Apple rullar ut App Store för Mac

Permalänk
Melding Plague

Apple rullar ut App Store för Mac

Som utlovat lanserar Apple idag en programbutik för standardversionen av operativsystemet OS X. Förhoppningen är att fler utvecklare ska välja att programmera för företagets plattform.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Testade lite... Ser bra ut. Sen vet jag inte om just jag kommer använda det så mycket.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Trevligt.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror det är ännu ett sätt att försöka monopolisera programmarknaden i apple produkter? Jag menar de har 100% (undantag jailbrake) över vilka program man FÅR köpa till sin iPhone nu blir det en knuff i samma riktning i macarna :/

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Kör en jailbreakad ipod touch och har inget intresse för appstore.

Okej men alla har inte jailbreak eller ipod touch utan bara en mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Kör en jailbreakad ipod touch och har inget intresse för appstore.

Du kanske inte märkte, men detta är appstore för mac. Det har inte NÅGONTING med iPod Touch att göra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Kommer inte att använda det.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Verkar ju smidigt måste bara skaffa en mac först

Permalänk
Medlem

Installing now.......

Permalänk

Måste säga att detta är grymt! Angry Birds på iMacen i 2560x1440 fina grejer det!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Bara jag som tror det är ännu ett sätt att försöka monopolisera programmarknaden i apple produkter? Jag menar de har 100% (undantag jailbrake) över vilka program man FÅR köpa till sin iPhone nu blir det en knuff i samma riktning i macarna :/

De kan ju inte förhindra att det finns program att ladda ner på andra sidor.
Detta är ju mer som download.com osv, ett sätt att samla och göra länkarna/programmen mer lättillgängliga.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Detta är ju inte någon ersättning för andra distributionssätt av program till Mac utan bara ett komplement. Även om man inte tycker om det sätt Apple styr Appstore så kan man ju objektivt sett inte säga annat än att Appstore för iOS har varit en enorm succe så anser inte att det är något konstigt att vi nu även får detta för OS X.

Tror säkert det finns många mindre utvecklare som med glädje ser fram emot att på ett enkelt sätt nå ut till en mycket större grupp potentiella köpare än vad de tidigare kunnat göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Detta är ju inte någon ersättning för andra distributionssätt av program till Mac utan bara ett komplement. Även om man inte tycker om det sätt Apple styr Appstore så kan man ju objektivt sett inte säga annat än att Appstore för iOS har varit en enorm succe så anser inte att det är något konstigt att vi nu även får detta för OS X.

Tror säkert det finns många mindre utvecklare som med glädje ser fram emot att på ett enkelt sätt nå ut till en mycket större grupp potentiella köpare än vad de tidigare kunnat göra.

Kanske det men dom får säker betala en saftig summa för att få vara med.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Har köpt Aperture och Angry Birds (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Kanske det men dom får säker betala en saftig summa för att få vara med.

Självklart, precis som i Appstore för iOS (30%). Men många andra distribuering/betalningssätt kostar dig en slant ändå. Här tar Apple smidigt hand om detta åt dig för en summa.

Permalänk

*uppdaterar*

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Smidigt om de även kommer ha med sitt eget PRO segment.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Självklart, precis som i Appstore för iOS (30%). Men många andra distribuering/betalningssätt kostar dig en slant ändå. Här tar Apple smidigt hand om detta åt dig för en summa.

Precis och jag tror inte så många misstycker på avgiften på vanliga app store blir nog inget problem här heller.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt urval av program så länge... Får väl ta och ge det några månader först.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Trevligt! Upptäckte det av en slump när jag uppdaterade Air:en, och sen läste jag här... Men som tidigare nämnt; inte så stort utbud än, men det kommer nog!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag vet inte jag tycker inte om de... säger inte att det är dåligt men ställer mig kritiskt till apple:s "välvilja" bakom det. Är nog mest sälja mer(obviously) och för att kunna styra mer vilken typ av program som släpps.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Lovar att det är ett GUI till endera yum eller apt, är apple i ett nötskal.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Lovar att det är ett GUI till endera yum eller apt, är apple i ett nötskal.

Definitivt inte.

Dock kanske det ska påpekas att Apple i första hand inte hoppas på fler utvecklare utan snarare ett enklare sett för "casuals" att hitta och installera program.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Jag vet inte jag tycker inte om de... säger inte att det är dåligt men ställer mig kritiskt till apple:s "välvilja" bakom det. Är nog mest sälja mer(obviously) och för att kunna styra mer vilken typ av program som släpps.

