Permalänk

Problem med ny dator.

Hejsan!
Jag byggde här om dagen ihop min nya dator.
När jag startade den snurrade alla fläktar och jag hårde inget "felljud" från moderkortet.
Det problemet jag har är att skärmen inte får någon signal.
De komponenterna jag använder mig av är:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/79339

Jag börjar misstänka att det är ram-minnena som inte är kompatibila med moderkortet, dock är jag inte säker.
Är det någon som haft ett liknande problem eller har en lösnig på det så får ni järna posta skriva det.

Tack på förhand!

Permalänk

Skärmen tänds inte av grafikkortet förrän grundläggande BIOS tester har körts. Dessa tester körs av processorn.
Om processorn inte får sin drivspänning (via ATXV12 -kontakten) så förblir alltså moderkortet dött (bara fläktar o.d. snurrar).

Om du misstänker minnena så ta ur samtliga minnen och förvänta dig sedan ett ilsket pipande för total minnesbrist.

Får du ingen ordning på det så plocka ut moderkortet igen och kör det utanför lådan med minimalt antal inkopplingar.

Nu när det är kallt och torrt i luften så är användandet av ESD-skydd väldigt viktiga. (skydd mot statisk urladdning).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag har testat att ta ut ram-minnena, men jag fick inget pip.
Kan det vara så att processorn är sönder?

Permalänk

Processorn är tåligare än man tror och går mycket sällan sönder. Däremot verkar den inte köra igång, vilket kan bero på flera orsaker.
Här finns mängder av trådar med samma problem och tips efter egna datorbyggen.
Skriv in "datorn startar inte" i sökrutan upptill ! Obs använd även " " runt texten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA