en noob behöver hjälp i server träsket!

Permalänk
Medlem

en noob behöver hjälp i server träsket!

Hej!

har absolut ingen direkt kunskap inom det här,
är intresserad att bygga själv en server där Spel ska kunna hostas samt använda Teamspeak & ventrilo på samma server.

nu kommer det "babbel"har själv givetvis öppnat portar o diverse för spel för egen host från stationära gaming datorn och även kört ventrilo/teamspeak genom den, visst det fungerar, men det är inte roligt att ha stationära överklockade spel burken stående på 24h om dygnet då datorn är samma rum jag sover,

det känns dumt att betala server avgift osv för spel server samt ljud, när jag har pengar att inhandla hårdvara själv och ha en burk idla 24h om dygnet samt vara tyst.

Fråga? Svår & dum fråga jag inte kan svara på tex jag kör mina spel i 1920x1080 upplösning, behöver då servern då klara det också eller eftersom den inte direkt "spelar" själv?? räcker det med ett billigt kort då?

Fråga? Behöver man ha typ ett speciellt operativ system typ som windows server?? eller kan man använda bara windows xp eller vad som helst?

jag har kollat mycket på det här med NAS förstår den men det är ju bara för lagring, jag har då absolut ingen DIREKT användning för någonslags lagring då inte ens har fyllt en 300gigare fullt någon gång,

jag spelar mest FPS spel helst ska man spela med vänner och när spelet blir tråkigt provar man mods på spelet och spelar även Banor/maps då kreativa folk har gjort en sådan, det är den enda lagringen jag har på datorn förutom program, jag laddar inte ner filmer/serier jag streamar dem bara.

Back to "topic"Vad är det som krävs för att ha en server för spel samt klara av ha teamspeak/ventrilo host samtidigt?

förväntar mig inte direkt jätte hjälp till mitt problem allt uppskattas dock.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Svar 1: En server klarar sig med ett inbyggt eller dedikerat grafikkort.. då den inte behöver rita upp någon bild utan oftast så är det bara en konsoll.

Svar 2: Nyare Linux, Windows XP och senare ska funka utan problem. Jag rekommenderar dock inte att du kör något i stil med t.ex Windows 7 Home Premium då det äter en hel del ram.
Linux är bäst som server och kräver mindre resurser fast det tar en tid att lära sig.

Svar 3: Det du behöver mest är egentligen en bra router och internetuppkoppling, när det kommer till hårdvara så krävs det inte så mycket om du nu inte kör 500 servrar på samma dator. Har själv en server här hemma som kör med Windows Server 2008 R2, Gigabyte 880GM-UD2H, AMD Athlon II X4 640, 4Gb Corsair XMS3 ram och den klarar allt den behöver klara utan problem. (Minecraft, Team Fortress 2, Left 4 Dead 2, Teamspeak 3, Filezilla server, VNC och webb..allt är på samtidigt.) Det enda som sätter en begränsning på mig är egentligen mitt internet och inte hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Är du inte vad vid Linux så är det ju ett meck att lära sig! Även fast det finns distributioner (stavning?) som Ubuntu som ska underlätta för en. Annars är det väl som gamer säger, XP eller som jag tycker windows server. Den kan du ju sedan bara gömma undan i en gaderob eller någe. Du kan ju alltid använda dig utav fjärrskrivbordet om du skulle vilja ändra något

Dock en annan grej som kan vara bra att kolla upp! Det är om du har statisk eller dynamisk IP-adress, det är precis som det låter. Antingen så får du ny IP-adress varje gång ditt modem startas om (kanske inte är så ofta men det händer ju) eller så behåller du samma hela tiden. Vad gör skillnaden? Har du vänner och sånt som lägger till din server i favoriter och sen byter du IP-adress då kan de inte längre hitta servern utan du måste ge dem den nya IP-adressen.

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Svar 3: . Har själv en server här hemma som kör med Windows Server 2008 R2, Gigabyte 880GM-UD2H, AMD Athlon II X4 640, 4Gb Corsair XMS3 ram och den klarar allt den behöver klara utan problem. (Minecraft, Team Fortress 2, Left 4 Dead 2, Teamspeak 3, Filezilla server, VNC och webb..allt är på samtidigt.) Det enda som sätter en begränsning på mig är egentligen mitt internet och inte hårdvaran.

