AMD Phenom ii X4 955 Black edition @ 800mhz!

Permalänk
Medlem

AMD Phenom ii X4 955 Black edition @ 800mhz!

God afton Sweclockare!
Min käre kompis sitter bredvid mig med en nymonterad X4 955 BD som jag har hjälpt han med att montera. När vi har monterat den + ny kylare så startar vi systemet. EN prestandaförminskning märks snabbt. Vi tar en titt i CPU-Z och får följande värden:

CPU-Z
Core speed: 800.1 MHz
Multiplier: x4.0
Bus speed: 200.0 MHz
HT link: 200.0 MHz

Dator specs:
Processor: AMD PHenom ii X4 )55 BD
Moderkort: MSI K9a2 Neo-f
RAM: 4gb corsair ddr2
GPU: Nvidia Geforce 8600GTS

Vad kan detta bero på tro? Det finns ju inga drivrutiner att ladda ner.

Permalänk
Medlem

Processorn klockar ner sig när den inte används för att spara energi/mindre värme. Går att stänga av i BIOS om man vill det (kallas Cool ´n Quiet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Processorn klockar ner sig när den inte används för att spara energi/mindre värme. Går att stänga av i BIOS om man vill det (kallas Cool ´n Quiet).

Hittar inte något sådant i BIOS. Ligger det djupt nere, inbäddat?

Permalänk
Medlem

CPU "options" eller liknande hette det för mig

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Varför vill du slå av den funktionen? Den är väldigt bra och den drar ju upp hastigheten när de behövs.
Prova tanka Intelburntest och kör igång, sen kollar du cpu-z samtidigt så ser du att den går i 3200mhz

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Medlem

Fast jag skulle nog rekommendera att ha det som det är, så fort du startar ett spel eller annat som kräver cpukraft så klockar den upp sig till 3,2GHz. Fördelarna blir att dator blir tystare och drar mindre ström. Finns inga nackdelar med det vad Jag vet

Permalänk
Rekordmedlem

vad menar du med prestandaförminskning? vad jämför ni med för cpu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte de menar prestanda utan bara att "statsen" på den blir lägre (eftersom den är i "vila")

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirNicky:

God afton Sweclockare!
Min käre kompis sitter bredvid mig med en nymonterad X4 955 BD som jag har hjälpt han med att montera. När vi har monterat den + ny kylare så startar vi systemet. EN prestandaförminskning märks snabbt. Vi tar en titt i CPU-Z och får följande värden:

CPU-Z
Core speed: 800.1 MHz
Multiplier: x4.0
Bus speed: 200.0 MHz
HT link: 200.0 MHz

Dator specs:
Processor: AMD PHenom ii X4 )55 BD
Moderkort: MSI K9a2 Neo-f
RAM: 4gb corsair ddr2
GPU: Nvidia Geforce 8600GTS

Vad kan detta bero på tro? Det finns ju inga drivrutiner att ladda ner.

Då är ju frågan om den bios som din kompis har på sitt moderkort verkligen känner av processorn rätt? Ta hem CPU-Z och kolla om där verkligen står Phenom II 955 BE i infon där, om det står detta är det som sagt en strömsparfunktion som automatiskt går in när datorn inte behöver kraften.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det man kan göra är att dra igång hyperpi eller nåt annat som tuggar på i bakgrunden, så får man rätt information från CPU-Z.

Edit: Eller som Vboman skrev. Missade den posten...

Permalänk
Medlem

Flashade om BIOS och nu fungerar allt korrekt.
Tack för all hjälp!:)