Permalänk
Medlem

stor datormus?

Jag har stött på ett problem när det gäller att köpa datormus. Alla möss som jag har testat är för små! Min hand slukar dom imprencip. Sitter just nu på en Razer diamondback 3g som jag har haft nåt år. Men den är på tok för liten och klicken hänger inte med så bra längre.

Budgeten ligger på 1000kr

Om det är viktigt så är måtten på handen 20/10 cm
20cm = långfingertoppen till handleden
10cm=tumleden till början av lilfingret.

Mina krav är.

-Stöd för ringfinger samt lillfinger att kunna vila på själva musen.
-Fingrarna ska inte "hänga" utanför musen.
-Minst 5-6 knappar.
-Skön att hålla i.
-Inte låta för mycket när man klickar.
-Trådad.
-Lillfingret ska inte ligga på musmattan.

Har vart och testat dessa, Dock inget för mig.

EDGE3200
G500
5K

Några som jag är intresserad av är.

Mionix NAOS 5000
R.A.T.7
SteelSeries Ikari

Skulle även behöva råd på en bra musmatta för 200 till 400 kr. // Klart

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

svårt o säga, du måste gå till affären o prova själv.
det jag kan säga är att steelseries ikari är en riktigt skön mus, skulle rekommendera den.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en Mionix Naos 5000, från att ha använt en MS Intellimouse 4. Jag är väldigt nöjd än så länge, har inte hunnit testa den så mycket än. Den kräver lite invänjning, men jag tro den är en bra mus för min ganska breda hand. Stödet på sidan funkar, men inte så mycket för lillfingret. Vet inte om det finns nån mus som är såpass bred att lillfingret faktiskt kan vila på musen, men det stör inte. Det viktigaste är formen, stödet för ringfingret ock kvalitén. Det märks att det är en mus för 700:- och den är värd pengarna.

Vad gäller musmatta så har jag en func surface 1030 och den har funkat hur bra som helst, den är *väldigt* tålig och dessutom vändbar.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

ok. Tack för svaren

Permalänk
Medlem

Ikari är riktigt trevlig, dock får du lära dig att hålla på så sätt att långfingret är på skrollen, ringfingret på höger musknapp och endast lillfingret på hyllan då den är på tok för liten för båda fingrarna. Efter att man lärt sig detta dock så blir man ganska så fast i det, tycker själv att det är bästa sättet att hålla mösspå numera.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Ikari är riktigt trevlig, dock får du lära dig att hålla på så sätt att långfingret är på skrollen, ringfingret på höger musknapp och endast lillfingret på hyllan då den är på tok för liten för båda fingrarna. Efter att man lärt sig detta dock så blir man ganska så fast i det, tycker själv att det är bästa sättet att hålla mösspå numera.

Så du menar att man högerklickar med ringfingret då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Så du menar att man högerklickar med ringfingret då?

Yes. Kan låta lite konstigt men i alla fall med Ikarin är det helt klart rätt sätt att använda den på(enligt mig då).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Skulle aldrig rekommendera Ikari då kvaliteten på musen är bristfällig.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Ikari är trevlig men dock så tar åtminstone mitt lillfinger i bordet när jag använder den! Annars mycket skön mus med ultimat precision och prestanda. En musmatta som fungerar bra till den är Ace Edge Tactical, går säkert bra med andra hårda musmattor också. Men tror ärligt att hård musmatta är det ultimata till ikarin. Den är lagom stor också.

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett problem när det gäller att köpa datormus. Alla möss som jag har testat är för små! Min hand slukar dom imprencip. Sitter just nu på en Razer diamondback 3g som jag har haft nåt år. Men den är på tok för liten och klicken hänger inte med så bra längre.

Budgeten ligger på 1000kr

Om det är viktigt så är måtten på handen 20/10 cm
20cm = långfingertoppen till handleden
10cm=tumleden till början av lilfingret.

Mina krav är.

-Stöd för ringfinger samt lillfinger att kunna vila på själva musen.
-Fingrarna ska inte "hänga" utanför musen.
-Minst 5-6 knappar.
-Skön att hålla i.
-Inte låta för mycket när man klickar.
-Trådad.
-Lillfingret ska inte ligga på musmattan.

Har vart och testat dessa, Dock inget för mig.

EDGE3200
G500
5K

Några som jag är intresserad av är.

Mionix NAOS 5000
R.A.T.7
SteelSeries Ikari

Skulle även behöva råd på en bra musmatta för 200 till 400 kr.

Tack på förhand

Kör en EDGE3200 på Clas Ohlson matta för 49:50. Bra matta för dom fjuttiga degen, tycker det är min bästa setup. Har kört Intellimouse 3 och laser 6000 på en gammal Everglide Giganta förut.

Visa signatur

Jag sitter på all världens datorkraft Anno: 1970

Permalänk

Har en Razer deathadder respawn 3.5G som är awesome, har faktiskt måttat mina händer och de är ungerfär som dina L 20-21cm B 10-11cm
Köpte den för att jag hade 3 kompisar som rekommenderade dem, varav en är typ som en 2 meter lång ryss och har något som liknar badmintonracketar till händer (OBS! läs stora händer)

Själv tycker jag att den är mycket skön.
nu är den ju så billig också, 479Kr på teknikmagasinet...
kan hålla med att diamondbacken är för liten, sephinator här på forumet har en och den tyckte jag var för liten när jag provade den.
dock så är han inte ryss. och har inte badmintonrackets till händer...'

