detta manuellt i Bios och överklocka nordbryggan så den hinner med.

Menar du att om minnerna är 1600Mhz så kommer de inte köras i den hastigheten om man inte höja NB från 2000 Mhz till t.ex 2400 lr 2600??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Menar du att om minnerna är 1600Mhz så kommer de inte köras i den hastigheten om man inte höja NB från 2000 Mhz till t.ex 2400 lr 2600??

De kan lugnt köras i 1600MHz ändå, men prestandavinsten blir inte så stor då det segas ner av NB:n. Jag hade ungefär samma prestanda med 1333MHz som 1600MHz innan jag klockade upp multipeln på NB:n ett par snäpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

De kan lugnt köras i 1600MHz ändå, men prestandavinsten blir inte så stor då det segas ner av NB:n. Jag hade ungefär samma prestanda med 1333MHz som 1600MHz innan jag klockade upp multipeln på NB:n ett par snäpp.

men hur mkt ska man klocka då??
Är dt bara höja klockan bara??
Eller måste man åxå höja volten på nb??
Hur kolla man om det är stabilt då??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

men hur mkt ska man klocka då??
Är dt bara höja klockan bara??
Eller måste man åxå höja volten på nb??
Hur kolla man om det är stabilt då??

Enligt AMD gäller tre gånger minneshastigheten för att det ska fungera riktigt fint, dvs 1600 / 2 x 3 = 2400. Däremot är det inget som säger att man inte kan lägga NB:n ännu högre så länge man inte får för höga temperaturer eller för hög spänning.

I mitt fall behövde jag inte höja spänningen vid 2200MHz, först vid 2400MHz blev det lite smått instabilt (OCCT gav fel efter ca en timma). Upp med spänningen ett litet snäpp på CPU_NB så var det dunderstabilt. Dvs är det samma som att klocka processorn och spänningen läggs på processorns minneskontroller istället för direkt på nordbryggan. Eftersom det läggs på processorn är det enkelt att stresstesta, bara att köra OCCT eller Prime95 i några timmar. Kan även vara en idé att köra några pass memtest.

Man lär sig oförskämt mycket efter att ha googlat i timmar. Det är inte direkt "common knowledge" ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Enligt AMD gäller tre gånger minneshastigheten för att det ska fungera riktigt fint, dvs 1600 / 2 x 3 = 2400. Däremot är det inget som säger att man inte kan lägga NB:n ännu högre så länge man inte får för höga temperaturer eller för hög spänning.

I mitt fall behövde jag inte höja spänningen vid 2200MHz, först vid 2400MHz blev det lite smått instabilt (OCCT gav fel efter ca en timma). Upp med spänningen ett litet snäpp på CPU_NB så var det dunderstabilt. Dvs är det samma som att klocka processorn och spänningen läggs på processorns minneskontroller istället för direkt på nordbryggan. Eftersom det läggs på processorn är det enkelt att stresstesta, bara att köra OCCT eller Prime95 i några timmar. Kan även vara en idé att köra några pass memtest.

Man lär sig oförskämt mycket efter att ha googlat i timmar. Det är inte direkt "common knowledge" ännu.

Ok..
Men hur ser man vilken hastighet minnerna körs i CPU-z??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Ok..
Men hur ser man vilken hastighet minnerna körs i CPU-z??

Minnestabben i CPU-Z fungerar fint. Om de är i 1600MHz så står det halva värdet där, dvs 800MHz. Det står även vad NB:n ligger på uppe i högra hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Minnestabben i CPU-Z fungerar fint. Om de är i 1600MHz så står det halva värdet där, dvs 800MHz. Det står även vad NB:n ligger på uppe i högra hörnet.

Som jag förstå så körs dem inte i 1600 utan 1333 å 1033

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Minnestabben i CPU-Z fungerar fint. Om de är i 1600MHz så står det halva värdet där, dvs 800MHz. Det står även vad NB:n ligger på uppe i högra hörnet.

SPD1
SPD2
Memory

Som jag förstå så körs dem inte i 1600 utan 1333 å 1033

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

SPD1
SPD2
Memory

Som jag förstå så körs dem inte i 1600 utan 1333 å 1033

Jag sitter på jobbet och knappar (jo, fasligt lugnt här idag) så jag kan inte kolla bilderna tyvärr. Jag får ta en koll ikväll. Förhoppningsvis går det fort att färga tjejens hår som jag är tvingad till att göra idag.

Om du inte har varit inne och ställt in minnena i Bios så lär de vara i 1333MHz och 1,5V DRAM som är standardinställningen på AMD moderkorten.

Permalänk
Medlem

Hraf

Såg att du valt det dyrare MB med grafik, det finns ett för ca870:- utan grafik, annars ser jag ingen stor skillnad möjligen att det billigare kör max 1866Mhz?? och det andra 2000Mhz
Är det dyrare värt pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag sitter på jobbet och knappar (jo, fasligt lugnt här idag) så jag kan inte kolla bilderna tyvärr. Jag får ta en koll ikväll. Förhoppningsvis går det fort att färga tjejens hår som jag är tvingad till att göra idag.

Om du inte har varit inne och ställt in minnena i Bios så lär de vara i 1333MHz och 1,5V DRAM som är standardinställningen på AMD moderkorten.

Ok..
Hör av dig när du har händerna fria..:)

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Hraf

Såg att du valt det dyrare MB med grafik, det finns ett för ca870:- utan grafik, annars ser jag ingen stor skillnad möjligen att det billigare kör max 1866Mhz?? och det andra 2000Mhz
Är det dyrare värt pengarna?

Tror det kan vara lite småjobbigt att få upp minnesfrekvensen till 2000MHz ändå om de inte kostar en bunt de också (eller om man har en jäkla tur).

Jag valde lite av ett premium-bord kan man säga. Ifall det var 870A-UD3 du menade så är det främst att det saknas någon värmeledare och kylflänsarna är lite snålare som gör att jag inte faller för det. Däremot är det relativt lugnt på den fronten om du inte överklockar speciellt mycket och har okej luftflöde i datorn. Som du ser av andra recensioner på Inet så är Nordbryggan helt bar och det kan ge ganska rejäla temperaturer.

Sedan saknar det kortet stöd för Crossfire (eller SLI hack) och ifall det skulle komma någon Biosuppdatering med stöd så är man fast till att köra i 4x vilket inte är någon höjdare. Har du inte planerat dubbla grafikkort så är inte det heller något att bry sig om däremot.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, tänkte inte klocka, men crossfire kanske man vill åt i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

SPD1
SPD2
Memory

Som jag förstå så körs dem inte i 1600 utan 1333 å 1033

Äntligen kom jag hem och tjejen är helt röd i hårbottnen.

Jag antar att Bios inte riktigt tyckte om att du körde in fyra minnesstickor och klockade ner dem ett snäpp. Du ligger på 1066MHz som är lite lågt. Timingarna är riktigt tighta däremot. Du skulle kunna ändra timingarna till omkring 11-11-11-29 på 2T och höja frekvensen till 1333MHz så vi ser om de ens kan gå så långt. Testa att köra ett 20-tal memtest pass i förslagsvis OCCT om du kommer in i Windows så ser vi om det är något sånär stabilt.

Vad har du för minnen förresten? Dvs är de avsedda för 1600MHz och vilka timings kan de ha? I sådana fall kan du fortsätta att dra upp dem till 1600MHz med samma timings. Jag skulle rekommendera att du lägger på högsta möjliga spänningen som minnena är avsedda för. Samma memtest igen och sedan kan du ställa ner timingarna till förslagsvis 9-9-9-24 ännu på 2T och testa igen. Funkar det så är allt grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Äntligen kom jag hem och tjejen är helt röd i hårbottnen.

Jag antar att Bios inte riktigt tyckte om att du körde in fyra minnesstickor och klockade ner dem ett snäpp. Du ligger på 1066MHz som är lite lågt. Timingarna är riktigt tighta däremot. Du skulle kunna ändra timingarna till omkring 11-11-11-29 på 2T och höja frekvensen till 1333MHz så vi ser om de ens kan gå så långt. Testa att köra ett 20-tal memtest pass i förslagsvis OCCT om du kommer in i Windows så ser vi om det är något sånär stabilt.

Vad har du för minnen förresten? Dvs är de avsedda för 1600MHz och vilka timings kan de ha? I sådana fall kan du fortsätta att dra upp dem till 1600MHz med samma timings. Jag skulle rekommendera att du lägger på högsta möjliga spänningen som minnena är avsedda för. Samma memtest igen och sedan kan du ställa ner timingarna till förslagsvis 9-9-9-24 ännu på 2T och testa igen. Funkar det så är allt grönt.

Jag drog ut två av fyra minnerna å drog upp dem till 1600 med 1.65V.
Än så länge så verka det funkar.
Ska köra memtest via OCCT å se hur dt går.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Jag drog ut två av fyra minnerna å drog upp dem till 1600 med 1.65V.
Än så länge så verka det funkar.
Ska köra memtest via OCCT å se hur dt går.

Har nu fixat det tror jag.
Har kört memtest86 å fick inga fel lr erros så jag antar att dt är ok.

just nu så är står dessa värde i CPU-Z
SPD
memory

Visa signatur

Kan din dator göra det här?