Permalänk

Laptop för surf och Sims 3

Ska köpa ny bärbar dator som kommer användas mest till surf och lite arbete, alltså inget avancerat. Tjejen vill även kunna spela Sims 3 på den, behöver inte vara maxade inställningar men i alla fall att det ska funka hyfsat. Har helst tänkt mig under 5000 kr. Hittar inga systemkrav för Sims 3 för Windows 7. Men utgår man efter Vista så ser kraven ut såhär:

2.4 GHz P4-processor eller motsvarande
1.5 GB RAM
128 MB grafikkort med stöd för Pixel Shader 2.0
Microsoft Windows Vista Service Pack 1
Minst 6.1 GB ledigt hårddiskutrymme med minst 1 GB extra utrymme för eget innehåll och sparade spel

Hittar många billiga datorer med 2.2 GHz, men dessa fungerar alltså inte spelet på? Jag har väldigt dåligt koll inom det här området, så tar gärna emot tips eller förslag på datorer som kan passa.

Permalänk
Medlem

Sims 3 fungerar helt okej på de flesta bärbara datorerna på marknaden idag.

Denna kommer klara det galant!
http://www.webhallen.com/hardvara/111813-acer_aspire_5741g-35...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Testpilot

2.4GHz gäller bara om det är en P4-processor (som det står i systemkraven) vilket är en flera år gammal processortyp du inte längre kan hitta i dagens datorer. Nyare processorer är snabbare på färre GHz så att säga, tillverkarna har optimerat processorerna så de inte behöver arbeta så snabbt för att utföra samma arbete. Nu är jag ingen expert på processorer så jag vet inte exakt vad som motsvarar en P4:a på 2.4GHz men en modern processor på 2.2GHz kommer inte ha några problem iallafall. Någon som är mer insatt eller som kanske har testat Sims 3 på en klenare Processor kanske kan ge ett mer exakt svar, ja skulle säga att du inte behöver ha en så snabb processor som 2.2GHz ens.

Det viktiga för att kunna spela är ett grafikkort som är hyfsat, de allra billigaste inbyggda är väldigt klena.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]