Cool, Server 2008? svårt att lära sig ? eller är det windows xp med windows server 2008 tillägg något?
får ta kika på vad jag skulle kunna bygga av mATX/ITX vill inte ha allt för stor burk liggandes någonstans

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

Cool, Server 2008? svårt att lära sig ? eller är det windows xp med windows server 2008 tillägg något?
får ta kika på vad jag skulle kunna bygga av mATX/ITX vill inte ha allt för stor burk liggandes någonstans

Windows 2008 R2 är ett eget operativsystem. Det ser ut som ett färglöst windows XP. Sen undvik XP på en server. Kör Windows 2003, Windows 2008 eller linux. Lättast för dig är kanske Windows miljö. Då hade jag försökt fixa en gammla 2003 Licens på tradera, Windows 2008 kostar mycket pengar och jag rekomenderar inte pirat.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ja å sen så är väl (knappt nämnvärt) 2003 lika krävande för datorn i jämförelse med 2008. Dock så har jag inga belägg för detta, skulle mkt väl kunna vara tvärtom ^^

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EldRaven:

Dock en annan grej som kan vara bra att kolla upp! Det är om du har statisk eller dynamisk IP-adress, det är precis som det låter. Antingen så får du ny IP-adress varje gång ditt modem startas om (kanske inte är så ofta men det händer ju) eller så behåller du samma hela tiden. Vad gör skillnaden? Har du vänner och sånt som lägger till din server i favoriter och sen byter du IP-adress då kan de inte längre hitta servern utan du måste ge dem den nya IP-adressen.

Nu har jag väldigt dålig kolla på spelservrar men fungerar det inte med domäner?? Är väl bara att köra en gratis domän typ NoIp?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Jag har själv testat ex noIp-lösningar eftersom jag had dynamisk. Men det blir ändå det dära felet... så var det iaf för mig, jag had een cs-server. Skaffade NoIp. Så i stället för att man la till IP-adressen i favoriter så la man in blablabla.noip.com (som ex). Men cs lagrade IP-adressen och inte NoIp-adressen. Men det kan säkert skilja mellan olika spel och program. Kanske kan skilja mellan NoIp-leverantörer med. Finns säkert de som använder sig utav någon slags proxy-lösning.

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men du körde NoIp klienten på servern?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Ne det gjorde jag inte, jag var ganska mycket yngre då så tanken slog mig nog aldrig att det kanske finns programvara för noip-som man kan installear direkt på servern

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Kör du inte klienten på servern så pekas inte domänen om när du byter ip

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

ne jag använde mig utav en webb-baserad gratis-klient under den perioden då jag höll på med detta

Har du några bra exempel på klienter som man kan installera? Nu blev jag ju sugen på att slänga upp en server igen! hehe

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Okej jag är också helt ny på det här, men vad är egentligen fördelen med en spelserver? Om man vill spela med sina vänner, varför bara inte låta sin egna dator agera server istället? Eller ansluta till en dedikerad? (Om det finns)

Permalänk
Medlem

En dator med ett Server operativsystem är väldigt mycket stabilare. Sen har den väldigt många andra server-funktioner. Ska man nu "bara" ha en spelserver så kanske man inte nyttjar alla server-funktionerna ändå men den är fortfarande stabilare och ett server-operativsystem är väl generellt sätt mindre resurskrävande, med andra ord, man behöver inte lika bra hårdvara.

Sen om du har en server så är ju möjligheten att ha den igång 24/7 lite bättre. Visst man kan ju starta upp servern bara när man själv eller ens kompisar ska använda den. Men då känns det som att man lika väl kan gå in på en tom server eller bara låna en... Har man ändå en burk ståendes hemma så är det ju ett bra tillfälle att lära sig och samtidigt göra lite nytta!

Blev själv sugen nu, så ska dra upp en CS-server (igen), ventrilo och kanske web med. Får se vad man hittar på för kul

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EldRaven:

ne jag använde mig utav en webb-baserad gratis-klient under den perioden då jag höll på med detta

Har du några bra exempel på klienter som man kan installera? Nu blev jag ju sugen på att slänga upp en server igen! hehe

Jag kör min domän på no-ip.com och de har en egen DUC som man kan ladda ner när man reggar domänen

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.