Mm... för det är Apple's största önskan: att styra och ställa.
De gör det inte för att det ska bli lättare för folk att hitta/köpa program och på så vis tjäna ännu mer pengar? För slutanvändaren är det ju också ett sätt att (liksom på AppStore för iOS) få programmen verifierade så de inte gör några dumheter. Om detta blir enda sättet att få tag på program till Mac OS X, ja då känns det inte helt kul längre, men så tror jag inte det blir i första taget.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Mm... för det är Apple's största önskan: att styra och ställa.
De gör det inte för att det ska bli lättare för folk att hitta/köpa program och på så vis tjäna ännu mer pengar? För slutanvändaren är det ju också ett sätt att (liksom på AppStore för iOS) få programmen verifierade så de inte gör några dumheter. Om detta blir enda sättet att få tag på program till Mac OS X, ja då känns det inte helt kul längre, men så tror jag inte det blir i första taget.

Mja, jag tror det handlar mer om att Apple har gjort två saker här, de har följt utveckligen av digital distribution såsom Steam mfl vilket bevisligen funkar och Apple har redan etablerat sig framförallt bland de som äger Apple produkter med iTunes och då är det rätt korkat att inte ta det naturliga steget att erbjuda programmen genom en AppStore.

Det är för tidigt att säga, jag tror att du kommer alltid hitta program till OSX men samtidigt om du kikar på hur drakoniska Apple är kring AppStore för iPhone så finns det all anledning till oro för vad kommer det här betyda för indie-utvecklare i längden?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det är för tidigt att säga, jag tror att du kommer alltid hitta program till OSX men samtidigt om du kikar på hur drakoniska Apple är kring AppStore för iPhone så finns det all anledning till oro för vad kommer det här betyda för indie-utvecklare i längden?

Varför skulle indie-utvecklare oroa sig? Det är dem som utgör medparten av applikationer idag på iTunes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Varför skulle indie-utvecklare oroa sig? Det är dem som utgör medparten av applikationer idag på iTunes.

Det finns gott om folk som säger att App Store:n är inget annat än fantastisk för utvecklare för det gör det lättare för folk att hitta, installera och att du behöver inte oroa dig för bandbredd. Men som jag förstår det så tar Apple 30% från varje köp och från det perspektivet så känns det bara fel att Apple i grund och botten säger att de har stått för en tredjedel av utvecklingen som det har tagit dig att utveckla ditt program

Jag tycker att Apple är helt enkelt för giriga, något jag tror kommer påverka dem negativt i längden för jag tycker inte att Apple förtjänar $3 från ett $10 program särskilt inte när de har inte bidragit med en enda kodrad. Visst, de bidrar med bandbredd och deras interna "review process" men så fall så hade det varit klokare att ta ut 5% än 30%.

Och om du kan köpa direkt från utvecklarens sida och belöna dem för sitt arbete utan att Apple får en krona så tror jag att du kommer göra (något jag hade gjort) det och om inte så hade det inte förvånat mig om utvecklare hade infört en "Apple skatt" där App Store-versionen är dyrare för att kompensera eller att de struntar i att skicka in sina program.

Folk kanske sätter t.om. upp en badge på sina sidor som säger "This app is NOT available in the App Store".

*pust* Jag behöver kaffe... och något lugnade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det finns gott om folk som säger att App Store:n är inget annat än fantastisk för utvecklare för det gör det lättare för folk att hitta, installera och att du behöver inte oroa dig för bandbredd. Men som jag förstår det så tar Apple 30% från varje köp och från det perspektivet så känns det bara fel att Apple i grund och botten säger att de har stått för en tredjedel av utvecklingen som det har tagit dig att utveckla ditt program

Jag tycker att Apple är helt enkelt för giriga, något jag tror kommer påverka dem negativt i längden för jag tycker inte att Apple förtjänar $3 från ett $10 program särskilt inte när de har inte bidragit med en enda kodrad. Visst, de bidrar med bandbredd och deras interna "review process" men så fall så hade det varit klokare att ta ut 5% än 30%.

Och om du kan köpa direkt från utvecklarens sida och belöna dem för sitt arbete utan att Apple får en krona så tror jag att du kommer göra (något jag hade gjort) det och om inte så hade det inte förvånat mig om utvecklare hade infört en "Apple skatt" där App Store-versionen är dyrare för att kompensera eller att de struntar i att skicka in sina program.

