våtslipa, skippa primer och 3-4 lager färg?

Permalänk

våtslipa, skippa primer och 3-4 lager färg?

känner för att fixa till mitt chassi lite kanske måla om men undrar om man måste kosta på sig en burk primer färg eller kan man skippa den ?

Permalänk
Medlem

Primern rostskyddar samtidigt som den skapar ett bra fäste och jämnt underlag för den slutliga färgen.

Permalänk
Medlem

Som Waxinator säger så är det bäst att grunda, men det går ju att skippa primern ifall du inte slipar igenom färgen ner till metallen någonstans, det blir fula "rosor" där metallen blottas.

Permalänk

jag var först på g att köpa färgen från classe men såg att biltema hade röd primer + orange färg vilket jag hällre kör på än vanliga svart. om ni kollar här http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Hobbyfarg/ så ser ni under primer en mer kopparliknande röd primer tror ni den passar med orangafärgen som är lite längre ner på sidan plus dessa slipisar http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Slippapper/Vats... ?

Permalänk
Medlem

När man ser hur professionella lackerare gör på TV så väljer de ibland primerns färg som bryter rätt med lackfärgen.
Detta för att vissa lacker är genomskinliga i viss grad och de slipper lägga på många lager innan klarlacken skall på.
T.ex. Gula lacker skall ha vit primer.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

När man ser hur professionella lackerare gör på TV så väljer de ibland primerns färg som bryter rätt med lackfärgen.
Detta för att vissa lacker är genomskinliga i viss grad och de slipper lägga på många lager innan klarlacken skall på.
T.ex. Gula lacker skall ha vit primer.

det var så jag tänkte eller tror du grå eller vit blir bättre för orange ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

det var så jag tänkte eller tror du grå eller vit blir bättre för orange ?

Ja om du vill ha ljus nyans.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte slipar ner till metallen så ska det vara lugnt utan primer, ja.

Permalänk

Kom på att man inte kan beställa över nätet på biltema? får kolla vad dom har för prylar på macken här först.

Permalänk
Medlem

rugga upp ytan bara lite lätt med våtslipappret så den blir lite matt.tvätta av den sen så inget skit/fett o grejjjer finns kvar sen lägger du på flera tunna lager färg.. primer ska inte behövas då om du gjort underarbetet ordentligt.