Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forsnäs
Registrerad
Jan 2011

Dator för bildhantering

Är ute efter en bärbardator med följande krav:

1. Klara av att visa kamerafilmer i HD
2. Minst 15 tum
3. inkludera numeriskt tangentbord
4. Max 6 tkr inkl frakt
5. Inget plastskräp, ska kännas gedigen.

För övrigt så bra prestanda som möjligt för pengarna, helt okej om det även går att lira på datorn

Någon som kan styra mig i rätt riktning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Mar 2008

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forsnäs
Registrerad
Jan 2011

tack för engagemanget

verkar vara en bra dator, har dock inte numeriskt tangentbord vilket är ett måste då detta är den enda dator som kommer finnas i hemmet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2003

Numeriskt tangentbord kan du enkelt köpa till separat via USB billigt, om du måste ha det till tex bankärenden.
Men den angivna datorn ovan stödjer dock inte full HD, utan bara 1366 x 768. Tror du måste upp mer än 15" om du ska ha full HD, såvida du inte köper en dyr Sony Vaio.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forsnäs
Registrerad
Jan 2011

precis! bankärenden utan numeriskt tangenbord är inte roligt.

tack för infon ang. usb-möjligheten!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Forsnäs
Registrerad
Jan 2011

då är det någon av dessa som gäller, har ni någon ni föredrar? själv lutar jag åt HP Pavilion DV6-3150so.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=756856,748094,643433,674...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2003

Frågan är hur allvarlig du är med din bildbehandling, eftersom de allra flesta bärbara har rent usla skärmar. Då pratar jag inte upplösning, utan färger och betraktningsvinklar.
Man vill ju gärna kunna lita på färgerna, speciellt när man behandlar bilder, och då behöver du nog lägga ut betydligt mer för att din bärbara ska ha en kalibreringsbar skärm, samt vettig betraktningsvinkel, så att du slipper ha ditt huvud i en ställning för att ha exakt rätt position.

Personligen skulle jag aldrig köpa en "bärbar" större än 13", för då är den (i min mening) inte längre en bärbar utan släpbar, och då faller hela poängen med en bärbar dator.
Då kan man lika gärna köpa en billigare och bättre stationär dator.
Kanske tom en av de nya nettopsen inbyggda i en skärm, då är de lika "släpbara" som en större laptop.