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Har en Razer deathadder respawn 3.5G som är awesome, har faktiskt måttat mina händer och de är ungerfär som dina L 20-21cm B 10-11cm
Köpte den för att jag hade 3 kompisar som rekommenderade dem, varav en är typ som en 2 meter lång ryss och har något som liknar badmintonracketar till händer (OBS! läs stora händer)

Själv tycker jag att den är mycket skön fast ringfingret och lillfingret kan släpa i, dock så har mina händer alltid släpat i vilken mus jag än använt.
nu är den ju så billig också, 479Kr på teknikmagasinet...
kan hålla med att diamondbacken är för liten, sephinator här på forumet har en och den tyckte jag var för liten när jag provade den.
dock så är han inte ryss. och har inte badmintonrackets till händer...'

edit: läste inte dina krav riktigt, men lämnar kvar den så att någon får ett skratt...

jodå visst fick jag ett gott skratt Jo Deathaddern är väl ganska ok men skulle hälst villja skippa razer efter min Diamonback:P har hört att alla razer har samma prblem efter nåt år:P

Permalänk
Medlem

Köp en QPAD 5K!
Den är stor och alla fingrar får plats på den och den är riktigt skön!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil_98:

Köp en QPAD 5K!
Den är stor och alla fingrar får plats på den och den är riktigt skön!

Problemet är att mina fingrar inte får plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Ikari är trevlig men dock så tar åtminstone mitt lillfinger i bordet när jag använder den! Annars mycket skön mus med ultimat precision och prestanda. En musmatta som fungerar bra till den är Ace Edge Tactical, går säkert bra med andra hårda musmattor också. Men tror ärligt att hård musmatta är det ultimata till ikarin. Den är lagom stor också.

Har också en ikari där jag såsom du har lillfingret mot musmattan, inte alls skönt att ha 3 fingrar på enligt mig.

Musmattan 4HD är riktigt najs om man gillar hård plast.

Dock tror jag att mionix och qpad är värdiga ersättare. Ikarin har strulat för mig 1 gång så kvalitén är kanske inte tipptopp, verkar hänt ett flertal.

Permalänk

jodå visst fick jag ett gott skratt Jo Deathaddern är väl ganska ok men skulle hälst villja skippa razer efter min Diamonback:P har hört att alla razer har samma prblem efter nåt år:P

Det hela är väl som en kompromiss. köp en nu och lägg undan 500kr till nästa mus.
om du har tillgång till ett teknikmagasin så köp. speciellt eftesom du har 2 års garanti och ytterligare 1 år i reklamationsrätt, och om de inte vill ersätta dig längre köp en till.

har faktiskt gjort det med ett par Logitech pure fi anywhere 2 köpte dem julen 2008 bytte dem augusti 2009, (knapparna är av så dålig kvalitet) sedan bytte jag dem nu i höstas, så nu har jag ett par nya högtalare som håller ungefär minst ett år till.
och då använde jag dem dygnet runt.
stort fail i min signatur...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

naos 5000 ftw !

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

vart och köpt en SteelSeries QcK+ idag. även känt på en Ikari. den var ganska ok.

Permalänk
Medlem

Har nu Känt på en Naos 5000. Jag är såld!!!!!!!!!!! Om det inte kommer någon ännu bättre mus så har jag hittat min

Permalänk
Medlem

Stor sa du, http://www.teknikmagasinet.se/ sök på Optisk mus marsvinsize
De kallar ja stor

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Stor sa du, http://www.teknikmagasinet.se/ sök på Optisk mus marsvinsize
De kallar ja stor

haha jo det var ju något frågan är hur den funkar till spel

"Om du tröttnat på att små minimöss förvinner i dina dasslockslabbar är det här något för dig! " xD

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6606118/saitek-cyborg-r-a-t-7-gami...
http://www.inet.se/artikel/6102138/microsoft-sidewinder-mouse

SideWinder musen har jag själv och har använt den i snart 3 år. PS den kostade 800 kr när jag köpte den så man kan säga att den är mer än värt pengarna nu.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Fingrade på en Naos 5000 av misstag när jag skulle köpa en dvd-brännare i somras. Köpte musen i stället, te mig f-n den bästa musen jag haft. Den enda som varit i närheten av att kännas bekväm. Rekommenderas starkt.

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : MSI GeForce RTX 5070 Ti VENTUS 3X OC : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Silverstone Sugo 14 SST-SG14B : Corsair RM850e : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem

IE 3.0 har alltid fungerat bra för mig.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem

Stolt ägare av en Mionix Naos 5000 just nu!

Permalänk

Stolt ägare av en Mionix Naos 5000 just nu!

Är det inte samma design och form på den som på 5k ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xps_martin:

Är det inte samma design och form på den som på 5k ?

nja inte exakt. Därför jag valde mionixen Q5 passade inte riktigt i mina händer.