Fractal Design avslöjar Define Mini

Permalänk
Medlem

Så gullig x) vill ha brevid mitt define xl!:D

Permalänk
Medlem

Blir perfect. flytta fötterna till sidan av chassiet sen så att man kan öppna luckan uppåt. Sen är det HTPC av hela skiten

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Varför ändra något som redan är perfekt?

För det blir tjatigt och tråkigt kanske?
Nöjd med mitt R2, men kommer inte köpa nått fler chassi från Fractal, iaf inte sålänge dom fortsätter nöta på med samma design.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Medzii:

Blir perfect. flytta fötterna till sidan av chassiet sen så att man kan öppna luckan uppåt. Sen är det HTPC av hela skiten

Tror du det går att flytta fötterna?

Permalänk
Medlem

Riktigt fint med så många fläktplatser och samma funktioner som ett atx chassi. Men det är ju jättebrätt o högt o stort. De va ju inte direkt lätt heller, över 9kg! Mitt lianli minitower väger 3,9 utan komponenter. Dock har jag inte samma kylnin, kabeldragningsmöjligheter eller möjligheten att montera lika stora kylare i min. Men hellre detta än r3 då man får allt fast lite mindre, man behöver inte kompromissa för att få en liten låda lixom, förutom moderkort då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

För det blir tjatigt och tråkigt kanske?
Nöjd med mitt R2, men kommer inte köpa nått fler chassi från Fractal, iaf inte sålänge dom fortsätter nöta på med samma design.

Define är ju EN design. Bara bra att de gör tre chassin i samma serie, ett mini, ett vanligt och ett stort?

De har ju faktiskt släppt Arc nu med med en ny design. Lär ju komma arc mini och xl med.

Något jag saknar på fractals chassin är dock plexi-ruta! Ni skulle ju släppa sido-panel till define plexiruta, hur blev det med det?

Tycker ni ska göra en verision av arc med plexiruta, tror det hade passat bra!

En stilren gamer-serie hade ni nog tjänat på med! De flesta som köper ett chassi väljer väl ett plastchassi som ser ut som ett rymdskepp med ruta och lysdioder i färgerna grönt blått och rosa samt en blinkande strobolampa. Så om ni kunde göra ett lite mer stilrent gamerchassi av högre kvalitet så hade ni nog dragit in lite pengar på det:)

Men som sagt, fönster ruta på Arc hade varit super!

Permalänk
Medlem

Hmm, skulle varit najs med ett *ännu* mindre. Med 1st 5.1/4-tum och 3-4st 3.5or och endast en 140mm/120mm fläkt i fram. Hade fått ner storleken lite till och kanske fått ner djupet på den en smula - under 400mm skulle vara önskvärt för mig iallafall. Då hade det varit ett givet köp - nu vete fasiken, skillnaden mellan ett R2/R3 och denna är inte helt enorm.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Hmm, skulle varit najs med ett *ännu* mindre. Med 1st 5.1/4-tum och 3-4st 3.5or och endast en 140mm/120mm fläkt i fram. Hade fått ner storleken lite till och kanske fått ner djupet på den en smula - under 400mm skulle vara önskvärt för mig iallafall. Då hade det varit ett givet köp - nu vete fasiken, skillnaden mellan ett R2/R3 och denna är inte helt enorm.

Eller helt enkelt 1 extern 5.25, 1 extern 3.5 och 2 interna 3.5.
THATS IT!

Permalänk
Skrivet av Hund:

Varför envisas alla med att ha nätagget där nere? Vad är fördelen med det?

Ger en bättre balands i chassit också.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Lär bli ett köp för mig! blir fram med dremlen och fixa till ett snyggt fönster istället för mesh plåten i sidan.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclose:

Lär bli ett köp för mig! blir fram med dremlen och fixa till ett snyggt fönster istället för mesh plåten i sidan.

Har ännu inte förstått mig på varför folk vill ha hemska fula fönster och lysande lampor samt fläktar på sina datorer, tycker den verkar underbar förutom just djupet..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

blir antingen detta elle Arc då (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Har ännu inte förstått mig på varför folk vill ha hemska fula fönster och lysande lampor samt fläktar på sina datorer, tycker den verkar underbar förutom just djupet..:)

för jag vill framhäva det estetiska som jag lagt ner tid på vad det gäller insida och komponenter kanske?
Ska inte ha nån disco låda med bling bling om det va det du trodde.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclose:

för jag vill framhäva det estetiska som jag lagt ner tid på vad det gäller insida och komponenter kanske?
Ska inte ha nån disco låda med bling bling om det va det du trodde.

Eller hur, man vill inte ha en plastlåda med ett fönster och massa blinkande lampor i olika färger. Ett stilrent aluminium-chassi med en ruta och sedan ett svagt vitt/blått ljus i så man kan se komponenterna i datorn tycker jag är sjukt snyggt och stilrent. Lite som att ta bort "skydden" på högtalare så man ser membranen som många gör, det ser lite "råare" och ofta mer stilrent och tekniskt ut

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

207×440×521 mm VS 210 x 395 x 490 mm

bredd är en skillnad på 3 millimeter
höjd är skillnad på 45 millimeter
djup är en skillnad på 31 millimeter.

är det lönt att släppa detta chassit :S

Permalänk
Avstängd

Ett sånt här chassi kommer det att bli till nästa bygge till sommaren, har ett R2 nu och är riktigt nöjd för en gång skull. frågan är hur bra utrymme det finns bakom den högra sidan för att dra kablar, med ett mindre chassi så blir det ju mer kabel att gömma.

Vad jag skulle vilja se är ett chassi utan 5" platser och en extra fläkt i fronten, alternativt bara 1st 5" plats som sitter högra än MB och på så sätt få ner djupert någon cm.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vem jag ska citera men det verkar som om vissa ska proppa in mera i lådan än vad som får plats.
Den är väl inte tänkt för att köra överklockat och med värstinggrafikkort i CF.
Dom m-Atx kort som klarar 2 dualslot grafikkort i CF är väl inte heller så många.
Denna låda är väl mera till normala ändamål där kanske det inte behövs så karftfullt innehåll.
Ok att ett kort typ HD6950 är långt men det är väl inget som flertalet tänker stoppa in.
Skulle vara bra om man fick in en H50 i toppen eller bak men det kan bli trångt det med om man vill köra P/P.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag vet inte vem jag ska citera men det verkar som om vissa ska proppa in mera i lådan än vad som får plats.

Jag tycker snarare det verkar tvärtom: de flesta verkar klaga på att lådan är för stor, dvs det har tagits lite för mycket hänsyn till de som vill proppa in massor i lådan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tycker snarare det verkar tvärtom: de flesta verkar klaga på att lådan är för stor, dvs det har tagits lite för mycket hänsyn till de som vill proppa in massor i lådan.

Sant, den är för stor för att falla mig i smaken till bygge med mATX, i dagens läge med stora HDD räcker det ju med en plats för slim line DVD/BD och en plats för 2,5" SDD och en plats för en stor lagrings disk på 3,5".

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Sant, den är för stor för att falla mig i smaken till bygge med mATX, i dagens läge med stora HDD räcker det ju med en plats för slim line DVD/BD och en plats för 2,5" SDD och en plats för en stor lagrings disk på 3,5".

Slim-line vill jag dock inte ha, dom kostar ju flera hundra kronor mer än vanliga...

Permalänk
Medlem

Ser riktigt najs ut.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja se det stående bredvid en R3 så man faktiskt kan se storleksskillnaderna nummer kommer bara så långt.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag vet inte vem jag ska citera men det verkar som om vissa ska proppa in mera i lådan än vad som får plats.
Den är väl inte tänkt för att köra överklockat och med värstinggrafikkort i CF.
Dom m-Atx kort som klarar 2 dualslot grafikkort i CF är väl inte heller så många.
Denna låda är väl mera till normala ändamål där kanske det inte behövs så karftfullt innehåll.
Ok att ett kort typ HD6950 är långt men det är väl inget som flertalet tänker stoppa in.
Skulle vara bra om man fick in en H50 i toppen eller bak men det kan bli trångt det med om man vill köra P/P.

Jag tror dom flesta som är ute efter ett minitower vill "proppa in" färre hårdiskar å 5,25" enheter för det finns redan 5000 midtower till för sånt. Som deras egna Define R3 som går få tag på hos seriösa återförsäjare för 799kr (samma pris som mini), detta chassie har dock 2 hårdiskplattser å 3expansionsplattser mer än mini. båda har stöd för matx moderkort och Det skiljer ca 3cm på djupet mellan modellerna. Med Define R3 har du till å med lyxen att uppgradera till ATX moderkort om det skulle falla i smaken framöver.

H50 är inte märkvärdigt bra (inte dålig heller), många luftkylare klår den prestandamässigt. H50 och liknande är dock säkrare vid transporter och är perfekt för SFF chassin där det inte rymms fullhöjds luftkylare. Det är alltså rätt onödigt göra chassiet ännu högre för en singel 120 radiator, passar ju perfekt på bakre 120mm plattsen (Define Mini är lika bred som Define R3) utan märkvärd prestanda skillnad. Monterar du på bakre plattsen rymmet du lätt 2 fläktar i push/pulll också

Permalänk
Medlem

;)

Säger bara Antec Chieftec snart i 10år i huvudburken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Slim-line vill jag dock inte ha, dom kostar ju flera hundra kronor mer än vanliga...

Men de tar mindre plats inne i lådan, tycker det är viktigare än ett par tre hundralappar.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Men de tar mindre plats inne i lådan, tycker det är viktigare än ett par tre hundralappar.

Ja, det kan ha sina fördelar.
Men jag föredrar att snåla in på utrymmet på andra ställen.

När det kommer till mATX och mindre så är jag ute efter en billig och effektiv dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

Tror du det går att flytta fötterna?

Allt går om man bara vill

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Jag håller med. Eftersöker ett chassi utan ställningar för 5.25 och hd. Litet fast med bra luftgenomströmning!
Likt detta :
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

håller med. använder själv ett antec 3480 som är perfekt layout men tyvärr saknar mycket annat.

Permalänk
Medlem

Går det att ta bort HD burarna helt? Tänkte bygga en med ett 560Ti kort och har iofs inte så jättestor kolla på längdmått på det men minns att när jag byggde i en Antec Fusion låda för några år sedan så var det på millimeterna att jag fick plats med dåvarande grafikkortet. Vill gärna slippa det nu.

edit: Stod ju i artikeln, haha.

Permalänk
Medlem

Vad händer egentligen med detta chassi?
För ett tag sedan hade flera butiker Define mini i sina prislistor, med leverans i mars, nu tycks det vara helt väck. Inte kvar på prisjakt heller...
Synd.