Permalänk
Avstängd

i5 760 inte stabil längre

Jag har kört min cpu i 4.1ghz i flera månader, och i mellan tid gjort stabil test, utan problem.
För ett par dagar sedan fick jag för mig att testa vad cpun gick för, jag höjde cpun till 4.3ghz (men fortfarande med bra temp och rimliga volt värden)
Men nu när jag ställde min cpu till 4.1ghz (med samma bios settings) igen så är den inte alls stabil längre, hur kan cpun bli så "degrerad" på ett par dagar?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd

Jag höjde jag vcore, imc och ram volt.Klarade 2 timmar linpack igår, nu blir det fail direkt på linpack, vad är på gång? Håller cpun på att gå sönder?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Vad har du för temp och vcore?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebboosh:

Vad har du för temp och vcore?

Tempen har gått absolut max 83c på varmaste kärnan.Vcore har vart absolut max 1.37v

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd

83C är ju lite högt om man säger så. vad ligger dom andra kärnonrna på? samt 83C med den volten då är det inget monster till kylare eller så är den fel monterad på något sätt.

Permalänk
Medlem

Har något liknande problem med min i5 750, kör på 4 Ghz med H70 och höjde till 4.2 ghz och då blev det bluescreen direkt när jag startade prime ligger på stabil 55 grader max

Visa signatur

Cooler Master Haf 932 | Intel core i5 750 4,0 Ghz | Corsair H70 | Corsair 650W | Corsair 4 Gb Ram | XFX Radeon HD 6970 | Gigabyte USB3-PP5 | 1 TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InluZion:

83C är ju lite högt om man säger så. vad ligger dom andra kärnonrna på? samt 83C med den volten då är det inget monster till kylare eller så är den fel monterad på något sätt.

Tempen blir högre med LLC enable, jag körde cpun i 4.3ghz med 1.37vcore, men bara 1 dag och 83c i max 5min, core 1 -> 80c core 2 -> 83c core 3 -> 78c core 4 -> 76c.

noctua nh-d14, den är rätt monterad.Temp på 4.1ghz är 67, 67, 60, 61c i linpack.

Edit: nu fungerar inte 4.3ghz heller.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FtRazer:

Har något liknande problem med min i5 750, kör på 4 Ghz med H70 och höjde till 4.2 ghz och då blev det bluescreen direkt när jag startade prime ligger på stabil 55 grader max

Hur kan det vara "liknande"?
Du måste mata din cpu med mycket mera vcore för att gå från 4ghz till 4.2ghz.

Min cpu var 100% stabil i 4.1ghz, men efter jag kört 4.3ghz i en dag så går det inte köra 4.1ghz längre.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av windows8:

Tempen blir högre med LLC enable, jag körde cpun i 4.3ghz med 1.37vcore, men bara 1 dag och 83c i max 5min, core 1 -> 80c core 2 -> 83c core 3 -> 78c core 4 -> 76c.

noctua nh-d14, den är rätt monterad.Temp på 4.1ghz är 67, 67, 60, 61c i linpack.

Loadline Calibration (LLC) enabled gör ju så att man har stabil volt. och den tempen efter 5min låter fortfarande otroligt för den kylaren, jag hade min 750 med 1.4Vcore med en Scyte Grand KAMA CROSS och maxade ca 70-75C efter ca 2H OCCT linepack. frågan är ju då om det är rätt monterat om verkligen sensorerna känner av rätt!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InluZion:

Loadline Calibration (LLC) enabled gör ju så att man har stabil volt. och den tempen efter 5min låter fortfarande otroligt för den kylaren, jag hade min 750 med 1.4Vcore med en Scyte Grand KAMA CROSS och maxade ca 70-75C efter ca 2H OCCT linepack. frågan är ju då om det är rätt monterat om verkligen sensorerna känner av rätt!?

Nja du missförstår, jag har bara vart uppe i 83c i väldigt korta stunder.
Men tempen är jätte fin utan LLC, som när jag körde 4.1ghz (innan det blev ostabilt) då hade jag en max temp på 67c.

Edit: körde du 1.4v med LLC enable och fick 70c?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd

Nu börjar jag tröttna på cpun.
Jag höjer vcore och det blir stabilt, sedan efter några timmar är det inte stabilt längre, då måste jag höja vcore mer och det är stabilt i några timmar osv.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd

spänningen degraderar CPUn...1,37v är inte nyttigt för din CPU vid 80grader...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Som sagt 80 grader när man spelar är ingen höjdare? Kör du med stock fläkt elelr?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f0kkeriet:

Som sagt 80 grader när man spelar är ingen höjdare? Kör du med stock fläkt elelr?

Vem har sagt 80c när jag spelar? Och om du är läskunnig så står det "noctua nh-d14"

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

spänningen degraderar CPUn...1,37v är inte nyttigt för din CPU vid 80grader...

