Drivrutiner(ati2dvag) problem

Permalänk
Medlem

Drivrutiner(ati2dvag) problem

hej

Nu är det så här att har ett problem med mitt grafikkort som är ett Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3, det som händer är när man spelar osv så kommer den klassiska blåskärmen fram ibland kan det ta 5min och andra gången 5timmar och koden "ati2dvag"

Har googlat tills ögonen har blödit men inte hittat nått direkt svar, det jag har testat är:

* bytt plats på ram minnena
* klocka ner minnena
* testat olika drivrutiner/catalyst som 7.1| 9.3 | 6.12 | 8.11 | 9.8 | 10.2 har denna nu | 9.11 | alla är ungefär lika
* kollat tempen vilket inte är för hög
* testade leta artefakter med ATI tool fick blackscreen direkt
* kollat på kuben i ATI tool black screen direkt

spec

Moderkort : ASRock 939Dual-VSTA
Processor : AMD Athlon 3800+ 2,4 ghz 1,50gb ram service pack 2 XP professional
Grafikkort : Sapphire Radeon X1950XT
inget monster men vad ska man göra när man är fattig och arbetslös

Permalänk
Medlem

Kör Furmark och se om samma sak händer: http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/
Låter som dålig kylning, antingen kärnan eller minnena.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter absolut som överhettning. Kan även vara VRM som blir för varma. X1900-serien hade mycket problem med dålig VRM-kylning. Börja med att damma ur kylaren noggrannt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Kör Furmark och se om samma sak händer: http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/
Låter som dålig kylning, antingen kärnan eller minnena.

då är det ju inte rekommenderat att börja med furmark, inte om man vill behålla kortet helt.
testa med något lättare och kolla tempen isf.

Permalänk
Medlem

dammat har jag redan gjort och testade furmark stability test i haha 800x600 och lyckades komma till frame : 2474 och time : 00:01:02 och grafikkortet 70C sen frös allt fast och jag fick starta om.

kan även tillägna att har sett lite artifacts vid uppstart efter jag har startat om datorn vid black screen efter spelande.

testade furmark stability test igen fast men öppet chassi och en bordsfläkt mot grafikkortet och då gick han upp en bit över 80C innan allt frös

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1ghz:

dammat har jag redan gjort och testade furmark stability test i haha 800x600 och lyckades komma till frame : 2474 och time : 00:01:02 och grafikkortet 70C sen frös allt fast och jag fick starta om.

kan även tillägna att har sett lite artifacts vid uppstart efter jag har startat om datorn vid black screen efter spelande.

testade furmark stability test igen fast men öppet chassi och en bordsfläkt mot grafikkortet och då gick han upp en bit över 80C innan allt frös

Det låter inte så lovande alls. Du behöver nog helt enkelt montera om kylaren med färsk kylpasta och få rent från ALLT damm. Men i och med att du sett artifakter vid uppstart så är det troligt att kortet har gjort sitt. Kärnan och minnena blir bara varma när de är under faktisk belastning, tempen sjunker sen direkt, det skulle dock kunna vara VRM som är fortsatt varma även efter några sekunder med låg belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det låter inte så lovande alls. Du behöver nog helt enkelt montera om kylaren med färsk kylpasta och få rent från ALLT damm. Men i och med att du sett artifakter vid uppstart så är det troligt att kortet har gjort sitt. Kärnan och minnena blir bara varma när de är under faktisk belastning, tempen sjunker sen direkt, det skulle dock kunna vara VRM som är fortsatt varma även efter några sekunder med låg belastning.

har haft öppet chassi i några timmar nu och har testat spela och so far so good, inte sett några artifakter och tempen ligger kring 49-53, börja fundera på om man skulle ta och byta ut stock kylaren?

Permalänk
Medlem

Om så fall vilken skulle vara bra/bättre till x1950xt?

Permalänk
Medlem

hade samma problem med mina gamla 9800pro x800 och x850xt.
90% på att de är värme relaterat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=606467 de där kanske kan funka