Folk kanske sätter t.om. upp en badge på sina sidor som säger "This app is NOT available in the App Store".

*pust* Jag behöver kaffe... och något lugnade.

Det är väl ingen som säger att den måste vara 30% i all evighet? Om utvecklarna inte tycker det funkar lär Apple få reda på det. Men om utvecklaren får sålt i tillräckliga kvantiteter så är det nog lungt.

Här ett exempel på att Mac AppStore får fler att få upp ögonen för program:
https://twitter.com/evernote/status/23116726547775488

Tror absolut inte att ”indie-utvecklaren” behöver oroa sig. Tvärtom.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det är väl ingen som säger att den måste vara 30% i all evighet? Om utvecklarna inte tycker det funkar lär Apple få reda på det. Men om utvecklaren får sålt i tillräckliga kvantiteter så är det nog lungt.

Här ett exempel på att Mac AppStore får upp ögonen får program:
https://twitter.com/evernote/status/23116726547775488

Det är iofs sant som du säger att det finns inget som säger att det måste vara 30% i all evighet samtidigt som du kan fråga dig själv; varför skulle Apple inte göra ta ut 30% om de tjänar pengar på det oavsett vad utvecklarna tycker?

Apples lojalitet ligger knappast hos konsumenterna eller utvecklarna utan hos aktieägarna som vill att Apple gör enbart en sak och det är att tjäna pengar och då spelar det ju ingen roll vilka kvantiteter som du säljer när du ser hur mycket pengar som borde gå till dig, går till Apple istället. Inte sant?

Twitter-meddelandet du lade upp har ju inget med program i sig att göra, bara att det är många som har sneglat på det.

edit: Jag tycker att indie-utvecklaren har all anledning att följa utvecklingen och tänka på vad det innebär att lägga upp sina program på App Store.
edit2: Såg nu att EverNote var ett program, det kunde du faktiskt ha varit tydligare med för jag använder inte Twitter. Men och? Om de hade tio användare innan så är det ju en klar skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det är iofs sant som du säger att det finns inget som säger att det måste vara 30% i all evighet samtidigt som du kan fråga dig själv; varför skulle Apple inte göra ta ut 30% om de tjänar pengar på det oavsett vad utvecklarna tycker?

Apples lojalitet ligger knappast hos konsumenterna eller utvecklarna utan hos aktieägarna som vill att Apple gör enbart en sak och det är att tjäna pengar och då spelar det ju ingen roll vilka kvantiteter som du säljer när du ser hur mycket pengar som borde gå till dig, går till Apple istället. Inte sant?

Twitter-meddelandet du lade upp har ju inget med program i sig att göra, bara att det är många som har sneglat på det.

edit: Jag tycker att indie-utvecklaren har all anledning att följa utvecklingen och tänka på vad det innebär att lägga upp sina program på App Store.
edit2: Såg nu att EverNote var ett program, det kunde du faktiskt ha varit tydligare med för jag använder inte Twitter. Men och? Om de hade tio användare innan så är det ju en klar skillnad.

Så du tycker inte att det går hand i hand; att utvecklarna och kunderna måste vara nöjda med Mac och Apple som plattform för att Apple i sin tur ska kunna tjäna pengar och göra aktieägarna nöjda?

Sen tycker jag det är rätt fånigt att tro att det enda alla företag brinner för är att tjäna pengar. Tror absolut det finns folk inom Apple (och de flesta företag) som känner tillfredsställelse av andra orsaker.

Förlåt om jag var otydlig angående Evernote, men trodde det framgick då det stod ”rate of new users on Mac is 1800% higher than normal.”
Twitter har inte så mycket med saken att göra, nej, men det är ju ett meddelande skrivet via Twitter. Vad har det med att du inte använder Twitter att göra? Ursäkta, men jag blir förvirrad över anledningen till att du blir förvirrad.

Klart indie-utvecklaren ska följa utvecklingen. Men tror som sagt snarare det kommer främja dessa. Känns konstigt att Mac AppStore på något sätt skulle göra det sämre. Man är ju inte tvingad att sälja sitt program via AppStore om man inte vill.

Edit:
Vill tillägga att det är Evernote-utvecklaren själv som twittrar om att det är en ökning på 1800% och dessutom skriver han ”wow”, men tryck du ned det om du vill...

Lade till ”och kunderna”
Visa signatur