Kan du länka till den faktan?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Vem har sagt 80c när jag spelar? Och om du är läskunnig så står det "noctua nh-d14"

Läs igen Det står fläkt inte kylare

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ASUSG15:

Läs igen Det står fläkt inte kylare

Haha det är sant.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk

låter skumt kört min i5-750 nu på 1.3Volt vid 4GHz på cirka 70grader testade 4.2GHz vid 1.4Volt och då hoppade den upp i 78 grader så måste vara sensor fel eller så är det damigt eller nåt som blockerar luften för såna temps är lite höga

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nothingtoxic:

låter skumt kört min i5-750 nu på 1.3Volt vid 4GHz på cirka 70grader testade 4.2GHz vid 1.4Volt och då hoppade den upp i 78 grader så måste vara sensor fel eller så är det damigt eller nåt som blockerar luften för såna temps är lite höga

Jag är ingen expert man jag kan inte tänka mig att 5 min över 80c ska allvarligt degrera cpun.
Men körde du verkligen 1.4v med LLC enable?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk

kör med EVGA så vet inte vad som är LLC för mig antar att det är vdrop men det kör jag inte med den bootar inte med den på

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nothingtoxic:

kör med EVGA så vet inte vad som är LLC för mig antar att det är vdrop men det kör jag inte med den bootar inte med den på

Men hur kan du då säga att det är för mycket?
LLC disable --> 1.4vcore = ca 1.32v load.
LLC enable --> 1.4vcore = 1.4 vcore load.
Klart det blir varmare.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk

jag har iaf inte vDrop och ifall du tittar på min link till cpu-z valid så står den i 1.411Volt så ändrar inte på sig mycket.

ja men ifall du har en 760 som inte ska vara mycket varmare än min och att vi har samma kylare och ändå är min svalare + att jag har ocat mitt GFX kort till 900/1275 och den hoppar även den iväg än vad den gör i stock därför sa jag att det en aning varmt

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av windows8:

Kan du länka till den faktan?

Tror inte att nån har testat det eftersom testet skulle ta flera år och CPUn skulle bli hopplöst gammal...men folks CPUer degraderas är det inte fakta nog? De som krämar på med för hög spänning gör att elektronerna börjar göra hål i de mikroskopiska kopparledningarna då CPUn är så varm dessutom...(ju varmare ju sämre ledningsfrmåga...)

Citat av Evil_AnAnAs
Degradering är något som uppstår när elektroner krockar med koppar atomer i ledarna. De skapas små hål och försämrar ledningsförmågan. Både värme som ökar rörelsen på atomerna samt höjd spänning kommer bidra till att nöta ner cpun.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

har haft liknande problem. Det jag gjorde var att ta "load defaults". Sedan börja om klockningen/inställningarna från början igen.
Märkligt men fungerade så på mitt gigabyte mobo.

Gjorde jag inte så så var datorn oberäknelig och kunde hänga sig trots at jag ställde tillbaka värdena till "stabila".

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Tror inte att nån har testat det eftersom testet skulle ta flera år och CPUn skulle bli hopplöst gammal...men folks CPUer degraderas är det inte fakta nog? De som krämar på med för hög spänning gör att elektronerna börjar göra hål i de mikroskopiska kopparledningarna då CPUn är så varm dessutom...(ju varmare ju sämre ledningsfrmåga...)

Citat av Evil_AnAnAs
Degradering är något som uppstår när elektroner krockar med koppar atomer i ledarna. De skapas små hål och försämrar ledningsförmågan. Både värme som ökar rörelsen på atomerna samt höjd spänning kommer bidra till att nöta ner cpun.

Jo det är jag med på, men att just 1.37v (när 1.4v är safe enligt intel) och 83c.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

har haft liknande problem. Det jag gjorde var att ta "load defaults". Sedan börja om klockningen/inställningarna från början igen.
Märkligt men fungerade så på mitt gigabyte mobo.

Gjorde jag inte så så var datorn oberäknelig och kunde hänga sig trots at jag ställde tillbaka värdena till "stabila".

Jag har redan gjort det, plus clear cmos, hjälper inte.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

83 grader är inte så varmt om man bara ska bänka och volten tycker jag inte är så farlig heller. vad har du uncoren på och jag skummade mest igenom texten men har du ökat ditt grafikkort något nu ?

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyber_18:

83 grader är inte så varmt om man bara ska bänka och volten tycker jag inte är så farlig heller. vad har du uncoren på och jag skummade mest igenom texten men har du ökat ditt grafikkort något nu ?

Nej jag tycker inte heller det är så extremt mycket så att cpun ska bli allvarligt skadad efter 1 dag, "uncoren" vet jag inte vad du tänker på? (vcore 1.37)
Grafikkortet är överklockat ja, men å andra sidan har det varit överklockat före jag fick problem med cpun.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

förlåt jag menade din VTT. okej då har du inte ökat din belastning strömmässigt igenom att öka grafikkort iallafall. LLC brukar jag vilja ha på men upplever du att det funkar utan så kör så. lite självklara frågor är har du stängt av speedstep, C1E och C-state ? Testa att dra ner dina minnen till typ 1200 mzh bara för att utesluta lite div.

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Hedersmedlem

Här http://download.intel.com/technology/itj/2008/v12i2/6-reliabi... kan du läsa på om olika faktorer som påverkar. Jag vill minnas att Intels senaste avancerade Hafnium-baserade process bara har 5 atomer tjockt oxidlager i transistorerna.

"Although there is no rigid consensus in the literature on
the exact physical mechanisms that dominate gate
dielectric breakdown, it is generally attributed to a
combination of several mechanisms—charge injection,
interface, bulk trap state generation, and trap-assisted
conduction. During operation, the electric field across the
gate dielectric causes the generation of electrical defects
or “traps.” These traps modify the local electric field and
enhance leakage current in the dielectric through various
hopping and tunneling processes. With cumulative stress,
more trap states are created and, consequently, a gradual
increase of the gate current is observed: this is known as
Stress Induced Leakage Current (SILC) degradation.
Eventually, a point is reached where a conductive “chain”
of traps is established between the cathode and the anode
as depicted in Figure 7. The statistical theory that
describes this process is called the Percolation Theory
[12]. The completion of this chain results in a large
increase in current flow and potentially collateral damage
to the device, which may critically impact the circuit. "

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro