Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Adaktusson:

740 och 940 är helt fel bilar! alldeles för mycket feghjälpmedel såsom abs och _bromsar_

Ändrade lite åt dig fegis

Permalänk
Medlem

Hur är det med Peugeot 406 Sedan -97? Kanske lite gubbiga, men farsan hade en tidigare och jag gillade den

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Pfes:

Ändrade lite åt dig fegis

Tack för att du rättade till mitt lilla misstag!

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem

hmm vänta nu..du nämner 740 och abs i samma mening?...sist jag kollade var det stenålders delar i en 740..dvs ingen teknik alls typ:P

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hmm vänta nu..du nämner 740 och abs i samma mening?...sist jag kollade var det stenålders delar i en 740..dvs ingen teknik alls typ:P

Det beror på. Vissa har ABS. Även en del sena 240 kan ha ABS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hmm vänta nu..du nämner 740 och abs i samma mening?...sist jag kollade var det stenålders delar i en 740..dvs ingen teknik alls typ:P

Som sagt så fanns väl abs som tillval till senare modeller av 740 har jag för mig?
Eller var det nåt att det var std på senare årsm och tillval innan lr nåt sånt, kommer inte ihåg riktigt.

Ingen teknik alls beror väl på hur köparen ville ha bilen och verkar ju som att dom flesta är riktigt snikutrustade men det finns både ac o elhissar o centrallås osv till volvo 740.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk

Rangordnar dom 3 bilar jag hunnit ha i min ägo:

1:Mitsubishi galant HB gti -92 Motivering: Framförallt en pigg bil, viktigt även fast jag alltid kör lagligt.
Har varken abs eller antispinn, men det ser jag inte som något dåligt. man lär sig bara att hantera bilen efter väder. Framhjulsdriven är också ett plus. ganska billiga reservdelar, exempel, bromsbelägg 200-300 kr bromskiva ca 7 hundra luftfilter 200 (mekonomen)

Bra vägegenskper
man får dock se upp för rost.

2: toyota starlet -84,Motivering: skitskojjig bil. Bakhjulsdriven busbil som drar ganska lite soppa, men fullständigt livsfarlig ifall man skulle krocka med den.

3: 740 gl -85 tråkig bil som drar för mycket soppa och är alldeles för lätt i baken, enda plus är att den är billig att underhålla

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Frågan är väll vad du själv vill ha? En liten enkel bil som är bensinsnål och billig och grymt ful som en Nissan Micra tex? Eller om du vill ha en stor rymlig bil med stor motor och inte direkt bensinsnål eller billig överlag så som en Bmw 530-540?

Det enklaste och överlag billiga bil som många har kunskap inom är väll en container som Volvo 740? Lättmekad, billiga reservdelar, behöver inte dra allt för mycket. En GLT 16v har ju iaf 159hk och är väll inte allt för seg när man ska göra omkörningar typ.

Själv kör jag som student en Bmw 316i E30 -89, aldrig haft ett problem med den. Tog högst fem minuter på besiktningen så var den godkänd! drar 07-08l och uppåt beroende hur tung man är på foten. Sitter bara en 1.6l 4cylindrig motor i dom på 100hk så de är inte direkt bensintörstiga för det som en 320 eller 325a med sina sexor. Kan även nämna att bilen var ett impulsköp för 8k i sommras, vilket resulterade i en fin affär som hållet i sig utan problem

(Har ej läst mer än första och sista sidan, lat som jag är)

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Undvik japanskt, de rostar inom en 8-10års period men är man student så brukar 5 år vara mycket för en första bil så då spelar de ju automatiskt sett ingen roll. Toyota är väl att föredra med tanke på deras abnormt pålitliga motorer. Undvik franskt för allt i världen! i alla fall vad gäller peugeot med kvalitétsproblem som inte ens Rumänska Dacia har. E30 kan vara en riktig rostfälla men många är ändå av bra klass så som sagt 316, 318.. sportiga varianterna skulle väl vara 318i/is med uppåt 140hk men nämner vi ens billig bmw betyder de förstås sönderkörd körra och reparation kan vara ett faktum vilken dag som kommer. Men hitta rätt och bmw är ett fynd och komforten är desto mer behaglig än containervagn, men! bmw är en bit dyrare än volvo i lite av varje så man får planera lite för sig.

Hederligt rödblock 240, eller som sagt sosse-"container" kommer du ju långt med och i dagens läge hittar man ju ganska fort annonser med volvoraggare som pillat och justerat och fräshat på lacken.. 80-160hk kommer man en bit på. Containern drar ju runt litern men pålitlig är den ju förstås.

Min första var ju faktiskt en volvo 142'a -69.. numera blir de bara
6 cylindrar och över. Personligen kör jag BMW 325i snart Turbo, 2500 "veteranare" och panserwagon 740i V8! hehe nej, jag är inte student.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Min första riktiga bil var en Volvo 240 -79a. Rostig som attan, men den funkade. Jag räknar inte med min A-traktor som jag dock hade innan.. Numera kör jag en BMW 525i istället.

Det roliga var att om man räknar med min gamla Duett A-traktor så hade alla mina 5 första "fordon" en regplåt som började med A. (AST, ABN, ABM, AUB, ASC) De 4 första var Volvo bilar. Den sista var en Ford Granada. Sen bröt jag den trenden med min nuvarande BMW.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Undvik japanskt, de rostar inom en 8-10års period men är man student så brukar 5 år vara mycket för en första bil så då spelar de ju automatiskt sett ingen roll. Toyota är väl att föredra med tanke på deras abnormt pålitliga motorer. Undvik franskt för allt i världen! i alla fall vad gäller peugeot med kvalitétsproblem som inte ens Rumänska Dacia har. E30 kan vara en riktig rostfälla men många är ändå av bra klass så som sagt 316, 318.. sportiga varianterna skulle väl vara 318i/is med uppåt 140hk men nämner vi ens billig bmw betyder de förstås sönderkörd körra och reparation kan vara ett faktum vilken dag som kommer. Men hitta rätt och bmw är ett fynd och komforten är desto mer behaglig än containervagn, men! bmw är en bit dyrare än volvo i lite av varje så man får planera lite för sig.

Hederligt rödblock 240, eller som sagt sosse-"container" kommer du ju långt med och i dagens läge hittar man ju ganska fort annonser med volvoraggare som pillat och justerat och fräshat på lacken.. 80-160hk kommer man en bit på. Containern drar ju runt litern men pålitlig är den ju förstås.

Min första var ju faktiskt en volvo 142'a -69.. numera blir de bara
6 cylindrar och över. Personligen kör jag BMW 325i snart Turbo, 2500 "veteranare" och panserwagon 740i V8! hehe nej, jag är inte student.

Är det en E30 du har?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av Raptor_ZyX:

Min första riktiga bil var en Volvo 240 -79a. Rostig som attan, men den funkade. Jag räknar inte med min A-traktor som jag dock hade innan.. Numera kör jag en BMW 525i istället.

Det roliga var att om man räknar med min gamla Duett A-traktor så hade alla mina 5 första "fordon" en regplåt som började med A. (AST, ABN, ABM, AUB, ASC) De 4 första var Volvo bilar. Den sista var en Ford Granada. Sen bröt jag den trenden med min nuvarande BMW.

Värsting granada

Var det en 2.8i automat?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av AntiSmidig:

Värsting granada

Var det en 2.8i automat?

Nej tyvärr... Jag körde en 2.0 liters med manuell låda. Motorn var lite väl trött för en så pass stor och tung bil. Det var till att ligga på 3ans växel i full gas i uppförsbackarna om den skulle orka hålla 80-90 km/h.. Så det var ingen raket direkt. hehe. Den var enormt skön att köra iaf.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Skrivet av Raptor_ZyX:

Nej tyvärr... Jag körde en 2.0 liters med manuell låda. Motorn var lite väl trött för en så pass stor och tung bil. Det var till att ligga på 3ans växel i full gas i uppförsbackarna om den skulle orka hålla 80-90 km/h.. Så det var ingen raket direkt. hehe. Den var enormt skön att köra iaf.

Va tråkigt :/ Var det en pinto motor i den va?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på en 740 GLT 16V, har en själv och den har aldrig dragit över litern milen och den är riktigt pigg och så är den bakhjulsdriven Köp gärna en för runt 15000 så kommer du få en kanonfin bil som troligtvis inte ska behöva lagas, se till att kamremmen är bytt bara

Eller så gör man som jag gjorde med min förstabil, mina kompisar köpte bilar för 10-20000 när dom fått körkort och hade knappt råd att använda dom. Jag köpte en rostig gammal 740 för 2000, fixade till och besiktade och körde slut på resten av pengarna. Man kommer rätt många mil på 10000kr och kompisarnas audi gick då sönder oftare än min rostburk

Permalänk
Avstängd

Mitt tips går till Audi a3, VW Golf IV, Toyota valfri modell..

Driver en allbils verkstad och får in alla möjliga bilar, ovanstående har visat sig ha mindre fel än de andra..

Någon tjötade om ford och hjullager, bromsok mm. - service delar får man alltid räkna med går sönder, ingen bil är oförstörbar..

Att bromsok går sönder beror oftast på dålig skötsel, dvs. ej uppsmörtjt efter bromsbeläggs byte, kortare körsträckor där man bromsar mindre, bilen är stillastående ofta etc. etc.

Vilken bil man än väljer är skötseln/service A & O...

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Hade jag varit TS hade jag lyssnat på Pissespann.

Permalänk
Medlem

SAAB 9000 2,3 turbo.

Hyffsat billig i drift, mycket pålitlig motor, bra bil för den summan helt enkelt. Du borde kunna få en 97-98 för dessa pengar.
Köp en lätt-tryckare och chippa den för en billig penning så har du över 200 häst och den går 0,7l landsväg.

Bra utrymme är det i den också.
En fullutrustad CSE / A50 /Classic har ABS såklart, airbag, elektroniska fönsterhissar, fjärrlarm mm mm.

Se upp för rost på framskärmar, dörrar och baklucka.
Div slitdelar på dessa bilar är enkelt att byta, och det kostar inte skjortan heller. Bilen har kamkedja och den är underhållsfri, lyssna om det rasslar vid multiremmen, detta är tecken på sleten kedja.

/Swuppo

Visa signatur

BAAH