Processorfläkten går på högvarv hela tiden

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Processorfläkten går på högvarv hela tiden

Hejsan, har ett problem med min processorfläkt, har en AMD Phenom II Black Edition processor och fläkten går i 4000 RPM även när jag bara är inne på internet osv, jag har cool'n'quiet aktiverat (antar att den ska ställa in rätt hastigheter osv) men måste ändå dra ner RPM'en på processorkylaren hela tiden via control center, vad kan felet vara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Förutom Cool'n'Quiet i BIOS så kan du ställa in om fläktstyrningen skall vara aktiv.
CPU_FAN inställningen kan vara under Power eller PC-Helth.

Cool'n'Quiet styr bara processorns klockning och spänning.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Waxinator:

Förutom Cool'n'Quiet i BIOS så kan du ställa in om fläktstyrningen skall vara aktiv.
CPU_FAN inställningen kan vara under Power eller PC-Helth.

Cool'n'Quiet styr bara processorns klockning och spänning.

I BIOS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Samistar:

Hejsan, har ett problem med min processorfläkt, har en AMD Phenom II Black Edition processor och fläkten går i 4000 RPM även när jag bara är inne på internet osv, jag har cool'n'quiet aktiverat (antar att den ska ställa in rätt hastigheter osv) men måste ändå dra ner RPM'en på processorkylaren hela tiden via control center, vad kan felet vara?

Cool´n´quiet har bara med processorns hastighet å göra. Däremot så finns det en funktion som (på mitt mobo) som heter Asus Q-Fan men om du har gigabyte eller msi så borde det finnas nått liknande.

Bärbar superdator typ lite halft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

CPU Smart FAN Control ska vara enabled i bios så justeras fläkten mot processorns temperatur.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Samistar:

Ja... du skrev att du redan aktiverat Cool'n'Quiet... det måste göras i BIOS för att gälla.
(Du vet väl vad BIOS är och hur man kommer dit ?!)

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Fredric1994:

Cool´n´quiet har bara med processorns hastighet å göra. Däremot så finns det en funktion som (på mitt mobo) som heter Asus Q-Fan men om du har gigabyte eller msi så borde det finnas nått liknande.

Tack!

Skrivet av Superlight:

CPU Smart FAN Control ska vara enabled i bios så justeras fläkten mot processorns temperatur.

Tack för hjälpen!

Tänkte köpa en ny processorfläkt, vilken hade ni tagit den skall vara hyfsat billig och TYST

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Glömde säga att "CPU Smart FAN Control" kan heta något annat om du inte har ett Gigabyte-kort.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD