Dator för skola med bra batteritid och lite spelande

Permalänk

Dator för skola med bra batteritid och lite spelande

Hej allihopa, jag är ute efter en dator till skolan. Den skall helst vara väldigt stilren (tycker dells datorer är det för att ge er ett exempel).
Datorn kommer användas i skolan mest, surfa, skriva uppsatser (så vore väldigt bra med bra tangenbord), surfa samt lite spelande (har bara behov av att kunna spela WoW, cs1.6, DotA och kanske lite sc2 (har inga krav på att det skall spelas på max res, men vore skönt om det låg rund 1600x1200, dock tror jag inte det kommer funka med min budget).

Ja, jag undrar nu då om det finns en dator som kan uppfylla dessa behov och samtidigt hålla sig runt 5000kr (kanske 6000kr om det VERKLIGEN är värt det).

Permalänk

Du ska nog kika på asus u- eller ul-serie samt acers timelineX. Ska du spela SC2 i medium/high i 720p eller low/medium i 1600X1200 behövs en 5650 alternativt 330M/425M eller bättre, vilket landar på ca 7500 kr om du kör på en timelineX 3820tg. Klarar du dig med Low/medium i 720p så klarar du dig med ett 310m och då är asus ul30vt eller u35jc bra kandidater på ca 6000 kr. Dessa burkar har bra batteritid, men det finns burkar med en batteritid på 3-4 tim med bra grafikkort för ca 6000 kr.