M4A89GTD Pro, CPU-kylare krockar med ram-minnet

Permalänk
Medlem

M4A89GTD Pro, CPU-kylare krockar med ram-minnet

Jag har ett M4A89GTD Pro med Corsair XMS3 minnen, vilka ju inte är särskilt höga men något "knubbiga". Jag bytte nyligen ut stock cpu kylaren mot en Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2. Jag fick div problem, bla fick jag bios medelande om "new cpu installed" men datorn kunde också frysa eller ge blåskärm under användning. Efter lite rotande i burken insåg jag att cpu-kylarens flänsar låg emot övre delen av minneskretsen i den första slotten. Så.. Jag har varit nöjd med frezeer pro men det finns vad jag förståt ingen lösning på detta problemet så jag behöver köpa en annan cpu-kylare men jag vill inte riskera köpa ännu en som har flänsar som sitter så lågt så de krockar med minneskretsen. Så jag tar tacksamt emot tips på cpu-kylare av den tystare sorten som kostar max runt 500:- som har kylflänsar som sitter högt nog.

Tilläggas bör att mitt chassi är ett Antec Solo "lifestyle" som kanske inte är extremrymligt men jag är inte någon gamer och kan leva med den integrerade grafikkretsen, eller åtminstone kommer aldrig att montera ett jättefett grafikkort, men jag vill gärna kunna överklocka. Jag har även funderat lite på CoolIT Systems ECO vattenkylning (vilket jag kan tänka mig betala ett par hundringar mer för iom. "coolhetsfaktorn;) som går att montera med en mindre mod av chassit. Men vad jag har förstått är det mindre bra med vattenkylning i ett chassi som inte har riktigt bra luftgenimströmning eftersom man in får någon spill-kylning av moderkort/nordbrygga som man får av en vanlig processorkylare?

Nu blev det här lite onödigt långt kanske och jag kanske har skapat en ny tråd helt i onödan på fel ställe men jag hoppas på överseende för detta är första gången jag postar här.