Permalänk
Medlem

Dator slår på sig själv.

Min grabbs dator slår på sig själv efter ett tags avstängning. Inte helt men lampan blinkar och fläktarna till chassi, grafikkort, cpu, snurrar på lågvarv. Verkar hel skumt, krypström på något vis eller...
Bryter jag då strömmen så stannar självklart allt men sedan när jag slår på igen så börjar allt snurra lite långsamt och lampan blinkar lite. Närman slår på dator så funkar att som det ska.
AMD Athlon2 X4 630 2,8GHz
Asus M4A785TD-V EVO DDR3
Fractal Design Tesla 550W 80+
Cooler Master Elite 334 Svart
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ
XFX Radeon HD4770 512MB X2 CF

Tacksam för hjälp, vad börjar jag med????

Visa signatur

Mvh//Jerker
Fractal Design Define R2, Asus P7P55D EVO, Core i5 750, 2.66GHz (4,1GHz), ATI Radeon 6950 upplåst till 6970 905/1430 MHz 2 GB, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ,western digital caviar 320gb x2, Plextor dvd PX-800A, Corsair TX 650W 80+, Windows 7 HP

Permalänk
Medlem

Ja, det låter lite konstigt att hela datorn kör sådär... en del nätagg brukade ju ha funktionalitet att stå och susa en liten stund efter avstängning för att kyla ned lite grann, men jag har aldrig hört om det i ett helt system. Ska kika lite på moderkortet och bios och se ifall det är nåt sånt inbyggt i moderkortet...

Stannar den efter en stund, eller fortsätter den tills du bryter strömmen?

Edit: Ser då inte någon sådan funktion om man tittar till specsen... Knasigt! Kanske någon annan har information?

Permalänk
Hedersmedlem

Slås den av på "rätt" sätt då alltså, den går inte ner i viloläge i inställningarna för energi i windows?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kolla i Bios om datorn har någon Wake up funktion aktiverad, t ex wake up by Lan. Just den funktionen gör att datorn slår igång sig själv direkt när någonting skickas via nätverket, ganska störande om man har bredband som ständigt är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Ja, det låter lite konstigt att hela datorn kör sådär... en del nätagg brukade ju ha funktionalitet att stå och susa en liten stund efter avstängning för att kyla ned lite grann, men jag har aldrig hört om det i ett helt system. Ska kika lite på moderkortet och bios och se ifall det är nåt sånt inbyggt i moderkortet...

Stannar den efter en stund, eller fortsätter den tills du bryter strömmen?

Edit: Ser då inte någon sådan funktion om man tittar till specsen... Knasigt! Kanske någon annan har information?

Japp, fortsätter till jag bryter strömmen. Alla fläktar går men väldigt långsamt, kan det vara nätaggregatet som "läcker" ström?
Det känns som att något inte står rätt till, eftersom lampan lyser olika skarpt, blinkar osv.

Visa signatur

Mvh//Jerker
Fractal Design Define R2, Asus P7P55D EVO, Core i5 750, 2.66GHz (4,1GHz), ATI Radeon 6950 upplåst till 6970 905/1430 MHz 2 GB, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ,western digital caviar 320gb x2, Plextor dvd PX-800A, Corsair TX 650W 80+, Windows 7 HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Kolla i Bios om datorn har någon Wake up funktion aktiverad, t ex wake up by Lan. Just den funktionen gör att datorn slår igång sig själv direkt när någonting skickas via nätverket, ganska störande om man har bredband som ständigt är igång.

Det krävs ett speciellt paket för att datorn ska starta, och då startar den på "riktigt" och kör inte igång på något halvläge.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Det krävs ett speciellt paket för att datorn ska starta, och då startar den på "riktigt" och kör inte igång på något halvläge.

Precis, det startar inte igång på riktigt utan det ser ut/låter som något är fel, eftersom lampans sken varierar hela tiden, typ jordfel.

Visa signatur

Mvh//Jerker
Fractal Design Define R2, Asus P7P55D EVO, Core i5 750, 2.66GHz (4,1GHz), ATI Radeon 6950 upplåst till 6970 905/1430 MHz 2 GB, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ,western digital caviar 320gb x2, Plextor dvd PX-800A, Corsair TX 650W 80+, Windows 7 HP

Permalänk
Medlem

EXAKT detta hände morsans dator för också för två år sedan! Allt som gick på 12V, även processorkylfläkten smyg-gick
(dock inte hårddiskarna och resten av moderkortet)
PC teknikern i stan sade att det var nätagget, med mycket stor sannolikhet.

Vi bytte nätagg och problemet försvann!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat så att chassiet inte blir kortslutet pga glömd skruv eller felsatta moderkortsdistanser? Som nämnts kolla med ett annat nätagg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Det krävs ett speciellt paket för att datorn ska starta, och då startar den på "riktigt" och kör inte igång på något halvläge.

Tack för rättningen, jag läste lite väl fort. Kommer ihåg att min gamla burk (90-tal) kund vakna upp närhelst. Inte ovanligt att det blev uppemot 10 gånger per dag. Tack och lov för strömbrytare.

Permalänk
Medlem

Det var nätaggregatet, funkade perfekt med ett nytt. Blir att reklamera till Inet, trodde att Fractal var bra kvalitet.
Tack alla för hjälpen.

Visa signatur

Mvh//Jerker
Fractal Design Define R2, Asus P7P55D EVO, Core i5 750, 2.66GHz (4,1GHz), ATI Radeon 6950 upplåst till 6970 905/1430 MHz 2 GB, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ,western digital caviar 320gb x2, Plextor dvd PX-800A, Corsair TX 650W 80+, Windows 7 HP

Permalänk
Medlem

Alla nätdelar kan braka, tro mig!.
Jag fick själv två splitternya nätagg på raken under 2010 som började ticka efter 40 minuter.
Ett Be-Quiet! Dark power pro 450W och ett Corsair HX850. - Båda två är etablerade tillverkare varav HX850'n var den mest prisade och lovordade i recension på recension och klassat som i princip skottsäkert - Jag köper ett och vad får jag?
Botten-napp!
Jag skickar det på retur och ordnar mig ett AX850 med en 100 lapp emellan. Efter tre timmars drift under diverse olika laster med AX'et (som lovordats lika mycket som HX850 i flera recensioner) så går allt som det ska hittils.

Trots fadäsen med HX850't är mitt förtroende för Corsair är långt ifrån bränt.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.