Permalänk
Medlem

datan stängs av random..

Min dator har ett år på nacken ungefär..
Ibland nu på senaste månaden så händer det att den tvärdör (som att man dragit ur elsladden) och går inte att starta igen..
För att få igång den så måste jag dra ur nätsladden och trycka på start en gång "för att tömma ur ellen eller nåt"
När jag sedan stoppat i nätsladden så brukar den gå igång när jag trycker på knappen... Ibland inte och då måste jag göra samma sak igen emmelanåt upp till 10ggr..

Ibland så snurrar fläktarna till en sekund när man trycker på startknappen för att sedan dö igen..

Jag har kollat så att inget damm sitter i kylare och fläktar,
Alla fläktar går..
Den är inte överhettad eller nåt sånt heller för ibland så hinner datan inte ens starta färdigt bios innan den tvärdör..
Provat att ta ur alla kontakter på datan en och en för att se om något stör men datan går som sagt inte att starta förrns elen varit urkopplad enl. ovan..
Vad kan vara fel??
Kan tillägga att oftast när den går så kan jag använda den problemfritt i flera timmar. (Lirar WoW)

Permalänk
Medlem

låter som om det blir kortslutning någonstans, skruva upp datorn plocka ut alla delar och stoppa i dem igen.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem

Vänta... är det datorn du pratar om?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Du använder distanser?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Hedersmedlem

Din DATOR har ett nätagg, vilket märke, styrka och ålder?
Damm i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Låter som en OEM dator han har... mao ett skräp nätagg i, kan slå vad om min gräddnougat liggande här framför mig att det är nätagget som börjar ge sig. Dom är oftast skräddarsydda för oem datorer, så när kondensatorerna börjar bli äldre så tappar den effekt, sen så börjar den stänga av sig när som helst tills den slutar fungera helt. Och om du har otur så drar den med sig resten av komponenterna också när den väljer att hoppa av tåget.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Din DATOR har ett nätagg, vilket märke, styrka och ålder?
Damm i burken?

Jag byggde min dator själv eftar att jag köpt et paket som blev ihop plockat av folk här på swecl..
Moderkort märke å modell kommer jag inte ihåg..

Processorn är en AMD Athlon 64 x2 Dual Core 6000+ 3000 Mhz
Minnena är Kingston 2x2 gig
Grafiken är Ati Radeon HD4770
Moderkort och allt annat i datan är det som kom ut på marknaden samtidigt som processorn..
Jag har för mig att jag köpte sakerna på komplett.se för ett kanske 2 år sedan..
Nätagget va visst nåt av dom bättre har jag för mig åtminståne enl. hjälpen jag fick i köp tråden då. 550 pro nånting kan jag se att det står..
Tyvärr hittar jag inte tråden jag använde när jag köpte datan så mer fakta än så här kan jag nog inte få fram..

Men som någon nänmde .. Kanske det är nätagget som är på g att ge upp efter som den dör så fort...
Om ni får gissa på vad min dator innehåller enligt det jag skrivit ovan.. vad motsvarar det för pris på en dator idag?
om jag skulle slå till och köpa en ny och uppgradera mig lite hur mycket skulle den då gå lös på tro?

Permalänk
Medlem

Låter lite som nätagget!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Låter lite som nätagget!

Jag slängde upp en fråga i köp tråden på förslag på dator..
Det jag inte vet när det gäller nätagg är.
Den låda jag har nu så sitter agget uppe i lådan (en gammal ful å eländig låda)
Om jag skaffar en ny låda så sitter ju i dom flesta fall nätagg nere i botten och dom aggen har väll längre sladdar tycker jag det ser ut som..

OM jag provar att köpa ett nytt agg till min befintliga settup så känns det ju lite bortkastat om om det nu inte skulle vara agget.. Då passar det ju inte i en ny låda om jag skulle införskaffa det..

Permalänk
Medlem

Blås rent, klocka ner

Visa signatur

r_wateralpha 0.3