Första generationens Light Peak över koppartråd

Permalänk
Melding Plague

Första generationens Light Peak över koppartråd

Första versionen av Intels gränssnitt Light Peak kommer inte att baseras runt fiberoptik. Företaget meddelar att överföringen istället sker med traditionella kopparkablar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hah, kan de komma undan med att kalla det "light peak" om det inte ens är optisk teknik?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag skulle förutsäga att detta kommer ersätta USB tyvär... Intel kommer troligtvis kräva licenspengar från tillverkarna, vilket kommer höja priserna. Inte bra.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Hmm känns som att namnet kanske inte riktigt passar längre då?
Hur som helst... tror det kommer dröja innan man får se detta. Tyckte USB 3.0 tog lång tid på sig så det lär väll detta också göra...

Visa signatur

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

"Well, I guess this will be called *puts sunglasses on* Lite Peak."

YEEEEEEEEAAAAAAHHHHHH!

Permalänk
Medlem

Så nu kommer det kanske inte vara snabbare än USB till att börja med?

Och eventuellt inte ha någon strömförsörjning?

Jag har fått uppfattningen att det var menat att bli en standard som i skulle användas till en stor mängd olika enheter. Vad kan Light Peak nu som inte USB kan?

Permalänk
Hedersmedlem

Oj vad användbart det kommer vara nu då, NOT!.

Största (enda) anledningen till att man skulle välja Light Peak var den snabba överföringshastigheten tack vara fiber.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

jag tror att light peak inte kommer att konkurera med USB,SATA o.s.v utan kommer att fungera som data kabel mellan servrar,NAS:ar o.s.v

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

"Med kopparledningar räknar företaget med att prestandan hamnar lägre, även om 10 gigabit per sekund fortfarande kan vara inom räckhåll."

Jag tror inte det blir så illa ändå, bra bättre än USB 3 iaf

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bjjb:

Så nu kommer det kanske inte vara snabbare än USB till att börja med?

Och eventuellt inte ha någon strömförsörjning?

Jag har fått uppfattningen att det var menat att bli en standard som i skulle användas till en stor mängd olika enheter. Vad kan Light Peak nu som inte USB kan?

USB3 har 5 Gbit/s och det är tänkt att Light Peak ska ha högre än det. Sen stödjer Light Peak Daisy Chain vilket kan vara praktiskt. Annars är det inga stora skillnader vad jag kan se fram tills de börjar med optisk överföring. Dock kommer det ju krävas en generation till innan Light Peak verkligen kan göra det Intel vill, nämligen att ersätta nästan alla kablar med en. Inte ens 10 Gbit/s räcker ju för att ersätta alla skärmsladdar helt ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kul att intel kan presentera detta men inte ge mig ett datum på när G3 kommer!!!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

hehe, snacka om bait-n-switch!

Hype'a Light Peak som den coola nya överföringstekniken med fiberoptik och sjuka hastigheter osv osv... och sen lansera vanlig traditionell teknik som bara kommer vara lika sabb som t.ex. USD 3.0 under samma namn. Lurigt!

Permalänk
Medlem

Undra om det här tricket skulle funka i lamp-branschen... Senaste snygga taklampan här. Ger inget ljus alls.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Har för mig att hastigheter över 10Gbps är problematiska i kopparkretsar. Någon som isåfall kan utveckla al.t boxa ner mitt uttalande?

Permalänk
Skrivet av iGNiTiON:

Har för mig att hastigheter över 10Gbps är problematiska i kopparkretsar. Någon som isåfall kan utveckla al.t boxa ner mitt uttalande?

Ja jo det rasslar för mycket med alla bitarna.

Permalänk

Kind of defeats the purpose, doesn't it

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Undra om det här tricket skulle funka i lamp-branschen... Senaste snygga taklampan här. Ger inget ljus alls.

Aah, eller nya latexkondomen, utan latex.

kund referenser: "its like its not even there!"

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar inte det här alls... Light Peak över koppar lär ju vara totalt inkompatibelt, åtminstone på en fysisk nivå, med Light Peak över fiber.
Alltså försvinner en gigantisk fördel: "en kontakt till allt". Istället kommer vi få en koppar-kontakt som sedan ersätts med en totalt inkompatibel fiber-kontakt i framtiden. :/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

10gbit låter inte så revolutionerande med tanke på att sata3 klarar 6gbit och usb3 5gbit

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

ehm...dehär va ju en intressant vändning av Intel...

"Light Peak: nu utan light"

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

"Copper Peak" låter bättre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Får vara hur snabb den vill, men sålänge den inte kan överdöra ström är den orelevant för mig.

Permalänk
Medlem

Dåligt! Hela idén med Light Peak var ju att den skulle använda en optisk kabel för att ge grym hastighet och samtidigt vara en framtidssäker kabel.

Det man säger nu är att man lanserar en kopparkabel för att Light Peak inte är moget just nu. Varför låter man då inte USB 3.0 "vinna" just nu för att lansera Light Peak om några år? Intel låter giriga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eaan:

"Med kopparledningar räknar företaget med att prestandan hamnar lägre, även om 10 gigabit per sekund fortfarande kan vara inom räckhåll."

Jag tror inte det blir så illa ändå, bra bättre än USB 3 iaf

Problemet är att, åtminstone i artikeln, anges det att det "kan vara inom räckhåll", det verkar alltså som att de i början åtminstone inte hommer att nå en så hög hastighet ens. Det kan till och med vara långsammare än USB 3 :/

Permalänk
Medlem

Är kanske bra med förnyelse, men personligen tycker jag att ska dom inte köra över fiberkablar så kan dom lika gärna vänta med lanseringen, kommer ju säkert inte bli så stora fördelar jämfört med USB3. Kommer ju snarare att bli jobbigare för konsumenten när man står och ska välja datorkomponenter. Daisy chain känns ju också helt värdelöst - om jag nu införskaffat en ny, snabb, extern hårddisk, varför skulle jag vilja att den skulle vara inkopplad i datorn via samma kabel som allt annat är och därmed offra bandbredd? Eller har jag missförstått något?

Permalänk
Medlem

Vi har redan en etablerad standard för "high end" enheter: USB 3.0. Även om LP lyckas komma upp till 10Gbps över 6-10m så är användningsområdet fortfarande ungefär samma som för USB 3.0. Video? 5Gbps räcker, 3D video? Samma. Lagring? eSATA är snabbare men USB 3.0 duger.

LP har tekniska fördelar (precis som firewire) protokollmässigt men det räcker inte att ha fördelar när det gäller att "krossa" en standard, oftast krävs det att standarden är dyrare, inte uppfyller kraven (t.ex. som med ATA -> SATA) och inte kan vidareutvecklas. USB kan vidareutvecklas i hastighet, den duger för de flesta områden som LP kan användas till och den är knappast dyrare än LP då de använder liknande teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasErdbeerkuchen:

"Well, I guess this will be called *puts sunglasses on* Lite Peak."

YEEEEEEEEAAAAAAHHHHHH!

Verkligen tumme upp för detta inlägget, klockrent såhär innan middagen.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem

ser ju ut på bilden som att det är en socket(utbytbar modul) som (copper) lightpeak chipet sitter på .Så går den att byta ut/ uppgradera så e det ju helt ok .copper peak nu & senare uppgradera till lightpeak men krävs ju bra prestanda oxå sen att det inte blir allt för dyrt

Visa signatur

Arne Berg