Beolab 2 svag bas - kopplad till dator

Permalänk
Medlem

Beolab 2 svag bas - kopplad till dator

Hallå swec!

Har fått ta över en del bang Olufsen högtalare av far min och har kopplat upp det till datorn. De mesta fungerar förutom en del små saker.

Jag lyckas inte få någon ordentlig knuff i basen. Om jag enbart testar basen i realtek hd manager (eller vad programmet heter) med väldigt hög volym fungerar den fint men ljudvolymen på resterande högtalare blir då olidlig. Slutsats av det här är väl att det ljudkort som finns i datorn orkar med att driva basen. Det är förövrigt ett inbyggt ljudkort i modernister med Realtek alc888 något ;). Problemet är alltså låg bas.

Problem två är att om jag exempelvis spelar musik via spotify eller iTunes så spelas det bara upp i de två främre högtalarna och inte i subben och de bakre högtalarna. Har återigen testat dem separat i realtek programmet och där fungerar dem. Även om jag t.ex. spelar call of duty black ops så fungerar alla högtalare men med extremt svag bas.

Hoppas jag har skrivit någorlunda med information för att någon eventuellt kan vara till hjälp.

Mvh
Empty

Permalänk
Medlem

Problem 2 bör väl inte ses som ett problem, musik är oftast i stereo inte fler kanaler , därav låter det bara i dom främre, vilket är det normala då

Vad använder du för förstärkare och hur är det hela kopplat? beolab 2 har väl egen förstärkare, men resten då?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alla högtalare har egen förstärkare så det är helt enkelt direkt kopplat till moderkortet i datorn med RCA från högtalarna till 3.5mm in i datorn. Beolaben är även den kopplat från powerlink - RCA - 3.5mm in i datorns center/bas ingång.

Det jag vill åt är att få med basen o exempelvis spotify, alltså minst 2.1. Som det är nu kanske det spelas i 2.1 men basen spelas så lågt så det är i praktiken 2.0.
Går det inte att tvinga en applikation att spela i alla högtalare?