Permalänk
Medlem

NB varmt pga hd5970

Halloj,

Jag använder mig i dagsläget av ett Asus formula IV moderkort. Innan jag skaffade mig hd 5970 så låg min NB temp på 43 grader i idle då använde jag mig av ett hd 5750. Nu ligger NB på samma temperatur som grafikkoret ligger på, ca 55 - 60 grader. De jag är rädd för är att om jag skulle benchmarka datorn, få upp grafikkortet i 80 grader + så skulle detta sluta illa för NB.

Jag vet att detta är relativt högt för NB oh undrar vad ni tycker att jag ska göra. Det verkar som att temperaturen på grafikortet smittar av sig till NB. De är nästan i kontakt med varandra.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Alla svar uppskattas,

Tack i förhand,

Hälsningar
Syntax

God fortsättning!

Permalänk
Medlem

Ingen som har ett bra tips?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du behöver vara för orolig. Många billigare moderkort blir fasligt varma på NB även utan grafikkort. Jag har sett uppemot 100 grader på diverse moderkortsrecensioner.

Du kan ju testa att stresstesta GPU:n lite och hålla koll på NB:n och se just hur mycket den ökar. Det är ju lätt att slå av när tempen börjar bli hög.

Permalänk
Avstängd

Ingen fara mannen, hade ett rampage extreme gene där låg idle tempen på 73-82c och datorn funkade som den skulle men fick dra dit en fläkt som blåste på NB för den tempen var man ju orolig att den skulle bränna kortet för en.

Men 55-60 ingen fara dom klarar upp till 100c och över så

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Ingen fara mannen, hade ett rampage extreme gene där låg idle tempen på 73-82c och datorn funkade som den skulle men fick dra dit en fläkt som blåste på NB för den tempen var man ju orolig att den skulle bränna kortet för en.

Men 55-60 ingen fara dom klarar upp till 100c och över så

Super, men har fixat detta. Flyttade ner grafikkortet.

Permalänk
Medlem

själv har man moddat lite med sin egen NB har super limmat på en gammal intel CPU fläkt, som fokuserar luften mot NB'n

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

själv har man moddat lite med sin egen NB har super limmat på en gammal intel CPU fläkt, som fokuserar luften mot NB'n

http://i51.tinypic.com/eo9yr.jpg

Yes, det funkar också ^^

Permalänk

En liten varning är att distanserna som sitter vid NB kan var för långa. På vissa av dessa moderkort är de så långa att de nästan inte får kontakt med kylpastan.
Vet att en del byggare filar ner dom så att de få bättre kylning.

Själv får jag ibland larm att NB blir för varm jag kör med Grafik kort Radeon HD 5870 vaper-x Sapphire och moderkort ASUS Crosshair IV Formula.
NB 55 c och SB 44 c

MVH
Computerstorm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willaim:

själv har man moddat lite med sin egen NB har super limmat på en gammal intel CPU fläkt, som fokuserar luften mot NB'n

http://i51.tinypic.com/eo9yr.jpg

Mot? Den där fläkten drar bort luften, den blåser inte på nb.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willaim:

själv har man moddat lite med sin egen NB har super limmat på en gammal intel CPU fläkt, som fokuserar luften mot NB'n

Skrivet av piddeman:

Mot? Den där fläkten drar bort luften, den blåser inte på nb.

Dagens "Woops!"

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piddeman:

Mot? Den där fläkten drar bort luften, den blåser inte på nb.

Sedan när började Intels boxfläktar suga och inte blåsa?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro