Laptop för skolarbete och allmänt användande

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Laptop för skolarbete och allmänt användande

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en laptop för de sysslor som nämns i titeln, det är alltså inte en speldator jag är ute efter, så lägg ingen tid på att visa laptops med så bra grafikkrets som möjligt.

Då jag vill att den ska vara snabb i vardagspysslande så är processorn en prioritet, även att den ska vara portabel, så gärna en laptop i 13"-klassen. Prislappen är väldigt viktig, då jag inte har lust att lägga ut allt för mycket pengar. Budgeten ligger väl någonstans runt 5000-6000, gärna billigare men helst inte så mycket dyrare.
Det ska väl tilläggas att jag kanske stoppar i en SSD senare, så vad för hårddisk som sitter i spelar heller ingen roll.

Jag har tittat på U35JC som SweC recenserade, men vet inte hur snabba i3 processorerna är, och grafikkretsen känns mest överflödig. Prislappen kändes väl kanske lite hög också.

Har även tittat på några av HPs ProBooks, då dem har anti-glare skärmar, något som jag tror skulle vara väldigt skönt, dem verkar även prioritera CPU'n framför GPU'n, dock så känns prislappen återigen lite för hög.

Denna kändes ganska prisvärd: http://www.dustinhome.se/pd_5010520668.aspx
Men processorn hamnade ganska långt ner på notebookcheck's lista över CPU's, så jag är ändå lite tveksam; http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.... plats 169

Så, finns det vettiga laptops i 13"-klassen med inte så hög prislapp där processorn prioriteras framför grafiken?
Det ska väl komma en ny generation processorer snart, det kanske är värt att vänta på dem?

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.