Permalänk
Medlem

Hjälp med effektivitet

Nu kanske jag helt är ute och cyklar, men någon måste hjälpa mig att förstå detta bättre! Så som jag har förstått det rätt med effektiviteten (80 Plus eller inte) så funkar det såhär:

Jag jämför 2 st aggregat:

Seasonic X-650 650W har en effektivitet på 90,32% vilket då är så att man kan använda 587,08 W av det som utlovas, resterande 62,92 W ”försvinner” i omvandling osv?
Dessa 62,92 W är detta något som ligger och dras hela tiden bara för att aggregatet är igång?

Om jag då jämför med ett OCZ ModXStream Pro 500W så har det en effektivitet på 82%. Vilket gör att jag kan använda mig av 410W av de utlovade 500W? Alltså försvinner här 90W i omvandling?

Eller är det så att det krävs 9,68 % mer styrka hos Seasonic och 18% mer styrka hos OCZán för att driva en sak på en vissa effekt?

Syftet med min fråga är att jag håller på och skall bygga en server (http://www.sweclockers.com/forum/122.../#post10673948) och jag vill att strömförbrukningsnivån skall vara låg, inköpspriset gör då inget om det är lite högre eftersom jag kommer tjäna på det i längden (tror jag).

Kan man någonstans se vad ett nätaggregat drar i egen förbrukning för att kunna leverera ström till datorn?

Permalänk
Inaktiv

Om jag inte har helt fel för mig är det tvärt om, den drar mer än den kan leverera.