Varför visar inte windows alla kärnor?

Permalänk
Medlem

Varför visar inte windows alla kärnor?

Tja!

Köpte mig en 1055T som jag hade tänkt att få lite fräs på.
Bytte ut min gamla 550 (b50 4cores) och satte i min nya 1055T med hopp på att det skulle fungera.

Problem!
4 av 6 kärnor visas i Windows? Några förslag?

Gjort.
* Kolla Bios om den ser 6 kärnor vilket den gör.
* Senaste Biosen som ska kunna hantera 1055T.
* Load optimized default

Ja, jag klocka den lite.

Hitta svaret tillslut:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=249840

Permalänk

Enhetshanteraren visar alla sex kärnorna och om du öppnat Aktivitetshanteraren så hade du också sett alla under Prestanda.
Du kan inte använda gamla programversioner till nya processorer...
(Din länk fungerar inte)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Enhetshanteraren visar alla sex kärnorna och om du öppnat Aktivitetshanteraren så hade du också sett alla under Prestanda.
Du kan inte använda gamla programversioner till nya processorer...
(Din länk fungerar inte)

Ja...Du trodde inte jag redan hade märkt att det var 6 kärnor i enhetshanteraren, det därför jag la upp bilden. Glömde lägga upp bilden på Aktivitetshanteraren där det fanns (4) <- Observera kärnor... Cpu-z hade stöd för 1055T redan i programversion 1.55 och även HWmonitor hittar alla 6 kärnor. Länken fungerar inte för att XS verkar flytta sin databas.

Det jag gjorde var att gå in i Kör->msconfig->Systemstart->Avancerade alternativ.
Där jag sen tidigare hade ställt in att datorn skulle boota med 4 kärnor då jag hade en 4kärnig förut.

Nu kom ett nytt problem upp för mig som det inte gjorde för vissa andra på XS där min "rullner" lista inte visade 6 kärnor, då jag löste detta med att kryssa ur "Antal processorer:", starta om datorn och sen ställa den på 6!

Permalänk

Ajjj...då. Du skall inte in i MSconfig och pilla där det inte behövs.
Gå tillbaka in och avmarkera rutorna både för minne och antal kärnor så får du verklighetens mängder.
Detta skall du bara använda när du vill begränsa systemet för felsökning och tester.

Det skrevs mycket felaktigt för något år sedan att man inte fick tillgång till alla kärnorna direkt
i uppstarten om man inte skrev in antalet kärnor där. Att man bara skulle köra på en kärna tills
Windows inloggningen, vilket var en skröna. Ta tiden för uppstart med och utan markering så ser du.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hm kändes som att det vart skillnad men det kanske var de andra tweaksen som gjordes