Modda ett FDR3-bygge, behöver tips & inspiration!

Permalänk

Modda ett FDR3-bygge, behöver tips & inspiration!

Hejsan!

När jag byggde ihop min första dator upptäckte jag hur kul det var med kabeldragning och att lösa problem så snyggt som möjligt. Efter flera veckors tittning här på modforumet har jag bestämt mig för att börja modda datorn, så nu behöver jag eran hjälp med tips och inspiration!

De delar jag har i dagsläget är:

Chassi: Fractal Design R3 black
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
Grafikkort: XFX Radeon 6870 HD
Minnen: Corsair 6gb 3x2
Nätaggregat: Corsair TX 750W 80+
Processor: Intel Core i7 950
CPU-fläkt: Zalman CNPS-9900 LED
Hårddiskar: Samsung 500 gb & Corsair SSD force series 60 gb
DVD-läsare: Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Övriga fläktar: Fractal Design Silent Series, 3 x 120mm & 1 x 140mm + Apache 120mm.

----

Så den första frågan är vilket färgschema jag ska följa. Komponenterna går ju huvudsakligen i blått. Moderkortet, CPU-LED & Chassi-LED. Men det skulle lika gärna vara snyggt med rött, grönt, rosa, orange osv.

Chassit ska behållas svart, så det blir svart + färg (+ ev. en färg till).

----

Det jag vill göra och ändra är:

• Sleeva - No doubt about it egentligen, sleeven kommer vara svart + ev. färg(erna) jag ska ha.

• Byta till modulärt - Inte snyggt med kablar som ligger löst, även fast dom går att gömma litegrann. Nya agget ska även följa färgschemat.

• Lackera fläktarna - Samma som ovan, lakera själva fläkten enligt färgschema.

• Byta CPU-fläkt - Som följer färgschemat, ev. byta LEDen som sitter i fläkten till färgen jag väljer.

• Grafikkortskylning - Som följer färgschema.

• Lysrör - Känns förvisso lite P12, men något stilrent skulle helt klart kunna bli snyggt.

• Chassi-LED - Om jag inte väljer blått som färgschema, byta ut chassi-LED mot den färg jag väljer.

• Plexi-sida - Detta kan bli ganska svårt då jag inte har tillgång till så mycket verktyg osv, men det vore cleant med plexi på sidan så man får se hur snygg datorn är.

Så det jag vill ha hjälp med är:

Färgschema - Jag är sugen på Lime/monster-grönt, vad tycker ni?
Moddningen - Vad tycker ni om listan ovan, har jag glömt något, synpunkter?
Inspiration - Länka gärna till inspiration med liknande komponenter och färger

Budget på nya delar är ca 2 lök, men det spelar inte så stor roll egentligen. Vattenkylning är inget för mig för tillfället. Bygglogg med skisser & bilder kommer när jag har bestämt mig om projektet.

Tack för svar och synpunkter!

Permalänk
Medlem

Själv är jag BIG FAN av monstergrön och svart.
Exempel http://djungelapa.se/product.php?id_product=46

Kan faktiskt bli ruskigt snyggt, kanske svårt att få det att matcha med mobo dock.

Permalänk
Medlem

Skippa lysrören, det finns mycket bättre sätt att lysa upp ett chassis innehåll ... Kolla hellre på vanliga LED-dioder, dessa kan du placera precis var du vill med lite fantasi, så att du till exempel får "glow" från under processorkylaren, blir riktigt snyggt om man vet vad man håller på med. Vidare så finns det ju självhäftande LED-strips som du kan placera där du vill, mycket stilrent i mitt tycke!