Mystiskt "tjut" med spotify via optiskt

Permalänk
Medlem

Mystiskt "tjut" med spotify via optiskt

Hallå!

Nu har problemet kommit tillbaka igen. För några månader sedan hade jag problemet att det "tjöt" mystiskt när jag lyssnade på musik via spotify på högtalarna (optiskt till en HK3490 förstärkare). Trodde det var något strul med kabeln men lyssnar jag via foobar så går det bra. I hörlurar också.
Sedan försvann det och nu är det tillbaka. Det är när jag spelar musik i högtalare genom spotify men bara ibland. Idag har jag haft det trots att jag startat om datorn ett antal gånger.
Gick in i ljudinställningar för "enheten" i windows playback devices och ändrade default format till 2 Channel, 16-bit, 44100 Hz (CD Quality) och då gick det bra. Bytte jag upp till högsta som är 2 Channel, 16-bit 192000 Hz (Studio Quality) så "tjuter" det igen.

Har haft på högsta förut utan problem, men ibland så jävlas det. Varför?
Ljudet är ett otroligt skärande ljud, högre än musiken själv ibland och väldigt högfrekvent. Musiken hörs i bakgrunden men den låter som dåligt och tjuter gör det omöjligt att lyssna. Och bara genom spotify...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Spec på dacen i din stärkare?

44.1 KHz är som sagt lika med CD-ljud. Om signalen har 44.1 KHz kan man få försämrad kvalité om man försöker skicka högre KHz till dacen.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

I morse var det inga problem att spela via spotify. Dacen ska klara alla dom format som finns i Windows.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju i princip svaret själv. DAC klarar inte alltid av och ligger på gränsen, med den fyrdubblade samplingsfrekvensen. Exakt orsak är nog svårt att fastställa utan djuplodande i tekniska skrifter om just ditt system.

Gäller det enbart ett program är det kanske protokoll/timing/whatever-problem mellan program/drivrutiner?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju ha med uppsamplingen att göra också, inte säkert att det beror på dacen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju ha med uppsamplingen att göra också, inte säkert att det beror på dacen.

Som jag skrev beror ju felsökningen på var problemet ligger. Program, drivrutin och/eller DAC. Jag vet inte var uppsamplingen sker, program eller drivrutin?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo, problemet uppstår ju bara i spotify... sitter på skolan nu men kan kolla upp dac när jag kommer hem.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare