Permalänk
Medlem

AMD Athlon XP 2100+

Hej på er!
Jag har en "komplett" dator med ovan nämnda processor och är sjukt sugen på att bygga nåt (för man kan ju inte ha datordelar liggandes) och undrar därför om någon har något trevligt förslag på vad man kan göra för en kreation?
Duger den till en htpc med rätt grafikkort?
Eller blir det ännu en FreeNAS?
Ge mig gärna förslag.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Avstängd

Tjosan!

Den bör duga i en HTPC som har typ HD2400pro eller liknande som kan avkoda HD material

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Tror du/ni att ett GeForce 6200 skulle klara det hela utan problem?
Är mer inne på Nvidia då jag avser att använda XBMCLive. Har testat med ati-kort tidigare, men får det inte att bli riktigt som jag vill. Svart ram m.m.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

Geforce 6200 fungerar inte alls bra med HD avkodning. Inte end ATI Radeon x1950 klarade av det när jag testade med VLC. 720p gick bra i 1600x1080. 1080p i 1920x1080 går inte med VLC. Samma gäller för 1080p på youtube. HD-kort är att rekommendera. Passiv kylning och en ny passiv fläkt till processorn så ska det fungera.

Dock så klarar nyare datorer av HD uppspelning utan några som helst problem. Att bygga en egen HTPC kostar runt 3000kr. Att köpa en mediaspelare med 1TB hårddisk som du kan koppla upp till ditt nätverk och spela upp filer kostar 1.400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emon:

..... en ny passiv fläkt till processorn så ska det fungera.

Hur fungerar en ny passiv fläkt ? frågas?

Permalänk
Medlem

Något som liknar Thermalright Ultra-120, om det finns till OPs socket

Permalänk
Medlem
Skrivet av emon:

Geforce 6200 fungerar inte alls bra med HD avkodning. Inte end ATI Radeon x1950 klarade av det när jag testade med VLC. 720p gick bra i 1600x1080. 1080p i 1920x1080 går inte med VLC. Samma gäller för 1080p på youtube. HD-kort är att rekommendera. Passiv kylning och en ny passiv fläkt till processorn så ska det fungera.

Dock så klarar nyare datorer av HD uppspelning utan några som helst problem. Att bygga en egen HTPC kostar runt 3000kr. Att köpa en mediaspelare med 1TB hårddisk som du kan koppla upp till ditt nätverk och spela upp filer kostar 1.400kr.

Jag glömde skriva att just HD-avkodning inte är direkt aktuellt. Det som kommer streamas är främst vanliga avi-filer.

Ang att köpa mediaspelare så är det helt klart ett intressant tips. Men med tanke på att jag i princip har en komplett dator att "leka med" så blir det inte direkt några pengar som jag behöver lägga ut.
Men helt klart ett bra tips!
Tack för bra svar!

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...