Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utomlands
Registrerad
Jan 2011

Hårddisk RPM vs. DDR3

Hej. Jag ska köpa en laptop och väljer mellan två HP-datorer. Det är egentligen samma dator, fast med olika innehåll och samma pris.

Det som skiljer är att den ena har 3 GB minne och 320 GB hårddisk med 7200 rpm, medan den andra har 4 GB minne och 500 GB hårddisk, fast med 5400 rpm.

Min fråga är nu, är det bättre med mer minne och långsammare hårddisk, eller tvärtom? Datorn ska inte användas till spel eller liknande, utan mer vardagligt arbete och ev. lite HD-film.

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av jesperwest:

Hej. Jag ska köpa en laptop och väljer mellan två HP-datorer. Det är egentligen samma dator, fast med olika innehåll och samma pris.

Det som skiljer är att den ena har 3 GB minne och 320 GB hårddisk med 7200 rpm, medan den andra har 4 GB minne och 500 GB hårddisk, fast med 5400 rpm.

Min fråga är nu, är det bättre med mer minne och långsammare hårddisk, eller tvärtom? Datorn ska inte användas till spel eller liknande, utan mer vardagligt arbete och ev. lite HD-film.

Tack på förhand.

Om du ska ha den till vanligt arbete hadde jag tagit 3gb och 7200Rpm då du inte behöver mer RAM minne... Och du får snabbare hårddisk..

Asus F550J - i7 4710HQ - 8GB RAM - GTX 850M - 240GB SSD.
"The truth makes sense to the enlightened ones. The ignorant ones wont believe any of it and will stay asleep."

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Instämmer, 7200 rpm ger en lite piggare upplevelse av datorn. Om du senare känner att du vill ha mer ram så är det enkelt att uppgradera till en liten slant.

3gb räcker mer än väl till vardagssurf och filmtittning.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

4GB och 5400rpm. Finns en hel del batteri att tjäna på att köra med den.

(Mer info hade dock inte varit helt fel)

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utomlands
Registrerad
Jan 2011

Tack för svar!

Det gäller HP G62.

Antingen -b18EO:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

eller en på HPs hemsida med 7200 rpm-hårddisken.

Kanske är så att 7200 rpm kommer märkas mer då än 1 gb extra minne? Kommer det dra mycket mer batteri?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av jesperwest:

Tack för svar!

Det gäller HP G62.

Antingen -b18EO:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

eller en på HPs hemsida med 7200 rpm-hårddisken.

Kanske är så att 7200 rpm kommer märkas mer då än 1 gb extra minne? Kommer det dra mycket mer batteri?

Nej inte märkbart då du inte använder den hela tiden..

Asus F550J - i7 4710HQ - 8GB RAM - GTX 850M - 240GB SSD.
"The truth makes sense to the enlightened ones. The ignorant ones wont believe any of it and will stay asleep."

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag tror skillnaden är minimal, men om du kör lite mer krävande saker så är ofta mera minne att föredra, själv så vill jag ha mycket ram eftersom jag kör en del rena 64 bit prog , bla ett som har en databas som blir helt odräglig i 32 bit version, det går hyffsat bra att köra med långsam disk tex via usb, men med lite ram då blir det extremt segt, men kolla minnesåtgången noga om du kan med de program du tänkt använda om du kan det, ska du bara ha en webläsare så blir det nog inte nån skillnad däremot.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utomlands
Registrerad
Jan 2011

Det är inga speciellt krävande saker alls som ska köras egentligen. Webbläsare, ordbehandling, musik, film, och dylikt.

Om nu skillnaden är rätt så minimal så blir det nog den med 7200 rpm och 3 gb minne då den har snyggare färg, hehe. Skulle det visa sig att man valt "fel" så är det ju också enklare att åtgärda det på den (köpa mer minne) än på den andra (byta hdd).

Stort tack för alla svar!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av jesperwest:

Om nu skillnaden är rätt så minimal så blir det nog den med 7200 rpm och 3 gb minne då den har snyggare färg, hehe. Skulle det visa sig att man valt "fel" så är det ju också enklare att åtgärda det på den (köpa mer minne) än på den andra (byta hdd).

Stort tack för alla svar!

Båda är lätta, en lucka var

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB