Permalänk
Medlem

Inspirationstråden

Hej pojkar och flickor!

Jag är en påg med alldeles för många idéer för min plånbok, och med internet som största tidsfördriv så stöter man ju på en hel del märkliga moddar. Därför startar jag den här tråden där man kan dela med sig av alla mods/projekt som man skulle vilja se genomföras, av sig själv eller andra. Låt idéerna flöda och var inte blyga, jag själv ska försöka knåpa ihop ett smart inlägg i veckan

*Alla får komma med idéer
*Max fyra bilder per inlägg
*Källhänvisning uppskattas men är inget krav
*Inga mods är för galna
*Play nice

MVH Lambi

Permalänk
Medlem

Tycker det här låter som en mycket bra idé så jag får väll börja med att lägga upp ett chassi jag gjort i SketchUp som kanske blir framtida projekt
Obs. Första gången jag använder SketchUp men tycker det blev bra iallafall

[DÖDA BILDER]

Menningen är att det ska vara en helt clean framsida, högersida och vänstersida, men ändå väldigt bra kylning
Boxen i botten fram tar luft ifrån sidorna och botten(glömt göra hålen ) och ska fläta på en eventuell hårddiskställning där.
Idén är inte färdig ännu men nån gång kanske den blir

Permalänk
Medlem

Möbeldator

Ja, att montera in elektronik såsom fläktar och htpc i byråer och möbler nära till kontorsplatsen/spelhörnan/tv-bordet är en trend som syns på Sweclockers. Allt kan monteras in i möbler, och om man är lite händig kan man göra plats för I/O-plåt och fläktar nästan var som helst Men man kan ju dra det ännu ett steg längre, och här bjuder vi på lite inspiration i form av ... Ja, ni ser ju själva!

Permalänk
Proffsmoddare

Hotlinka inte bara. bra initiativ Lambi!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Bench

Underskatta aldrig den awesomeness du uppnår med en ordentlig benchmarking-rigg på skrivbordet. Skrikiga komponenter ska visas upp, även oinvigda uppskattar naken hårdvara - jag lovar På bilderna finns DD Torture Rack, tillgängligt på Danger Dens hemsida.

http://www5.picturepush.com/photo/a/1084043/1024/Computer/004...
http://i703.photobucket.com/albums/ww40/undesignsbrackets/Wal...
http://skinneelabs.com/assets/images/GPUBlocks/GTX480/Bench/G...

Permalänk
Medlem

Like A G5

Att Apple gör stilrena datorer är nog ingen nyhet, och det är klart att man vill ha en stilren dator. Däremot är det få som vill betala det saftiga priset för en stationär Mac, och vad gör man då? Man konverterar ett G5-chassi till att ta ATX-moderkort såklart! Allt som krävs är verktyg, lite finess och en gnutta tålamod. Jag har sett några trådar om det här på Sweclockers, men hittills har ingen gjort det ens i närheten lika snyggt som här ovanför... Amazing!

Killens hemsida hittar ni här, och all kunskap som behövs för att göra ett liknande projekt kan ni hämta i den här tråden. I tråden finns till exempel kopplingsscheman för hur man får frontpanelen att fungera, något som kan vara svårt att lista ut själv

Permalänk
Medlem

Märkte lösningen du tog till för att slippa göra I/O-utskärning i glaslådedatorn Lambi. Uppskattas!

Nu återstår bara att stabilisera grafikkortet i datorer som man är tänkt att kunna flytta omkring.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig idee
Sedan ser det G5 chassiet ut som alla andra typ i min mening :S men smaken är som baken.
Jag har lite ideer men tyvärr så gör jag allt mitt förhand nu för tiden om jag skissar men kan kanske slänga upp någon söt bild på mina kladdiga bilder haha

//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Tips

Med en stadig hand och lite (mycket) erfarenhet av lödning kan man löda fast 24-pinskontakten på baksidan av moderkortet - så att kabeln inte syns. I'm just sayin'!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lambi:

Med en stadig hand och lite (mycket) erfarenhet av lödning kan man löda fast 24-pinskontakten på baksidan av moderkortet - så att kabeln inte syns. I'm just sayin'!

Samma sak med Chassikontakterna och Sata'n. Ta en titt på Janiks senaste MDPC! Väldigt inspirerande bygge.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Med en stadig hand och lite (mycket) erfarenhet av lödning kan man löda fast 24-pinskontakten på baksidan av moderkortet - så att kabeln inte syns. I'm just sayin'!

Det där är en tanke som åkt igenom mitt huvud många många gånger, men sen försvinner den när jag tänker på vad som händer om något går fel med lödningen eller om moderkortet går sönder och måste skickas in på lagning.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Samma sak med Chassikontakterna och Sata'n. Ta en titt på Janiks senaste MDPC! Väldigt inspirerande bygge.

Janik... Jag har hört namnet så många gånger (när man pratar JaZid osv.) men aldrig riktigt sett hans byggen. Gör ett inlägg med lite länkar väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/fosho.jpeg

Att Apple gör stilrena datorer är nog ingen nyhet, och det är klart att man vill ha en stilren dator. Däremot är det få som vill betala det saftiga priset för en stationär Mac, och vad gör man då? Man konverterar ett G5-chassi till att ta ATX-moderkort såklart! Allt som krävs är verktyg, lite finess och en gnutta tålamod. Jag har sett några trådar om det här på Sweclockers, men hittills har ingen gjort det ens i närheten lika snyggt som här ovanför... Amazing!

Killens hemsida hittar ni här, och all kunskap som behövs för att göra ett liknande projekt kan ni hämta i den här tråden. I tråden finns till exempel kopplingsscheman för hur man får frontpanelen att fungera, något som kan vara svårt att lista ut själv

Jag håller med fullständigt, amazing. Om jag kan få till mitt G5-chassi hälften så snyggt som det där så kommer jag vara toknöjd.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

okej tråden verkar falla bort lite i tomma intet och det tycker jag är väldigt tråkigt då denna tråden kan vara till otroligt stor hjälp, och kan ge än väldigt mycket ideer
Så jag tar och bumpar den lite och visar min grova CAD skiss på ett förhoppningsvis kommande Mac g5 projekt:

Den mesta inspirationen har jag fått utav: (Mitt dröm resultat utan att kopiera honom)

En liten snabbgenom gång av hans bygge

Sedan finns även dessa två byggena:

och

Förhoppnings viss så får ni andra några ideer eller hjälp med annat genom att kolla på dessa bilder.

//Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kasta in ett tips om en pågående Youtube serie. Länk: http://www.youtube.com/user/MonsterMawd Mod Men episode 1-4. Trevlig dag.

PS. Helsnygga byggen hörni.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jag vill också bidra lite! Under några veckor så har jag gått med tankar om att bygga ett eget chassi. Så jag har försökt lära mig "google sketch up" och det har väl gått framåt, dock så har det funnits en del frustration när programmet inte gör som man själv vill ^^

Jag har iaf laddat upp lite bilder, det är "mitt chassi" VS "Antec 900" (så att man kan jämföra storlek). Mitt chassi är pytte-litet kan jag ju säga! Så ska bli intressant om man får plats med det man vill ha i den

Ja å sen är ju inte modellen färdig heller.. utan bara en grov skiss. Har ni några idéer eller kommentarer så kör på

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Skrivet av EldRaven:

Jag vill också bidra lite! Under några veckor så har jag gått med tankar om att bygga ett eget chassi. Så jag har försökt lära mig "google sketch up" och det har väl gått framåt, dock så har det funnits en del frustration när programmet inte gör som man själv vill ^^

Jag har iaf laddat upp lite bilder, det är "mitt chassi" VS "Antec 900" (så att man kan jämföra storlek). Mitt chassi är pytte-litet kan jag ju säga! Så ska bli intressant om man får plats med det man vill ha i den

Ja å sen är ju inte modellen färdig heller.. utan bara en grov skiss. Har ni några idéer eller kommentarer så kör på

Kör du med standardkylare till cpu? Annars kan det bli svårt att få plats.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Tanken är att jag ska ha en Asus E35M1-I Deluxe Fusion i den! Annars hade det nog aldrig fått plats! den vertikala delen är bara 8cm bred och moderkortet tar upp ca 4cm, så då har jag 4cm över till kabeldragning och liknande. Den andra delen som ligger snett är endast 5cm bred men där är tanken att en slim-line dvd ska in och sen en eller två hdd

EDIT Asus E35M1-I Deluxe Fusion har ju passiv kylare så då slipper jag tänka på fläkt. Dock så kanske man ska försöka få en iaf en chassi-fläkt för att få lite cirkulation på luften.

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Hedersmedlem

Har massor med galna idéer, men tyvärr sätter oftast plånboken eller bristande kunskaper käppar i hjulen. En idé jag aldrig kunnat släppa är dock den här:

Själva bygget ska byggas runt ett egenbyggt chassi som ska se ut ungefär som Silverstones FT102, fast rättvänt då. Det ska med andra ord vara mattsvart och ha en stor fin plexiruta. Plexirutan ska däremot vara frostad, och ett motiv ska vara "ofrostat".

Motivet ska se ut ungefär såhär:

(Masters of Hardcore's logga ifall ni undrar)

Insidan ska vara svarta sleevade kablar,med en och annan vit instucken, dock mycket få. Gärna vattenkylning också, med svarta slangar och så mycket mörkt övrigt som möjligt, allra helst svart. Insidan ska dock lysas upp av ett gäng kraftiga vita iskalla lysdioder, som ska vara punktmarkerade på komponenter i datorn, och ge det en iskall men kliniskt snygg look. Vita detaljer ska det helst finnas därinne också.

Helst ska det vara rejäla grejer därinne med, gärna flera grafikkort (svart PCB är isf. krav) och svart moderkort.

Detta är mitt drömprojekt, men både bristande kunskaper i chassibyggande, fixande med plexiglaset, samt pengarna som kommer krävas för att få ihop det som krävs, sätter stopp.

Men om jag nångång vinner på lotto eller liknande så kanske... *Drömmer*

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Cubitek heter en (ny?) tillverkare som gör chassin lite annorlunda, kanske värt att ta sig en titt

http://www.caseking.de/shop/catalog/Cases/Aluminium-Cases/Cub...

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Cubitek heter en (ny?) tillverkare som gör chassin lite annorlunda, kanske värt att ta sig en titt

http://www.caseking.de/shop/catalog/Cases/Aluminium-Cases/Cub...

Jo "Tank-series" vare ja. nog ser den lille ut som en tank alltid
Fast ändå nåt småballt över den.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |