Sandy Bridge K-processorer: Överklockningsresultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beace:

1.38V är en siffra som kommit upp nyligen. Jag tycker det låter rimligt, om du går högre än så ska du nog vara beredd på att det kan gå fel både kortsiktigt och långsiktigt. Personligen kommer jag försöka hålla mig under ~1.32V. Jag uppgraderar cirka var tredje år, så vill inte ta några dumma risker bara för att få ut ett par extra %.

Ja, det finns personer som kört på över 1.5V, men det är ju snarare entusiaster som vill se en så hög siffra som möjligt, än ha en snabb och stabil dator.

Känns som att jag bör hålla mig kvar på 4,7ghz @ 1,375v alltså

Permalänk
Avstängd

sålänge temperaturen hålls inom en rimlig ram så ser inte jag att processorn skulle ta skada.. har kört hög volt på alla mina processorer å de tickar på fortfarande efter 3-6år!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

sålänge temperaturen hålls inom en rimlig ram så ser inte jag att processorn skulle ta skada.. har kört hög volt på alla mina processorer å de tickar på fortfarande efter 3-6år!

vilka processorer talar vi om , och hur hög spänning på respektive processor?

för hög spänning dödar omedelbart , och lite mindre hög kan klippa livslängden.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

vilka processorer talar vi om , och hur hög spänning på respektive processor?

för hög spänning dödar omedelbart , och lite mindre hög kan klippa livslängden.

AMD Opteron, 965BE - dessa har jag kört på högre spänning för att nå högre klock, 965:an kördes i nästan 0,5V högre än rekommenderat, var på 24/7 i flera år, ingen prestanda minskning eller liknande..

Nu har jag inte volten i hövvet men både 965:an och Optyn gick som sagt i högre spänning än rekommenderat!

Har aldrig lyckats döda en cpu pågrund av spänning, dock är det lätt hänt om man inte har tillräckligt med kylförmåga!

Nu har ju Intel ett inbyggt värme skydd så att vara onödigt orolig för spänningen är onödigt!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

AMD Opteron, 965BE - dessa har jag kört på högre spänning för att nå högre klock, 965:an kördes i nästan 0,5V högre än rekommenderat, var på 24/7 i flera år, ingen prestanda minskning eller liknande..

Nu har jag inte volten i hövvet men både 965:an och Optyn gick som sagt i högre spänning än rekommenderat!

Har aldrig lyckats döda en cpu pågrund av spänning, dock är det lätt hänt om man inte har tillräckligt med kylförmåga!

Nu har ju Intel ett inbyggt värme skydd så att vara onödigt orolig för spänningen är onödigt!

0,5 V högre än rekomenderat på PHII , är det ca 2.0 V då eller ? eftersom de flesta var överens om att runt 1.5 är ok

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

0,5 V högre än rekomenderat på PHII , är det ca 2.0 V då eller ? eftersom de flesta var överens om att runt 1.5 är ok

njae, 1,8-1,9V ungefär!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

lite mer information än vanligt
Modell - 2600K
Batch samt stepping L040B694
Klockfrekvens CPU - 5100Mhz
DRAM frequency - 1333Mhz
CPU multipel - 51
BCLK - 100
CPU voltage - auto
DRAM bus voltage - 1.55v
Hyperthreading On
Temperatur vid belastning runt 60c
Stabilitetstest (Program, tid) Nej
Kylning - Noctua NHC12P SE14
Övriga komponenter - Asus p8p67 pro med 1204 bios
Tripple SSD Raid0 785\600 mb\s write\read
2x5850 i crossfire
Corsair 850w nätdel
24/7 Nej
------------------------------------------------------
Har kört några dagar med fast Vcore på 1,495v och 5100mhz

Funderade på.. varför sitta o köra ( manuellt) nästan 1,5v på 1600mhz\cpu

Jo för auto funktionen på moderkortet får fnatt, skickar runt 1,6-1,7v eller så bootar inte win.

Jag har löst dom problemen genom att gå in i cpu power management:

på rad:

additional turbo voltage, skriv in värdet 0.008

får i runda släng med min setup en cpuvolt på 1.46-1.52v vid 5100mhz
och lång-load på ca 1.488v
samt ca 1.0volt vid 1600mhz\cpu vilket är bra för min setup.
blir det för varmt så sänkts volten automatiskt.
man kan ändra volten lite till med att höja eller sänka LLC eller cpu current capability

Min setup:

Ai overclock tuner Manual
BCLK\peg 100
Turbo ratio by all cores
Ratio 51
Internal PLL Enabled
Memory frequency 1333
EPU power saving mode Disabled
------------------------------
LLC ultra High
VRM manual 500
phase extreme
duty control extreme
cpu current capability 130%
---------------------------
Cpu voltage auto
dram 1,55v
VCCSA auto
VCCIO 1.08125v
cpu PLL voltage 1.72500v
PCH voltage 1.08000v
------------------------------

Minnena verkar jobba på annat sätt än vad jag är van vid.
Har ingen prestanda vinst vid 1866mhz och 9-10-9-24 1.65v
Gentemot 1333mhz och 7-7-7-20 1.55v.

Däremot så producerar 1866\1.65-1.67v mer cpuvärme.

Man kan optimera sina minnen med detta moderkort så min minnessetup
för mina slöa kingston 9-9-9-24 1600mhz \1,65v nedan:

1333mhz\1.55v

DRAM CAS LATENCY 7
DRAM RAS TO CAS DELAY 7
DRAM RAS PRE TIME 7
DRAM RAS ACT TIME 20
DRAM COMMAND MODE 1
---------------------------
DRAM RAS TO RAS DELAY 4
DRAM REF CYCLE TIME 74
DRAM REFRESH INTERVAL 5199
DRAM WRITE RECOVERY TIME 5
DRAM READ TO PRE TIME 4
DRAM FOUR ACT WIN TIME 20
DRAM WRITE TO READ DELAY 4
DRAM THE REST PÅ AUTO
DRAM

Är man lite mhz kåt även där så kan man generellt höja dom flesta 1600mhz minnen till 1866mhz
genom att ändra timingen från 9-9-9-24 till 9-11-9-24

DRAM CAS LATENCY 9
DRAM RAS TO CAS DELAY 11
DRAM RAS PRE TIME 9
DRAM RAS ACT TIME 24
DRAM COMMAND MODE 1
---------------------------
DRAM RAS TO RAS DELAY 5
DRAM REF CYCLE TIME 74
DRAM REFRESH INTERVAL 5199
DRAM WRITE RECOVERY TIME 6
DRAM READ TO PRE TIME 5
DRAM FOUR ACT WIN TIME 20
DRAM WRITE TO READ DELAY 5
DRAM THE REST PÅ AUTO
DRAM

ca 1.65 - 1.67v

samt höja VCCIO till ca 1.093v

Permalänk
Avstängd

9SDP: Grattis till fin klock!! Härligt med all info kring setupen!!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

9SDP: Grattis till fin klock!! Härligt med all info kring setupen!!

Tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av wekkt0r:

i5 2500k @ 5.1GHz @ prime95, 1 1/2h än sålänge

Volt? Fin clock annars ;D

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Volt? Fin clock annars ;D

För 5.1ghz krävdes 1.38v, 5ghz 1.332v

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk

Fick hem min 2600k dator igår - börjat klocka så smått (relativt oerfaren inom området) och märkte snabbt att jag får ganska mycket högre temps en många andra verkar få på liknande klock/volt. Jag vet min kylare (h70) inte är den bästa men trodde inte den skulle vara så klen?

Lät intelburntest köra över natten med min 4.7Ghz / 1.32V klockning och enligt real temp hade jag en maxtemp på 84C, tycker jag läser om folk med liknande setups med h70 som säger att de ligger på max 70 :/

Vad tycker ni, borde jag sänka multipliern? Sänka/Höja volten? Utgår från att 84C i inteburntest (20 runs) är för högt, eller?

Är inte ute efter ett maxklockat system utan mer en stabil hälsosam 24/7 klockning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamljung:

Fick hem min 2600k dator igår - börjat klocka så smått (relativt oerfaren inom området) och märkte snabbt att jag får ganska mycket högre temps en många andra verkar få på liknande klock/volt. Jag vet min kylare (h70) inte är den bästa men trodde inte den skulle vara så klen?

Lät intelburntest köra över natten med min 4.7Ghz / 1.32V klockning och enligt real temp hade jag en maxtemp på 84C, tycker jag läser om folk med liknande setups med h70 som säger att de ligger på max 70 :/

Vad tycker ni, borde jag sänka multipliern? Sänka/Höja volten? Utgår från att 84C i inteburntest (20 runs) är för högt, eller?

Är inte ute efter ett maxklockat system utan mer en stabil hälsosam 24/7 klockning.

först och främst bör du se över hur du applicerade kylpastan, hur luftflödet är i chassit..

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

först och främst bör du se över hur du applicerade kylpastan, hur luftflödet är i chassit..

Är inet som satt ihop den åt mig - men kikade in lite nu och om jag inte har helt fel så har de haft på de extra kontakterna som drar ner på fläkthastigheterna (resistorer?). Monterade ner den och tog väck de och satt på igen, nu låter datorn betydligt mer men det kunde jag bry mig mindre om - kör intelburntest nu och ser ut som om jag fått ner min temp med 10-15 grader, ligger som max på 71 än så länge.

Så 71 grader, 4.7ghz, 1.32V, helt okej temp / volt?

(Hade förövrigt varit tacksam om någon visste om det gick att justera h70 fläktarna utan att behöva fippla av/på de kontakterna, hade varit ganska skönt att kunna skruva ner de lite när man slösurfar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamljung:

Är inet som satt ihop den åt mig - men kikade in lite nu och om jag inte har helt fel så har de haft på de extra kontakterna som drar ner på fläkthastigheterna (resistorer?). Monterade ner den och tog väck de och satt på igen, nu låter datorn betydligt mer men det kunde jag bry mig mindre om - kör intelburntest nu och ser ut som om jag fått ner min temp med 10-15 grader, ligger som max på 71 än så länge.

Så 71 grader, 4.7ghz, 1.32V, helt okej temp / volt?

(Hade förövrigt varit tacksam om någon visste om det gick att justera h70 fläktarna utan att behöva fippla av/på de kontakterna, hade varit ganska skönt att kunna skruva ner de lite när man slösurfar.)

Helt okej! Rätt bra batch av processor verkar det som. Hög frekvens för den spänningen

Permalänk
Medlem

5.1ghz

Kör med en h-70 kylare och den håller cpun i runda 58-60 grader. Ganska bra för att vara i en lite trång låda, Fractal R3

Visa signatur

En data!

Permalänk
Skrivet av capman:

Kör med en h-70 kylare och den håller cpun i runda 58-60 grader. Ganska bra för att vara i en lite trång låda, Fractal R3

Är det i stresstester eller är det vid vanligt använda så som spelande / etc om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamljung:

Är det i stresstester eller är det vid vanligt använda så som spelande / etc om jag får fråga?

Vid spel antar jag, annat vore konstigt

Min prolle blir ca 75 grader i spel @ 4,7ghz/1,375v med d-14 som piskar h70

Fått hem vattenkylningen nu, ska bli kul att se vad jag landar på för temps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamljung:

Är det i stresstester eller är det vid vanligt använda så som spelande / etc om jag får fråga?

Jo det är vanligt spelande, har inte kört något direkt stresstest annat än 3dmark11

Visa signatur

En data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Hur hög spänning kan man lägga sig på med en 2600k till 24/7-bruk, om man bortser från temp? Nån som hört ett uttalande från en bra källa?

Tja, den här tråden är ju av vist intresse
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/984648-intel-sandy-...
Så tekniska specifikationen säger max 1,52V.

Men å andra sidan så verkar generella rådet vara att hålla sig under 1.35V, http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=18190523&post... sen får man välja vem man tror på, och hur hårt man vill klocka.

Det är ju normalt en flytande gräns där man har degradering av CPU:n över tid om man ligger på gränsen med spänningen, och det är ju inte så kul om CPU:n håller i 2 månader och sen klockar som skit.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av capman:

Kör med en h-70 kylare och den håller cpun i runda 58-60 grader. Ganska bra för att vara i en lite trång låda, Fractal R3

http://crap.campus.ltu.se/capman/clock.jpg

Kör Pime95 och meddela resultat.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Kör Pime95 och meddela resultat.

Hehe, den var inte stabil när jag körde prime kan jag säga, konstigt då de fungerade i spelen ja spelar osv, men de e nog för att alla kärnor inte används då.

Får leka lite med volten och se hur den beter sig, körde lite lågt sen jag läste trådar om maxvolt osv

Visa signatur

En data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capman:

Hehe, den var inte stabil när jag körde prime kan jag säga, konstigt då de fungerade i spelen ja spelar osv, men de e nog för att alla kärnor inte används då.

Får leka lite med volten och se hur den beter sig, körde lite lågt sen jag läste trådar om maxvolt osv

Kan tänka mig det, är så sjuk stor skillnad mot spel och Prime, hoppas du får till det iaf Men 5,1 kan nog bli klurigt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Kan tänka mig det, är så sjuk stor skillnad mot spel och Prime, hoppas du får till det iaf Men 5,1 kan nog bli klurigt.

Haha jo de var klurigt, om man inte vill öka volten för mkt, de går att pressa den så det går stabilt i 4.9ghz iaf, då pressas inte volten upp i mer än 1.488 då är den inställd på auto också. Vill ställa volten på lite mer än 1.5 för att få den o snurra stabilt i 5ghz, men frågan är om volten dödar cpun eller iaf livslängden eller om jag har nog bra kylning bara för att hålla den kall så den lever osv....

Visa signatur

En data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capman:

Haha jo de var klurigt, om man inte vill öka volten för mkt, de går att pressa den så det går stabilt i 4.9ghz iaf, då pressas inte volten upp i mer än 1.488 då är den inställd på auto också. Vill ställa volten på lite mer än 1.5 för att få den o snurra stabilt i 5ghz, men frågan är om volten dödar cpun eller iaf livslängden eller om jag har nog bra kylning bara för att hålla den kall så den lever osv....

Jo precis, men jag skulle inte säga att det är värt det, den prestanda du vinner på att plåga processorn kommer du inte märka av ändå Jag har provat köra i 5GHz och i 4,5. Det slutade med 4,5 eftersom jag vill att det ska hålla. + Att man inte märker av det när man spelar, grafikkorten måste bli bättre för att sluka dessa processorer ändå.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Alltså de där med volt och temp osv, dödar volten verkligen eller är de temperaturen? För temperaturen håller sig ganska bra inom gränserna ändå, så jag är sugen på att öka volten lite till bara för att se om den går igen om ett primetest

[EDIT] Den blir mycket varmare nu när alla cores får arbeta märkte jag, inte alls så sval som jag trott, den är ju upp i närmare 84° istället för 60° som den visar när jag spelar.
Dock så verkar den stabil i 4.944ghz, multipel på 48 och 103bus...

Visa signatur

En data!

Permalänk
Avstängd

Modell - 2500k
Batch samt stepping -
Klockfrekvens CPU - 4800mhz
DRAM frequency - 1600mhz
CPU multipel - 48
BCLK - 100
CPU voltage - 1,37
CPU PLL voltage - 1,8
DRAM bus voltage - 1,65
Hyperthreading On/Off -
Temperatur vid belastning - 65-70
Stabilitetstest (Program, tid) - Prime95, 30min
Kylning - Noctua NH-D14
Övriga komponenter - Asus p8p67 pro (1053 Bios)
24/7 Ja/Nej - Ja

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1651431

Permalänk
Medlem

Modell -i5 2500k
Batch samt stepping - L041C124 D2
Klockfrekvens CPU - 5000Mhz
DRAM frequency -1600Mhz
CPU multipel -50
BCLK -100
CPU voltage - 1,35
CPU PLL voltage -1,8 kanske?
DRAM bus voltage -1,5V
Hyperthreading On/Off -
Temperatur vid belastning- runt 70-75 med intel burn test, prime95, runt 65 i all övr anv
Stabilitetstest (Program, tid) -1-1,5h i intel burn test, prime95
Kylning -hyper 212+ med två fläktar
Övriga komponenter -asus P8P67
24/7 Ja/Nej -Ja

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1650039

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Snart ska jag klå nya rekord 6GHz är målet med LN2

Ingen idé att köra LN2, SB har coldbug vid 0 till -20c. Testa isvatten eller nå enkelt men jag e tveksam till att just du är först över 6ghz

WR just nu e 5.86GHz

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Skrivet av Sennebring:

Ingen idé att köra LN2, SB har coldbug vid 0 till -20c. Testa isvatten eller nå enkelt men jag e tveksam till att just du är först över 6ghz

WR just nu e 5.86GHz

Vad innebär 0 till -20c ? att coldbuggen bara gäller där eller? kan man boota under -20c ? förstår att det inte är så simpelt men, hur funkar coldbug?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti