Permalänk
Inaktiv

Test: Msi GX660 VS Asus G53

[highlight]Inledning![/highlight]

Äntligen har vi det! Ett test mellan:
Msi GX660 266NE http://www.webhallen.com/hardvara/116807-msi_gx660-266ne-core...

Och Asus G53 JW-SZ154V http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Dato...

Detta är mitt egna test och om ni har frågor så ställ dem här! jag går igenom olika kategorier och jämför datorerna

[highlight]Design![/highlight]

Asus G53: har en matt gummiaktig yta som omger datorn (se bild), Längst bak hittar vi 2 öppningar för kylningen och mellan dem sitter batteriet, eftersom batteriet inte sitter under datorn så går det också ut en bit bakom datorn (se bild)

Om vi kollar på Framsidan
så ser vi Pekmattan längst ner. Över tangentbordet på vänster sida hittar vi 3st knappar
1. För att stänga av bakgrunds ljuset på Tangentbordet. 2. Byta läge på datorn ex Turbo, Office m.m
3. Kan du ändra olika färg lägen som passar olika sysslor.
På andra sidan hittar vi 2 "knappar" som visar om Num-lock och Caps-lock är aktiverade och brevid dem hittar vi Power knappen. Eftersom Asus inte har lika många knappar/ikoner så kallas den "Stilren"
Den är 39,1 cm bred, 29,7 cm lång och väger 3.6kg

Msi Gx660: Har inte en matt yta som Asusen utan en mer blank yta : se bild

Och öppningarna för fläktarna ser vi i hörnet och på den vänstra sidan (höger på bild)
Msin har också ett mer plastigare utseende.
Jag hör massor av personer som klagar på dennas design men personligen (eftersom jag har den själv)
så ser den helt normal ut bilderna som man ser ex Denna bild så ser den mindre seriös ut. men ni får inte glömma att man ser faktiskt inte något av ljusen när dem är av.
Framsidan som ni ser Här Så ser vi den vanliga Pek mattan och dem små ikonerna som ni ser på "mattan" visar om diverse funktioner är aktiverade ex bluetooth eller Wi-Fi. Om vi kollar på touch knapparna över tangentbordet så har vi från vänster:
1. P1: en knapp som du själv väljer vad den har för funktion.
2. Turbo: kör igång med turbo läget som överklockar processorn med ca 100MHz och ger bättre fart!
3. Turbo kylning: slår igång den extra kylningen om det skulle bli för varmt!
4. Windows-lock: låser windows knappen så att du inte råkar trycka där medans du spelar.
5. Power knappen!
6 och 7. visar om du har på Bluetooth eller Wi-Fi.
8. Byter mellan olika lägen ex Turbo eller office mode.
9. Slår på LED ljusen som sitter på datorn!
Är 39.6 cm bred och 26.9 cm lång, väger 3.5kg

[highlight]Skärm&Tangentbord[/highlight]

Asus: Tangentbordet som syns Här är ett full stort tangentbord har i stort sett samma upplägg som Msi. den största skillnaden är nog G53s "rena" tangenter gentemot Msi och att G53 har belyst tangentbord.
Skärmen är en 15.6" Full-HD 1920x1080 LED skärm.
ingen av skärmarna stödjer 3D men Asusen klarar av att visa 3D så om du har en 3D tv så är de bara och köra igång!

Msi: Tangentbordet har vi Här och det är också ett full stort tangentbord.
jämför dem båda ser vi att Msi har lite mer på sina tangenter och att Asus är mer "rena".
Här har vi också en 15,6" Full-HD 1920x1080 LED skärm, men en skillnad är att GX660 kan inte visa 3D på en tv om du nu skulle ha en 3D tv!

[highlight]Prestanda[/highlight]

Kanske den interessantaste delen av dem alla, nämligen hårdvaran!

Asus:
- Intel Core i5-460M 2.53GHz
- 4 GB DDR3 internminne 1066MHz
- 500 GB hårddisk (7200Rpm) inklusive SSD Hybrid (4GB SSD)
- NVIDIA® GeForce GTX 460M GDDR5 1.5 GB grafik

Msi
- Intel Core i5, i5-460M 2.53GHz
- ATI HD5870 1GDDR5
- 4GB DDR3 1066MHz
- 500GB 7200rpm

Jämför vi dem nu så har dem en identisk processor, Grafikkortet leder Msi på då 5870 är någon procent snabbare än 460M (dock inte mycket) båda har 4GB Ram minne som går att utöka till max 8gb.
Båda har en lika stor hårddisk men Asusen vinner då den har en liten SSD på 4GB som hjälper till med farten. Kollar vi på 3DMarkVantage poängen så får Asus ca 7300 och Msi ca 7800.
När man spelar på den så får dem ungefär samma prestanda (Msi får lite bättre) och båda duger gott till alla nya spel på hög grafik!

[highlight]kylning[/highlight]

Asus: G53 har ett avancerat kylsystem som datorn är designad efter.
Det gör datorn både tyst och kall även när man kör tunga spel, så överhettning är inget problem!
När fläktarna är igång max så låter den ca 35-43 DB vilket är bra även under hård belastning

Msi: Gx660 kör på Msis Turbo Cooler och går helt enkelt ut på att när man klickar på cooler knappen så sätts alla fläktar igång på max, visst ger det en bra kylning men till skillnad från Asusen så är inte Msin tyst längre... när man kör på för fullt och maxar fläktarna så ligger ljudet på ca 39-52 DB vilket är mycket mer än Asusen.

[highlight]Ljud[/highlight]

Asus: G53 har högtalare från Bang & Olufsen vilket ger ett högt och bra ljud när man behöver det.
Dock har inte G53 någon subwoofer och ljudet blir därför inte lika djupt.

Msi: har ljud från DynAdio och har enligt Msi själva lagt närmare 1200 timmar på att få ett perfekt ljud.
och nog märks det, även när man vrider upp volymen så låter ljudet klart, och med den innbygda subwoofern så har Msin ett väldigt kraftigt ljud!

[highlight]Anslutningar[/highlight]

Asus
Mic-Hörlurar: 1
USB 3.0: 1
USB 2.0: 3
Modem port: 1
HDMI: !
Card reader: 1
D-Sub (VGA): 1

Msi:
D-Sub (VGA): 1
HDMI: 1
USB 2.0: 2
USB 3.0: 2
eSATA: 1
Mic-Hörlurar : 1
Express Card: 1
Modem port: 1
Card reader: 1

Här har också Msi fördelen med 2st USB 3.0 och fler anslutningsmöjligheter.

[highlight]Prisvärdhet[/highlight]
Om man vill ha den prisvärdaste datorn är det Msi som gäller kostar just nu 10400Kr
Asusen är inte långt efter med 11300kr (dock bara tillfälligt rea pris)

[highlight]Övrigt[/highlight]
Båda datorerna har Wi-Fi
Båda har Bluetooth
Msi stödjer 7.1 ljud från 3.5mm plugg (inte Asus)
Asus kan visa 3D på en 3D tv
Msi har ett 9cells batterie och Asus har ett 8Cell batterie.
Asus har bakgrundsbelyst tangentbord (inte Msi)
Båda datorerna har 2 års garanti!
Båda har webkamera dock klarar Gx660 att filma i 720p (inte Asus)

Det var allt! jag vill också säga att jag har hört jätte bra om båda datorerna så vilken dator ni än väljer lär ni inte bli besvikna! Mvh Simon
om jag glömmer någonting så lägger jag till det! Ursäkta stavfel!
Frågor nedanför, Tack!
Här har ni också en jämförelse på Prisjakt mellan dessa, Tack MasteraCe

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=745015,709407

Permalänk
Medlem

Bra jämförelse. Det som direkt slår mig ang. tangentbordet på G53 är att du inte tagit upp att det är belyst.

Annars har du nog fått med det mesta.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Bra jämförelse. Det som direkt slår mig ang. tangentbordet på G53 är att du inte tagit upp att det är belyst.

Annars har du nog fått med det mesta.

Det står lite diskret men det fixar vi!

Permalänk
Medlem

Skitbra, ungefär samma slutsats som jag dragit av mina efterforskningar de senaste dagarna. Personligen blir det en asus för mig, då jag föredrar dess utseende, och att laptopen är tyst är relativt viktigt för mig då den står på nästan jämt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Skitbra, ungefär samma slutsats som jag dragit av mina efterforskningar de senaste dagarna. Personligen blir det en asus för mig, då jag föredrar dess utseende, och att laptopen är tyst är relativt viktigt för mig då den står på nästan jämt!

Tack! Ja Asusen är ju bra just för att den är tyst så du lär inte bli besviken!

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, tror många blir hjälpt av detta då frågan är uppe rätt ofta på forumet

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Bra skrivet, tror många blir hjälpt av detta då frågan är uppe rätt ofta på forumet

Tackar! Ja de blir ju ofta lite tjafs om vad man vil ha... Så då kan dem kolla här först!

Permalänk

Tack för att du tog dig tiden att skriva ner allt detta. Likt de andra säger så har dessa två diskuterats frekvent på forumet och jag själv sitter också i valet mellan just dessa datorer.

Jag kommer nog att välja ASUS. Detta på grund av kylning, "stilrenheten" och SSD-disken.

Återigen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Denna länken kan ju vara av värde att sätta i första inlägget http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=745015,709407

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Denna länken kan ju vara av värde att sätta i första inlägget http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=745015,709407

Ja den såg bra ut! Tack för den!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nemolousa:

Tack för att du tog dig tiden att skriva ner allt detta. Likt de andra säger så har dessa två diskuterats frekvent på forumet och jag själv sitter också i valet mellan just dessa datorer.

Jag kommer nog att välja ASUS. Detta på grund av kylning, "stilrenheten" och SSD-disken.

Återigen tack för hjälpen!

Tycker som du att det är för
Många frågor om dessa modeller men nu vet dem ju vart dem ska kolla! Kul att du gillar den!

Permalänk
Medlem

Kalas att du orkat copy/paste dessa datorernas spec.

När man läser TEST så kan man ju tro att TS har provar dessa 2 datorer och jämför dom.

Jag är nog bara full och har missförstått allt. Sry!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dale68:

Kalas att du orkat copy/paste dessa datorernas spec.

När man läser TEST så kan man ju tro att TS har provar dessa 2 datorer och jämför dom.

Jag är nog bara full och har missförstått allt. Sry!

Är mer en jämföring än ett test! Och så har jag ju faktiskt testat dem båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av dale68:

Kalas att du orkat copy/paste dessa datorernas spec.

När man läser TEST så kan man ju tro att TS har provar dessa 2 datorer och jämför dom.

Jag är nog bara full och har missförstått allt. Sry!

IAmSimon äger MSI:n och har varit och trumlat Asus:en. Mer ingående rescensioner kan hittas både här på forumet och på google.

Anledningen till att han gör en sån här test är för att 99% av alla som ska köpa dator här på forumet skiter fullständigt i funktionen "sök". Därför behövs såna här trådar.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dale68:

Kalas att du orkat copy/paste dessa datorernas spec.

När man läser TEST så kan man ju tro att TS har provar dessa 2 datorer och jämför dom.

Jag är nog bara full och har missförstått allt. Sry!

trollolololol

Permalänk

med tanke på att sandy bridge för laptops är runt hörnet hade jag inte köpt någon utav dessa modeller och väntat på det asus kokar ihop just nu.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adrian_cool69:

med tanke på att sandy bridge för laptops är runt hörnet hade jag inte köpt någon utav dessa modeller och väntat på det asus kokar ihop just nu.

Dem nya är bra. Men dem
Kommer ha ett högt pris och det blir mer prestanda för pengarna om man köper en av dessa modeller!

Permalänk
Medlem

Synd du bor så avsides, bästa man kunde gjort var ju om man hade båda datorerna bredvid varandra, blåser båda o installerar o kör 3dmark dirr och andra benchmarks

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Synd du bor så avsides, bästa man kunde gjort var ju om man hade båda datorerna bredvid varandra, blåser båda o installerar o kör 3dmark dirr och andra benchmarks

Menar du mig? Hade varit roligt! Men jag ska köpa en SSD och installera Widows på den... Hur jag ska göra vet ja dock ej...

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Menar du mig? Hade varit roligt! Men jag ska köpa en SSD och installera Widows på den... Hur jag ska göra vet ja dock ej...

ssd på dessa laptops ska tydligen vara pain in the ass att fixa, har kollat på två videos och man måste fan demontera hela skiten för att lägga till/ta bort en hd

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adrian_cool69:

ssd på dessa laptops ska tydligen vara pain in the ass att fixa, har kollat på två videos och man måste fan demontera hela skiten för att lägga till/ta bort en hd

Stämmer! Dock har jag Msi och deras Gamig serie räcker det att ta bort baksidan och ploppa in en SSD!! Finns inget enklare!!

Permalänk
Medlem

Komplett har fått in Asus G73SW-TZ060V i lager nu.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617911

Huvudspecen är: i7-2630QM, 6gb RAM, GTX460, 500GB SSD/HDD

Min spontana reaktion är: meh.

Visst, det är en riktigt bra processor, men det är ju ändå GTX460 som är den "svagaste" länken nu... man kan ju feta på med processorkraft till fan hämtar hem en om man ändå inte har ett grafikkort som matchar. Och visst, GTX460 är inget dåligt kort, och det har bra kylning, men det är definitivt flaskhalsen i denna laptop.

Jag menar, en 460M cpu benchar ca 12100 på 3dmark Vantage och 2630QM lär ju vara nästan dubbelt så snabb. Grafikkortet ligger "bara" på ca 7000 oklockat. Det är väldigt obalanserat. Inte ens HD5870 skulle vara tillräckligt. GTX460 SLi - ja, det hade nog funkat ypperligt, men som det är nu så tycker jag man får betala får prestanda som är svår att utnyttja, iaf till spel.

Jag anser fortf. att bästa köp är MSI GX660 eller Asus G73JW/53JW.

Förresten, MasteraCe: jag kunde inte komma till ro med vissa grejer på G53 så jag har avbeställt och tagit en G73JW-TY209V ist.

Sämre upplösning, men subwoofer och 480M-CPU iaf. Bonus är BT3.0 och lite större skärm. Plus att man inte behöver demontera hela burken för att byta komponeter.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Komplett har fått in Asus G73SW-TZ060V i lager nu.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617911

Huvudspecen är: i7-2630QM, 6gb RAM, GTX460, 500GB SSD/HDD

Min spontana reaktion är: meh.

Visst, det är en riktigt bra processor, men det är ju ändå GTX460 som är den "svagaste" länken nu... man kan ju feta på med processorkraft till fan hämtar hem en om man ändå inte har ett grafikkort som matchar. Och visst, GTX460 är inget dåligt kort, och det har bra kylning, men det är definitivt flaskhalsen i denna laptop.

Jag menar, en 460M cpu benchar ca 12100 på 3dmark Vantage och 2630QM lär ju vara nästan dubbelt så snabb. Grafikkortet ligger "bara" på ca 7000 oklockat. Det är väldigt obalanserat. Inte ens HD5870 skulle vara tillräckligt. GTX460 SLi - ja, det hade nog funkat ypperligt, men som det är nu så tycker jag man får betala får prestanda som är svår att utnyttja, iaf till spel.

Jag anser fortf. att bästa köp är MSI GX660 eller Asus G73JW/53JW.

Förresten, MasteraCe: jag kunde inte komma till ro med vissa grejer på G53 så jag har avbeställt och tagit en G73JW-TY209V ist.

Sämre upplösning, men subwoofer och 480M-CPU iaf. Bonus är BT3.0 och lite större skärm. Plus att man inte behöver demontera hela burken för att byta komponeter.

1. I5 460M får ca 7000 i vantage score...själv är det ovärt enligt mig att betala 5 tusen för en bättre processor.... Dem äldre räcker gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

1. I5 460M får ca 7000 i vantage score...själv är det ovärt enligt mig att betala 5 tusen för en bättre processor.... Dem äldre räcker gott!

#10671388

i5 460M i benchen, CPU-score 12179. Oklockad.

Jag ska bencha 480M så fort jag kan och se vad det gör, CPU-mässigt. Medlet lär inte förändras mycket.

Visst vill man vara värst, men då räcker det ändå inte med en ynklig Asus G73SW, utan då får vi snacka Deviltech-datorer för 20000-25000, och ska man ha en ren speldator så kan man lika gärna lägga ner alla planer på bärbar. För 15000 får man en jävvligt fet stationär. Med skärm.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

#10671388

i5 460M i benchen, CPU-score 12179. Oklockad.

Jag ska bencha 480M så fort jag kan och se vad det gör, CPU-mässigt. Medlet lär inte förändras mycket.

Visst vill man vara värst, men då räcker det ändå inte med en ynklig Asus G73SW, utan då får vi snacka Deviltech-datorer för 20000-25000, och ska man ha en ren speldator så kan man lika gärna lägga ner alla planer på bärbar. För 15000 får man en jävvligt fet stationär. Med skärm.

Det är en i7a och inte en i5a

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-460M-Notebook-Proc...

Permalänk
Medlem

Hmm.. Sandy bridge för 15k, när jag redan var frestad att skaffa i7 740qm för 15k Nu blev det svårt.. jag har lovat min bättre hälft att inte köpa en 17" men fan va sugen man blev.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Hmm.. Sandy bridge för 15k, när jag redan var frestad att skaffa i7 740qm för 15k Nu blev det svårt.. jag har lovat min bättre hälft att inte köpa en 17" men fan va sugen man blev.

Visst... Men eftersom dem inte pressar inn bättre grafik så duger dem gammla i5/i7

Permalänk
Medlem

Jo sant, men jag är lika mycket ute efter skärmstorlek och subwoofer som ren prestanda.. så ny processor för 0 prisökning gjorde ju inte saken lättare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Jo sant, men jag är lika mycket ute efter skärmstorlek och subwoofer som ren prestanda.. så ny processor för 0 prisökning gjorde ju inte saken lättare

Nej de e klart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Skumt. Fick för mig att det var MasteraCe's eget test.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC