Permalänk
Medlem

duktig på hårdvarufel?

Hej hej!

Sitter och försöker formatera en hp pavilion a6140.sc.
Det var vista på den innan och nu försöker jag få in win7 på den. Testade även xp innan men hittade inga drivrutiner till det så kör win7 nu istället.

Till att börja med så har datorn innan varit seg och ibland hängt sig helt vid uppstart. Och precis i början då man får upp "bios-rutan" (där man kan klicka sig in i bios osv) så stannar den rutan kvar i ca 20sek... tycker det verkar väldigt länge?

Satt en del igår och försökte installera win7 på den utan att lyckas. I början av installationen då det kommer upp en blå win7 bakgrund ska det även komma upp en ruta där man väljer "nästa" och klickar sig vidare. Den kom aldrig upp utan datorn hängde sig där och så kom jag inte länge.
Startade om flera gånger och en gång kom rutan upp men då hängde den sig lite senare.

Nu idag så har jag tagit ur alla minnen utom ett och tagit ur alla onödiga kablar (skrivare, nätvärkskabel osv). Då kom jag längre i installationen.
Är ju några punkter den går igenom, sen kommer det upp att datorn ska startas om. det tog 15min innan den startades om (ska väl gå fort?)
Sedan efter omstart ska ju installationen fortlöpa med sista steget "completing installation..." men här händer det ingenting. Har väntat 30min nu utan att något hänt. Men bilden har inte hängt sig. Går röra musen. Har testat 2ggr(här med 2olika minnen) med samma resultat. Vet att skivan är bra.

Så nu är min fråga ifall det kan vara något fel på någon hårdvara? (grafikkortet är nytt och har inget med segheten att göra. samma före som efter bytet) Någon där ute som är kunnig nog?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med datorer, då har det funkat med att installera windows från ett USB-minne istället.
Vet dock inte vad felet är om jag ska vara ärlig, senast jag kollade runt om det fick jag tipset att i bios ska CD ställas till IDE...

Nu ska jag inte säga för mycket för mitt minne kanske sviker mig.
Dock är jag intresserad av hur det går så uppdatera gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Jag har haft liknande problem med datorer, då har det funkat med att installera windows från ett USB-minne istället.
Vet dock inte vad felet är om jag ska vara ärlig, senast jag kollade runt om det fick jag tipset att i bios ska CD ställas till IDE...

Nu ska jag inte säga för mycket för mitt minne kanske sviker mig.
Dock är jag intresserad av hur det går så uppdatera gärna

men lägger du bara över skivan på usb? installerade xp en gång över usb fast det var mer än att bara kopiera över skivan...

testade nu att byta till en annan hdd för att utesluta den. plus en annan cd-läsare. sitter nu fast på samma ställe. efter omstarten händer inte så mkt mer än att den bara står och tuggar på samma ställe.
Gick in i bios för att hitta IDE men kunde inte hitta något sånt. Finns inte mycket alls man kan ändra på inne i bios.

som jag ser det. Inget fel på minnen, hdd, cd läsare, grafikkort.

Någon annan som har någon idé?

Permalänk
Medlem

Har varit med om nästan exakt samma problem med en Lenovo, det löstes genom att ställa om till ACHI från ATA, sen tuffade den på precis som den skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har varit med om nästan exakt samma problem med en Lenovo, det löstes genom att ställa om till ACHI från ATA, sen tuffade den på precis som den skulle.

hum jag är inte så van så jag fattar något av det. är det något du ställde om inne i bios menar du? vad är det man ändrar då?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem idag faktiskt.
Jag löste det genom att konstant spamma tangentbordet till själva installen blivit klar.
Det som hände för mig var att cd-läsaren varvade ner och då stannade allt...fick hålla den upptagen och då funkade det också

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Jag hade samma problem idag faktiskt.
Jag löste det genom att konstant spamma tangentbordet till själva installen blivit klar.
Det som hände för mig var att cd-läsaren varvade ner och då stannade allt...fick hålla den upptagen och då funkade det också

tänkte också om det var så att cd läsaren hade stannat... tog ut skivan och satte in den igen så den fick lite snurr... borde inte det vara samma sak?

Permalänk
Medlem

För mig tog det ca 5min för den första rutan (där man väljer språk osv) att komma upp. Det var efter det som jag fick problem med cd-läsaren, så jag bara fortsatte att klicka på någon knapp på tangentbordet tills allt va klart å betalt.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

nu har jag testat allt jag kan komma på, utom att ändra inställningar för hdd i bios. Finns typ inget att ändra där inne. aldrig sett ett så dåligt upplägg i bios...
stödjer inte boot från usb heller.
som jag har testat så är det inget fel på minnen, hdd, grafikkort och cd-läsaren.

Har ju inte kunnat ändrat inställningar för hdd i bios så om det är det som är felet måste jag skaffa ett annat moderkort gissar jag?
Har verkligen inte fler idéer nu. nån annan?