Permalänk
Medlem

Laga trasigt nätagg?

Hej

Nätagget i min server verkar ha gått sönder. Kom hem igår och märkte att den var avstängd. Jag har mätt 5VSB och där ligger ingen spänning alls. Nätagget är ett Antec SmartPower 350W.

Det jag undrar är, brukar man kunna laga sådana saker? Finns det något som ofta går sönder på nätagg? Har ni några andra tips?

Jag har hyfsat bra lödkunskaper så jag kan utan tvekan byta ut trasiga komponenter och så vidare men jag är lite borta på var jag egentligen ska börja felsöka?

Med Vänliga Hälsningar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Säkrast är nog att köpa ett nytt nätagregat, kostar väll runt 400kr för 350-400w tror jag.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Köp nytt då Antec Smartpower är ett riktigt kasst nätagg, alltså inte ens värt pengarna att börja göra hjärt lung räddning

Permalänk
Medlem

Laga absolut inte ett nätagg om du inte vet exakt vad du gör, det kan vara farligt både för dig och datorn du sen kopplar det till.
Du kan få ett bättre agg för 3-400 så satsa på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

+1 till vad json säger!

Sannolikt är det kassa kondningar på agget... Kolla tex den här tråden för lite inspiration:
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=11693
Grundkonstruktionen är tydligen "ok", men kondensatorerna är riktigt dåliga.. Så visst går det sannolikt att fixa om du nu tycker det är värt att krångla med. Men det är ju fortfarande en gammal konstruktion med halvdålig effektivitet.

Ett nytt hyfsat ok budgetagg i 400W-klassen går ju som nämnts att hitta under 400 spänn, om ekonomin är tajt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Mina smartpower 350W dödade diskar och lite annat inom ett år av 24/7-drift. Ren skit. Sophögen nästa.

Aggen var fulla av Fuhjyyu på den tiden (liksom bl a Tagan). Sämre kondingar går inte att hitta.

Verkningsgraden på smartpower och truepower låg dessutom runt 70% (om ens det), inget man vill använda till servrar direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut i det agget,men du har ingen glassäkring i?
Annars när det är såpass billigt agg är det ju inte värt att chansa som dom skriver ovan,synd att förstöra något annat om man inte är 100 säker på hur man gör

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mina smartpower 350W dödade diskar och lite annat inom ett år av 24/7-drift. Ren skit. Sophögen nästa.

Aggen var fulla av Fuhjyyu på den tiden (liksom bl a Tagan). Sämre kondingar går inte att hitta.

Verkningsgraden på smartpower och truepower låg dessutom runt 70% (om ens det), inget man vill använda till servrar direkt.

Håller förstås med om kvaliteten på kondningarna, men resten är iallafall inte en katastrof!
Hittade en SPCR recension på en av de senare revisionerna av smartpower, och agget orkar nästan upp i 80% vid lagom belastning
http://www.silentpcreview.com/article260-page4.html (se postscript längst ner)

... men personligen skulle jag heller aldrig komma på tanken att byta kondensatorer i det agget - sopkorgen nästa

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.