Köpa bärbar i butik till mor. Undvika fällorna i bland de billigaste bärbara.

Permalänk
Medlem

Köpa bärbar i butik till mor. Undvika fällorna i bland de billigaste bärbara.

Jag ska ut i söndagsångesten och köpa ny bärbar med min gamla mor.
Hon har nu en gammal skit acer som hon köpte för billigt för några år sedan.

Min kära mor använder datorn till:
Surf, mail, ordbehandling, svtplay, samt kolla dvd filmer.

Bärbara i de billigaste prisklasserna är riktigt dåliga och blir snabbt väldigt väldigt sega.
Nu är jag ute efter tips för att navigera det svåra utbudet av billiga budget laptops i de stora elektronikkedjornas gap.

Vad ska jag akta mig för (förutom demoex, tilläggsförsäkringar, sliskiga säljare)? Vad ska jag leta efter?

//Svetla

Visa signatur

Chassi: Define R2 | CPU: AMD Phenom2 X4 955 Black Edition @3,2 GHz | Minne: Corsair XMS3 @ 1333 Mhz 8GB | GPU: XFX HD5770 XXX 1GB GDDR5 (875MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svetla:

Jag ska ut i söndagsångesten och köpa ny bärbar med min gamla mor.
Hon har nu en gammal skit acer som hon köpte för billigt för några år sedan.

Min kära mor använder datorn till:
Surf, mail, ordbehandling, svtplay, samt kolla dvd filmer.

Bärbara i de billigaste prisklasserna är riktigt dåliga och blir snabbt väldigt väldigt sega.
Nu är jag ute efter tips för att navigera det svåra utbudet av billiga budget laptops i de stora elektronikkedjornas gap.

Vad ska jag akta mig för (förutom demoex, tilläggsförsäkringar, sliskiga säljare)? Vad ska jag leta efter?

//Svetla

jag brukar alltid fråga om försäljaren får provision...får han det ska han vara tyst.

Permalänk

Om du inte vill ha en bärbar som blir seg som sirap efter 1 vecka så ska du satsa på en hyfsad CPU. Vet inte vad du har för budget. Men oavsett så ska du lägga stålarna på en Processor, och snabba intern-minnen gör det lättare att ha fler program osv uppe samtidigt. När det gäller ram-minnen så ska du inte gå på klassikern att 4Gb låter bättre än 2Gb. Det beror såklart på vilka ram-minnen det är och vilken hastighet dom arbetar i.

I dom billigare varianterna brukar det vara ett integrerat grafikkort och det är bara att köra på det. För ett rejält grafikkort verkar mor din inte behöva..

Processor
Snabba Intern-minnen

Permalänk
Medlem

Undvik datorer som har atom-processor.
När du hittar en som du funderar på att köpa, kolla upp den på notebookreviews.com för att se att dem inte har helt värdelös prestanda.
Man kan ofta få bra erbjudanden på äldre modeller, men ta då något som ansågs bra 2010 eller 2009 - Om den inte ansågs bra vid release så skall man inte köpa den två år senare heller.
Jämför priser med prisjakt.se

Permalänk
Medlem

Okej snabb prolle och bra minnen. Undvika atom.
Vet själv inte vilken budget hon har men att köpa "overkill" till en gammal dam känns slöseri med pengar.

Tackar för svaren.

Visa signatur

Chassi: Define R2 | CPU: AMD Phenom2 X4 955 Black Edition @3,2 GHz | Minne: Corsair XMS3 @ 1333 Mhz 8GB | GPU: XFX HD5770 XXX 1GB GDDR5 (875MHZ)