vilken av dessa minnen rekommenderas?

Permalänk

vilken av dessa minnen rekommenderas?

http://www.inet.se/filter/351/1600mhz-pc12800/186/corsair?sor...

Processor: amd phenom II x4 955

moderkort: MSI 790GX-G65

Permalänk
Medlem

Enligt Corsairs' memory-finder:

Så ska ditt MSI 790GX-G65 moderkort ha ett par:
TW3X4G1333C9DHX http://www.inet.se/artikel/5304263/corsair-4gb-2x2048mb-1333m...

Du kanske kan använda snabbare och bättre minnen om du har råd. Men det får någon mer insatt i minnessvängen redogöra för.

Jag undrar om jag ska starta en ny tråd eller använda mig av denna i jakten på ett gäng snabba DDR3 minnen som passar till ett Asus M4A89GTD Pro USB3 och ett framtida Bulldozer kort. (Jag vill maxa ut minneshastigheten på båda korten - utan överklockning - utan att spendera för mycket pengar)

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem

Antar att du svarade mig

XMS'arna hittade jag också i 2000 mhz uftörande som 8Gb - fast på JME data. Jag letade nämligen efter 8GB från början, men jag tror att jag bör kompromissa med storleken - för stunden.

XMS är bra men jag har hittat två varianter av Dominator GT stickor i 4Gb kit med lägre prislapp än XMS 8GB 2000mhz. Jag tror Dominator GT är det bästa alternativet för stunden iochmed att kretsarna är top-grade, går säkrare och framförallt längre - både på mitt nya DDR3 kort - men också på en framtida AM3+ bräda (Eller? Är det någon som vet om dagens DDR3 är garanterade att funka fullt ut på kommande AM3+ kort?).
Båda Dominator GT paren finns hos JME data (2x2GB). Det ena går i 2133mhz med latens på CL9 ( 9-10-9-27 ) - medans det andra går i 2000 mhz med CL8 ( 8-9-8-24 ) - Men jag är inte säker på vilka jag bör välja, dvs - vad är bäst att prioritera? Högre frekvens eller lägre latens? Tar högre frekvens ut högre latens? Jag klockar inte själv så jag vet inte exakt hur tweakande av frek/latens ändrar karaktären på minnena - så om någon skulle kunna redogöra för hur dem förhåller sig eller bara ge mig en rekommendation så kommer det uppskattats enormt =]

Skulle det sedan visa sig att jag proppar 4gb fullt gång på gång så kan jag kirra ett par stickor till senare i år då jag förhoppningsvis också har ett jobb som finansierar eventuella datordelar. 6GB kittet lockar, men då får jag en sticka över om jag måste komplettera en bräda med fyra minnesportar (Dessa stickor verkar inte säljas styckvis) Hoppas då isf att Dominator GT inte utgår inom en snar framtid!...

Om någon även kunde svara på följande hade jag varit mycket tacksam: Måste jag använda fläkten som ingår när Dominator GT minnen körs i 1333 mhz och 2000/2133mhz? Är det bara vid överklockning som fläkten måste användas? Jag misstänker att den bara behövs vid överklockning, men jag skulle vilja få det bekräftat. Jag misstänker att ljudnivån ifrån fläkten kan bli ett problem (Har byggt min rigg för att den ska gå tyst). Det går ju att undervolta fläkten / använda Q-fan / Fan X-pert för att få ner ljudnivån, men då försvinner också lite av den kyleffekt som dem behöver. Jag har iofs bra luftcirkulation i chassiet.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.